Programmacoordinator Utrecht Talent Alliantie

Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland

Sluit over 7 dagen
110 32 Utrecht

Begindatum:

11 aug 2025

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

15 jul 2025

Omschrijving

De provincie Utrecht zoekt een ervaren programmacoördinator voor de Utrecht Talent Alliantie (UTA). De programmacoördinator levert een cruciale bijdrage aan het realiseren van een sterke regionale arbeidsmarkt waarin elk talent kan floreren. De programmacoördinator stuurt op de realisatie van de strategische doelen en het jaarplan van de UTA. Is het aanspreekpunt voor de voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie, de stuurgroepleden en vertegenwoordigt de Utrecht Talent Alliantie in de regio en daarbuiten. De programmacoördinator versterkt het netwerk van de UTA onder andere door programma’s, projecten en organisaties die een rol (kunnen) spelen in het realiseren van de doelstellingen van de UTA actief te benaderen en uit te nodigen om samen te werken. De programmacoördinator stimuleert nieuwe initiatieven op plekken, in sectoren of voor doelgroepen waarvoor nog (te) weinig gebeurt en die wel nodig zijn voor het realiseren van de doelstellingen van de UTA. Samenwerking met de strategisch projectadviseur en communicatieadviseur is essentieel voor een effectieve uitvoering van de opdracht.

Werkzaamheden

  • Agendering en voorbereiding van vergaderingen tijdig verzorgd

  • Verslaglegging en opvolging van acties georganiseerd en bewaakt

  • Jaarplannen opstellen en minimaal 2 voortgangsrapportages worden opgeleverd en gedeeld per jaar

  • Monitoringskader voor UTA-resultaten ontwikkeld en geïmplementeerd

  • Effectieve afstemming en taakverdeling met strategisch projectadviseur en communicatieadviseur (doorlopend). Gezamenlijke voorbereiding van vergaderingen en uitvoering van taken.

Resultaten

  1. Impulsplannen en businesscases

    • Minimaal 2 impulsplannen ontwikkeld die aansluiten bij de strategische doelen van de UTA.

  1. Financieringsverkenning en budgetadvies

    • Overzicht van mogelijke aanvullende financieringsbronnen opgesteld.

    • Actief gezocht naar cofinanciering voor lopende en nieuwe initiatieven.

    • Samen met strategisch projectadviseur budgettoewijzing geadviseerd en uitgevoerd.

  1. Netwerkversterking en verbinding

    • Minimaal 2 bestaande initiatieven inhoudelijk versterkt en verbonden binnen het UTA-netwerk

    • Initiatieven zonder financiële bijdrage meegenomen in het versterken van de regionale arbeidsmarkt

    • Succesvolle implementatie van governance-structuur volgend op uitkomsten tussentijdse evaluatie

    • Bij relevante partijen buiten de regio is de Utrecht Talent Alliantie bekend en vormt de basis van de uitvoering van human capital beleid in de regio Utrecht

  1. Stuurgroep en supportteam

    • Agendering en voorbereiding van vergaderingen tijdig verzorgd

    • Verslaglegging en opvolging van acties georganiseerd en bewaakt

    • Jaarplannen opstellen en minimaal 2 voortgangsrapportages worden opgeleverd en gedeeld per jaar

    • Monitoringskader voor UTA-resultaten ontwikkeld en geïmplementeerd

  1. Samenwerking en taakverdeling kernteam

    • Effectieve afstemming en taakverdeling met strategisch projectadviseur en communicatieadviseur (doorlopend).

    • Gezamenlijke voorbereiding van vergaderingen en uitvoering van taken.

Randvoorwaarden en werkomstandigheden (optioneel)

  • Zelfstandig en resultaatgericht uitvoeren van alle werkzaamheden, zonder directe leiding of toezicht van opdrachtgever.

  • Vrijheid in tijd en plaats van werken, mits afgesproken deadlines worden gehaald.

  • Eigen (ICT-)middelen inzetten; eventuele additionele middelen dienen door opdrachtnemer zelf bekostigd te worden.

  • Verantwoordelijkheid voor tijdige communicatie, rapportage en transparantie richting opdrachtgever.

  • Flexibele beschikbaarheid voor overleg en afstemming met kernteamleden, ook buiten reguliere kantooruren indien noodzakelijk.

Eisen

  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als programmamanager en/of -leider met plannen, organiseren en rapporteren van processen en programma's. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV;

  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring met het ontwikkelen en realiseren van innovatieve oplossingen en samenwerkingsverbanden gericht op human capital vraagstukken. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV;

  • Een maximum uurtarief van 110,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten (inclusief Fee).

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 10 jaar aantoonbare ervaring in het vinden, leggen en onderhouden van duurzame samenwerkingen en stakeholdermanagement (20 punten);

  • Minimaal 10 jaar aantoonbare relevante werkervaring in (opdracht van) het bedrijfsleven, eventueel in samenwerkingsverbanden met betrokkenheid vanuit de private sector (20 punten);

  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring met het beoordelen van projectaanvragen inclusief onderbouwing van (financiële) business cases (20 punten);

  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring met communicatie, marketing en lobbyactiviteiten (20 punten);

  • Een aantoonbaar warm netwerk in de regio Utrecht (incl regio's Amersfoort, U10, Gooi en Vechtstreek) en/of met relevante landelijke human capital partners. (zichtbaar in motivatie en gesprek) (20 punten).

Competenties

  • Faciliterend leiderschap en coördinatie:
    Als coordinator neem je het voortouw, bereid je vergaderingen voor en zorg je voor draagvlak, energie en voortgang op de doelen. Je voert regie en houdt overzicht, ook zonder formele hiërarchische positie.

  • Strategisch denken:
    je stuurt op de realisatie van strategische doelen en een jaarplan, hebt inzicht in de veranderende arbeidsmarkt en weet hoe je beleid en uitvoering op elkaar afstemt.

  • Omgevingssensitiviteit:
    Je moet je goed kunnen bewegen in een complexe context, waarbij verschillende belangen spelen. Je weet hoe je draagvlak creëert en werkt effectief met diverse stakeholders samen.

  • Resultaatgericht:
    De opdracht is sterk gericht op het realiseren van concrete impact en resultaten bij werkgevers en werknemers. Je monitort voortgang, stuurt bij en neemt initiatief voor nieuwe projecten op plekken waar het nog ontbreekt.

Organisatie en team

Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Utrecht Talent Alliantie
In regio Utrecht willen we dat een leven lang ontwikkelen voor iedereen haalbaar, toegankelijk en vanzelfsprekend is. Met als resultaat een regionale beroepsbevolking die beschikt over de juiste kennis en vaardigheden in een veranderende arbeidsmarkt. Een goed uitgeruste beroepsbevolking is een belangrijke voorwaarde om de maatschappelijke opgaven en transities van de regio te realiseren.

Dit is de ambitie van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Een samenwerking van publieke en private organisaties die met elkaar de regionale human capital agenda (HCA) uitvoeren. De Utrecht Talent Alliantie bestaat uit regionale vertegenwoordigers van werkgevers in de grootste tekortsectoren, overheden, kennis- en onderwijsinstellingen, het UWV, Economic Board Utrecht en ROM Utrecht Region.

Meer informatie over de UTA is hier te vinden. https://utrechttalentalliantie.nl/

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 25 juli 2025, van 12:00 uur tot 16:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 24 juli 2025 bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Aanvullende informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt via de facturatiemodule van de externe partij. Als u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur