Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Projectleider GIS naar de cloud

Luttenbergstraat 2, 8012 EE Zwolle, Nederland

Sluit over 9 dagen
Onbekend 8 tot 20 Overijssel

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

1 sept 2026

Uren per week:

8 tot 20

Publicatiedatum:

26 jun 2025

Organisatie
Werken bij Overijssel
Overijssel is een prachtige provincie om te wonen, te werken en te recreëren. Met elkaar maken we Overijssel iedere dag leefbaarder, mooier, veiliger en beter bereikbaar. De provincie werkt samen met gemeenten, waterschappen, het Rijk, ondernemers en maatschappelijke instanties. Samen zetten we ons in voor de toekomst van onze provincie.

Beschrijving Publieke Dienstverlening
De afdeling Publieke Dienstverlening houdt zich bezig met de uitvoering van het provinciaal grondbeleid, verstrekt subsidies en vergunningen en is verantwoordelijk voor toezicht en handhaving. Daarnaast ondersteunt zij het provinciaal beleid met beleidsonderzoeken, analyses en (GIS-) dataverwerking. De afdeling is een vliegwiel en verbinder als het gaat om het stimuleren van klantgerichte dienstverlening.
De afdeling bestaat uit de volgende teams: Leiding, Vergunningverlening, Handhaving, Grondzaken, Subsidieverlening, DIGI (Data, Informatie, GIS & Innovatie) en Onderzoek & Advisering. 

Opdracht
Projectleider GIS naar de Cloud

Doel
Doelstelling van het project is om de GIS omgeving van ESRI naar de cloud te brengen. 

Technisch betekent dit het implementeren van ArcGIS Enterprise, ArcGIS Pro, FME en FME server in de Microsoft Azure cloud. Zodat er een basisomgeving staat waarmee gewerkt kan worden en die later doorontwikkeld kan worden. 

De nadruk ligt op de techniek, maar bij de verhuizing naar de cloud is ook aandacht nodig voor ‘de mens, proces en data’. Dat betekent dat de diverse typen gebruikers getraind zijn, werkinstructies/beheerprocessen geupdatet, geborgd en gedragen zijn.

De verhuizing naar de cloud biedt namelijk ook kansen om aan te sluiten bij ontwikkelingen rond data die er binnen de provincie gaande zijn. Denk hierbij aan de in datavisie, datastrategie en het centrale dataplatform. Ontwikkelingen die nog niet geleid hebben tot beleid of vastgestelde uitgangspunten. Maar waarvan we wel weten dat het in de toekomst van belang is voor de te kiezen richtingen.

Project kent twee fasesHet project is te verdelen in twee hoofdfases, de POC en het implementeren van de basisomgeving. 

Fase 1: POC (Proof of Concept) 

De gemeente Zwolle heeft dezelfde opgave als de provincie en heeft besloten om een POC uit te voeren. Met Zwolle is afgesproken dat de provincie hierbij aanhaakt. Dit geeft de provincie de mogelijkheid om voornamelijk de performance te testen, met userstories functionaliteiten te testen en meer inzicht te krijgen in de kosten (voornamelijk kosten opslag Azure, maar ook de kosten voor beheer). Met Zwolle worden duidelijke afspraken gemaakt over de POC fase en betrokkenheid van Zwolle. De tijd die genomen wordt voor het uitvoeren kan ook benut worden voor het updaten van het plan van aanpak voor de tweede fase, de daadwerkelijke implementatie van de basisomgeving. 

 Resultaat:  

  • POC-rapport: met daarin de bevindingen en een conclusie voor het vervolg.  
  • Projectbegroting voor de basisomgeving: inzicht in de kosten (beheerkosten, cloudkosten, implementatiekosten) en of dit inkoop technisch aan de voorwaarden voldoet.  
  • Plan van aanpak voor implementatie basisomgeving in samenspraak met ESRI en SSC (Shared Service Center) ONS. 

