Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Montfoort
Logo van Gemeente Montfoort

Senior Adviseur Omgevingswet

Kasteelplein 5, 3417 JG Montfoort, Nederland

Sluit morgen
om 16:00

Begindatum:

2 feb 2026

Einddatum:

2 aug 2026

Uren per week:

8 - 16

Publicatiedatum:

17 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 8 - 16

Omschrijving

Opdracht

De Senior Adviseur Omgevingswet ondersteunt de gemeente Montfoort bij het opstellen/aanbesteden van fase 1 van het omgevingsplan en fungeert daarbij als achtervang en coach voor de projectleider. De adviseur:
  • Heeft het vermogen om complexe inhoud helder uit te leggen en te vertalen naar beslisinformatie.
  • Denkt op basis van kennis en ervaring mee over de aanbesteding aan externe partijen en zorgt ervoor dat aan deze partijen de juiste vragen worden gesteld.
  • Adviseert over procesmatige, organisatorische, juridische en beleidsmatige keuzes.
  • Adviseert en ondersteunt de projectleider bij de dagelijkse aansturing van het ontwikkelproces van het omgevingsplan, bewaakt de voortgang en signaleert knelpunten.
  • Signaleert risico’s tijdig en zet deze om in concrete handelingsopties voor zowel projectleider als bestuur.
  • Levert actieve bijdragen aan de afstemming met interne disciplines en externe partners, zodat het plan beleidsmatig actueel, logisch en uitvoerbaar blijft.
  • Brengt kennis en ervaring in op het gebied van het opstellen van een omgevingsplan, en versterkt hiermee het projectteam.
  • Heeft politiek-bestuurlijke sensitiviteit; je weet hoe besluiten tot stand komen en hoe je hier tactisch mee omgaat.
  • Heeft een coachende houding; versterking zonder over te nemen.
  • Adviseert over de implementatie van de Omgevingswet in bredere zin, inclusief beleidsmatige en organisatorische implicaties.
  • Draagt bij aan de organisatie brede kennisontwikkeling over de Omgevingswet, bijvoorbeeld door collega’s te informeren over nieuwe instrumenten, procedures en verantwoordelijkheden.

De adviseur werkt nauw samen met het kernteam, voornamelijk de projectleider, en draagt bij aan een professionele, gestructureerde en voortvarende totstandkoming van het omgevingsplan.

Eisen

Vereisten / knock-outcriteria

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur omgevingswet binnen een overheidsinstelling;
  • Aantoonbare werkervaring met het opestellen en inhoudelijk begeleiden van omgevingsplannen, benoem een duidelijk project voorbeeld in het CV;
  • Aantoonbare werkervaring als senior adviseur in projecten met interne en externe stakeholders binnen het ruimtelijk domein, benoem hiervan duidelijke voorbeelden in het CV;
  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met de aanbesteding van omgevingsplannen en DSO-standaarden;(30 punten)
  • Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring met projectmanagement binnen omgevingsplannen en/of ruimtelijke ordening; (30 punten)
  • Aantoonbare werkervaring met Omgevingsrecht, noem 2 concrete voorbeelden (40 punten); a. Geen concrete voorbeelden (0 punten); b. 1 concreet voorbeeld (20 punten); c. 2 concrete voorbeelden (40 punten);

Competenties

  • Analytisch vermogen & oordeelsvorming
  • Procesmatig werken
  • Communicatieve vaardigheden (inclusief vertalen van complexe stof)
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit
  • Samenwerkingsgerichtheid
  • Coachend leiderschap
  • Strategisch inzicht & risicobewustzijn
  • Omgevingsbewustzijn

Organisatie en team

Organisatie onderdeel

“Gemeente Montfoort is een meer dan mooie gemeente in het Groene Hart van ons land. In totaal telt de gemeente zo’n 14.000 inwoners, die in en rondom de stad Montfoort en het dorp Linschoten wonen.

Gemeente Montfoort is ‘gewoon bijzonder en bijzonder gewoon’. We redeneren vanuit dienstverlening aan inwoners. We zetten in op samenwerking en zorgen dat uitvoering van werkzaamheden door derden goed gebeurt. De tijd dat werken bij een gemeente synoniem stond voor suf en saai is voorgoed voorbij. Jouw toekomstige collega’s zijn mensen met een visie. In onze organisatie ligt de verantwoordelijkheid bij de medewerkers en werken we op basis van drie kernwaarden: deskundig, betrokken en loyaal.

De algehele leiding van de organisatie is in handen van de directie. De directie bestaat uit de gemeentesecretaris/ algemeen directeur en een adjunct directeur. De dagelijkse leiding van de medewerkers in de diverse teams is in handen van teamcoördinatoren.“

Gespreksinformatie

Gespreksinformatie

De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek.

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 22 december 2025 van 09:00 tot 12:00 uur.

De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 19 december 2025 bericht.

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.

Overige informatie

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
  • Gemeente Montfoort faciliteert geen ‘mobile devices’ zoals laptop en telefoon.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo