Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 mrt 2026Uren per week:
16 - 24Publicatiedatum:
11 aug 2025Je gaat in genoemde deelnemende gemeenten actief ondernemers werven voor dit nieuwe programma. In samenspraak wijzen we een selectie van gemeenten toe aan een en dezelfde duurzaamheidsadviseur. De werving gaat via bijeenkomsten, 1:1 benaderen van ondernemers, samenwerken met betreffende gemeenten en (collectieven van) lokale ondernemers. Na de geslaagde werving bestaat het traject voor de ondersteuning van de kleine en micro mkbers uit een aantal stappen. Elk traject start met een intakegesprek met de geworven deelnemende mkber. Indien de mkber huurder van het bedrijfspand is, betrek je in overleg ook de verhuurder bij de intake. Je brengt vervolgens in kaart wat de ambities, uitdagingen, behoeften en beschikbare middelen zijn. Bij de intake hoort het ondertekenen van een intentieverklaring met onder andere een de-minimis toets. Voor de verdere begeleiding is vaak een energiescanscan van het pand nodig om de verduurzamingsmaatregelen en de kosten en baten hiervan inzichtelijk te maken. Om deze te kunnen uitvoeren biedt provincie Utrecht een Open House constructie aan waarbij verschillende aanbieders van energiescans beschikbaar zijn voor mkbers om uit te kiezen. De energiescan richt zich op het bedrijfspand en waar relevant de bedrijfsprocessen (zoals opgenomen in de EML-lijst en inclusief relevante bovenwettelijke maatregelen). Met behulp van het scanrapport geef je begrijpelijk technisch, financieel en juridisch advies waarbij je helpt met het opstellen van een businesscase. Vervolgens help je met het opstellen van een routekaart en planning gebaseerd op logische keuzes, (indien van toepassing) een controle dat te nemen maatregelen uitvoerbaar zijn binnen de huidige netaansluiting, interne besluitvorming en inclusief eventueel voorbereiden en aanvragen van een subsidie of lening. Indien nodig zorg je in overleg met gemeente, provincie en mkber, voor de inzet van additionele specialistische expertise en deskundigheid rondom de geselecteerde maatregelen. Naast de begeleiding van de mkbers, wissel je actief kennis uit met de andere duurzaamheidsadviseurs. Het gaat om kennis op het gebied van succesvolle wervingsacties, specifieke branches of type bedrijfspanden en bedrijfsprocessen. Tot slot neem je deel aan overleg met de provincie over de voortgang. Je rapporteert hierover volgens gedefinieerde RVO-richtlijnen en aangereikte RVO-formats.
Werkzaamheden of verantwoordelijkheden
Je gaat in genoemde deelnemende gemeenten actief ondernemers werven voor dit nieuwe programma. In samenspraak wijzen we een selectie van gemeenten toe aan een en dezelfde duurzaamheidsadviseur. De werving gaat via bijeenkomsten, 1:1 benaderen van ondernemers, samenwerken met betreffende gemeenten en (collectieven van) lokale ondernemers. Na de geslaagde werving bestaat het traject voor de ondersteuning van de kleine en micro mkbers uit een aantal stappen. Elk traject start met een intakegesprek met de geworven deelnemende mkber. Indien de mkber huurder van het bedrijfspand is, betrek je in overleg ook de verhuurder bij de intake. Je brengt vervolgens in kaart wat de ambities, uitdagingen, behoeften en beschikbare middelen zijn. Bij de intake hoort het ondertekenen van een intentieverklaring met onder andere een de-minimis toets. Voor de verdere begeleiding is vaak een energiescanscan van het pand nodig om de verduurzamingsmaatregelen en de kosten en baten hiervan inzichtelijk te maken. Om deze te kunnen uitvoeren biedt provincie Utrecht een Open House constructie aan waarbij verschillende aanbieders van energiescans beschikbaar zijn voor mkbers om uit te kiezen. De energiescan richt zich op het bedrijfspand en waar relevant de bedrijfsprocessen (zoals opgenomen in de EML-lijst en inclusief relevante bovenwettelijke maatregelen). Met behulp van het scanrapport geef je begrijpelijk technisch, financieel en juridisch advies waarbij je helpt met het opstellen van een businesscase. Vervolgens help je met het opstellen van een routekaart en planning gebaseerd op logische keuzes, (indien van toepassing) een controle dat te nemen maatregelen uitvoerbaar zijn binnen de huidige netaansluiting, interne besluitvorming en inclusief eventueel voorbereiden en aanvragen van een subsidie of lening. Indien nodig zorg je in overleg met gemeente, provincie en mkber, voor de inzet van additionele specialistische expertise en deskundigheid rondom de geselecteerde maatregelen. Naast de begeleiding van de mkbers, wissel je actief kennis uit met de andere duurzaamheidsadviseurs. Het gaat om kennis op het gebied van succesvolle wervingsacties, specifieke branches of type bedrijfspanden en bedrijfsprocessen. Tot slot neem je deel aan overleg met de provincie over de voortgang. Je rapporteert hierover volgens gedefinieerde RVO-richtlijnen en aangereikte RVO-formats.
Resultaten
Het per gemeente toegekende aantal kleine en micro ondernemers werven voor deelname aan het Ontzorgingsprogramma MKB - in samenwerking met de betrokken gemeenten en vertegenwoordigers van ondernemers(verenigingen). Het per gemeente toegekende aantal kleine en micro ondernemers technisch, financieel en juridisch ontzorgen voor de verduurzaming van hun bedrijfspand en waar relevant de bedrijfsprocessen (zoals opgenomen in de EML-lijst en inclusief relevante bovenwettelijke maatregelen) inclusief eventueel voorbereiden en aanvragen van een subsidie of lening; Halfjaarlijks aanleveren van voortgangsdata via RVO Monitor (format) inclusief gerealiseerde resultaten.
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als duurzaamheidsadviseur/coach;
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het thema verduurzaming van bedrijven;
Een maximum uurtarief van 100,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten (inclusief externe partij fee).
Wensen
Competenties
Organisatie Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.
Programmateam energietransitie We willen zo spoedig mogelijk en uiterlijk in 2050 CO2-neutraal zijn. Dat betekent dat de energievoorziening ver voor 2050 al CO2-neutraal dient te zijn. Vanuit het programmateam Energietransitie leveren we hier met 30 enthousiaste en deskundige collegas een bijdrage aan. We richten ons op het stimuleren van energiebesparing, het mogelijk maken van duurzame opwek van energie en een toekomstbestendige energie-infrastructuur. De aard van de opgave vraagt om een innovatieve en inclusieve aanpak.
Ontzorgingsprogramma MKB In de loop van 2024 hebben we ons als provincie Utrecht ingeschreven voor het landelijke Ontzorgingsprogramma MKB, een programma dat via de provincies wordt uitgevoerd en gefinancierd door het Rijk. De huidige looptijd is tot mei 2027. Het doel van het programma is het ondersteunen van 591 kleine en micro mkb-ondernemingen (tot 50 medewerkers) in de provincie Utrecht met als doel hun bedrijfspand te verduurzamen en zodoende energie en CO2 te besparen. Afhankelijk van de grootte van de gemeente gaat het om 13-30 mkbers per gemeente die we met dit programma willen bereiken. Denk bij de ontzorging aan een breed pallet van technisch, financieel en juridisch advies van begin tot het moment van aanbesteden dan wel inkoop. Binnen het programma richten we ons in de provincie Utrecht voornamelijk op mkbers in het centrum van deelnemende gemeenten, denk hierbij aan horeca en retailondernemers, en op de kleine en micro ondernemers die gevestigd zijn op bedrijventerreinen. De gemeenten die meedoen aan het ontzorgingsprogramma zijn: Amersfoort, Baarn, Bunschoten, De Bilt, Bunnik, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg en Zeist. Voor een eerste indruk van dit programma kunt u verder lezen op: www.energietransitieutrecht.nl/omkb.
De gesprekken bij de opdrachtgever worden ingepland op dinsdag 26 augustus 2025 van 13:00 tot 17:00 uur, op vrijdag 29 augustus 2025 van 10:00 tot 16:00 uur en op donderdag 4 september 2025 van 12:00 tot 17:00 uur. De gesprekken zullen plaatsvinden op het kantoor van de Provincie Utrecht, of via MS Teams. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 25 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
3.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Voor de zzp'er
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).