Hiervoor kan voor een groot deel gebruik gemaakt van wat er al ligt. In dit plan moet duidelijk zijn welke producten opgeleverd worden in fase 2. Hier is al een voorzet voor gedaan in het huidige, maar verouderde, plan van aanpak. 

  • Opdracht aan ESRI voor implementatie basisomgeving. 

Looptijd:  

  • 3 maanden 

Fase 2: Implementatie van ArcGIS Enterprise, ArcGIS Pro, FME, FME server en database in de Microsoft Azure cloud van SCC ONS, oftewel: de basisomgeving (plateau 1) 

Uitgaande van een positieve POC kan overgegaan worden op de implementatie van de basisomgeving. In het Plan van Aanpak uit fase 1 moet duidelijk worden wanneer fase 2 succesvol afgerond is. Onderstaand de huidige verwachting van het resultaat, dit kan nog wijzigen in het vernieuwde Plan van Aanpak naar aanleiding van de POC of tussentijdse nieuwe inzichten. 

Resultaat:  

  • een geïmplementeerde basisomgeving in de cloud. 

Onder een basisomgeving wordt verstaan: 

  • Het migreren van de ArcGis on-premis omgeving naar Microsoft Azure Cloud; 
  • Het migreren van GIS Oracle databases naar Native Azure SQL databases; 
  • Het migreren van GIS gerelateerde data en metadata naar Azure Cloud; 
  • Het implementeren van ArcGis Enterprise, ArcGis Pro, FME en FME-server als onderdeel van de Azure Cloud migratie; 
  • Het inrichten van ArcGis Online voor het delen van data en functionaliteiten met medewerkers, partners, inwoners en bedrijven; 
  • Het inrichten van het proces en gebruik van (Meta)data binnen het GIS domein; 
  • Het inrichten van de beheerorganisatie en het vaststellen van de dienstverleningsafspraken. 
  • Het opleiden van beheerders en gebruikers (key users) 
  • Het opleveren van werkinstructies en procesbeschrijvingen (expliciet aandacht voor rollen en verantwoordelijkheden) 
  • Het overzetten van de ‘Atlas van Overijssel’ (als ‘proof of the pudding’ en voorkomen dubbele kosten). 

Vereisten / knock-outcriteria
1. Een maximum uurtarief van €135,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer werk-werkverkeer;
2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
3. Aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als projectleider binnen het vakgebied IT/ICT;
4. Aantoonbare werkervaring met GIS en migratie en cloud vraagstukken;

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten)
5. Aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring met GIS producten vanESRI (30 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met het migreren van data(bases) (bij voorkeur Microsoft Azure Cloud) (benoem separaat en beknopt een voorbeeld in het cv) (20 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met ArcGis Enterprise, ArcGis Pro (benoem dit expliciet in het cv) (20 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met het inzichtelijk maken van kosten (beheerkosten, cloudkosten, implementatiekosten) (benoem separaat en beknopt een voorbeeld in het cv) (10 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met het opstellen en uitvoeren van een plan van aanpak voor de implementatie van GIS producten van ESRI en de uitvoering daarvan (benoem separaat en beknopt een voorbeeld in het cv) (20 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
- Communicatief vaardig;
- Samenbreng van belangen;
- Analytisch;
- Gestructureerd;
- Oplossingsgericht.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie Alle cv's cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De Alle cv's kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11/12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

Benodigd aantal professionals
1-2.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-wo-do-vrij
Standplaats: Zwolle

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 11 juli 2025 vanaf 08.30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 9 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).
  • Het uurtarief kan worden gewijzigd volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens indexatieclausule artikel 12 van de modelovereenkomsten: CBS CAO Lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur, lonen per uur inclusief bijzondere beloningen indexcijfer, 2020=100: CAO-lonen,contractuele loonkosten en arbeidsduur; indexcijfers (2020-100) cbs.nl).\

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 1 juli 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 2 juli 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 7 juli 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur