Logo van Provincie Zeeland
Logo van Provincie Zeeland

Onderzoeker rekenkamer Zeeland voor onderzoek natuurbeleid

Balans 25, 4331 BL Middelburg, Nederland

Sluit over 14 dagen

Begindatum:

9 feb 2026

Einddatum:

9 jun 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

17 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De Rekenkamer Zeeland houdt zich bezig met toegepast, onafhankelijk onderzoek dat zich richt op de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het provinciaal beleid. Het bestuur van de Rekenkamer is onafhankelijk en bestaat uit drie leden, ondersteund door een secretariaat waarin de functie van directeur-onderzoeker een belangrijke plaats inneemt. Onze onderzoeken richten zich op brede vraagstukken die de maatschappelijke en bestuurlijke belangen binnen Zeeland dienen. Hierbij ondersteunen wij Provinciale Staten in hun controlerende rol en dragen we bij aan een beter bestuur voor de provincie.

De rekenkamer Zeeland zoekt tijdelijk versterking van de interne onderzoekscapaciteit, vooruitlopend op het invullen van een vacature (onderzoeker) medio 2026. Voor deze uitdagende opdracht maak je onderdeel uit van het onderzoeksteam dat het onderzoek naar natuurbeleid uitvoert en daarover rapporteert.

Wat ga je doen
Je vormt samen met de secretaris-onderzoeker van de rekenkamer Zeeland het onderzoeksteam voor het onderzoek op het natuurdomein, waarbij jullie de werkzaamheden onderling verdelen en samenwerken. Jullie nemen bijvoorbeeld samen de interviews af. De secretaris-onderzoeker treedt op als projectleider. Op het moment dat je start is er door de rekenkamer een onderzoeksaanpak uitgewerkt in een startnotitie. Deze startnotitie vormt het kader voor de uitvoering van het onderzoek.

Werkzaamheden:

  • Je analyseert wettelijke kaders, beleidsplannen, uitvoeringsbesluiten en netwerken van publieke en private organisaties van publieke en private organisaties;
  • Je maakt interviewguides, waarin de vragen aan respondenten zijn doordacht en uitgewerkt;
  • Je hebt de rol van projectsecretaris waarbij je interviews plant, interviewverslagen opstelt, en deze terug legt bij respondenten;
  • Je legt zelfstandig en objectief onderzoeksbevindingen vast in een feitenrelaas (nota van bevindingen).

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op WO master niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met bestuurskundig/beleidsmatig onderzoek (benoem duidelijk aan de hand van voorbeelden waar dit is opgedaan in het cv);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als onderzoeker binnen een overheidsorganisatie met verantwoordelijkheid voor methodiek, dataverzameling en rapportage (benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan).

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met bestuurskundig/beleidsmatig onderzoek (benoem duidelijk aan de hand van voorbeelden waar dit is opgedaan in het cv);
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als onderzoeker binnen een overheidsorganisatie met verantwoordelijkheid voor methodiek, dataverzameling en rapportage (benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan);
  • Aantoonbare kennis en werkervaring met rekenkameronderzoek (benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan);
  • Aantoonbare kennis en werkervaring van beleids- en bestuursprocessen binnen een overheidsorganisatie (benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan).

Competenties

  • Je werkt nauwkeurig, gestructureerd en weet goed overzicht te houden;
  • Je bent proactief, denkt mee en neemt initiatief;
  • Sterke communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling.

Organisatie en team

Het beste voor Zeeland en de Zeeuwen. Daar zetten we ons elke dag voor in. Zo werken we aan wettelijke taken als natuurbeheer en helpen we samen met anderen maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Denk bijvoorbeeld aan energietransitie, de stikstofproblematiek of klimaatadaptatie (voorbereiden op het veranderende klimaat).

Dat doen we met ruim 700 collega's met elk hun eigen talent of specialisme. Van kantonniers tot medewerkers informatieveiligheid, van juristen tot beleidsadviseurs. En samen met andere overheden, maatschappelijke organisaties, private partijen en de inwoners van Zeeland.

De Middelburgse Abdij is de thuisbasis van provinciemedewerkers en het Zeeuws provinciebestuur.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 09 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 08 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de
desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De administratieve partner brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg

Overig algemeen:

  • Provincie Zeeland heeft ervoor gekozen om een administratieve partner in te zetten. Na gunning verzorgt de administratieve partner derhalve de contractafhandeling, urenregistratie en facturatie. Dit betekent dat u een overeenkomst afsluit met de administratieve partner. De overeenkomsten zijn als model bijgevoegd in het reactieformulier (Model 4 in geval u een ZZP’er bent, Model 5 in geval u een Toeleverancier bent die een zzp’er aanbiedt en Model 6 in het geval u een Toeleverancier bent de Tijdelijke medewerker detacheert). U zal in casu factureren aan de administratieve partner middels de facturatiemodule van de administratieve partner. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Door in te schrijven gaat u ermee akkoord middels deze constructie de opdracht uit te voeren.

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.

  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.

  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr