Duurzaamheidscoach maatschappelijk vastgoed

Luttenbergstraat 2, 8012 EE Zwolle, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
100 16-24 Overijssel

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

16-24

Publicatiedatum:

17 mrt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Let op! “Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Provincie Overijssel mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Provincie Overijssel. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De Provincie merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Organisatie
Werken bij Overijssel
Overijssel is een prachtige provincie om te wonen, te werken en te recreëren. Met elkaar maken we Overijssel iedere dag leefbaarder, mooier, veiliger en beter bereikbaar. De provincie werkt samen met gemeenten, waterschappen, het Rijk, ondernemers en maatschappelijke instanties. Samen zetten we ons in voor de toekomst van onze provincie.

Beschrijving Economie en Cultuur
Je gaat aan de slag bij de afdeling Economie en Cultuur (EC), één van de acht afdelingen binnen provincie Overijssel. De afdeling is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het economische en culturele beleid. Enkele voorbeelden van belangrijke thema’s zijn energie, innovatie, het sociaal-cultureel vestigingsklimaat en de arbeidsmarkt. Er is een intensieve samenwerking met burgers, bedrijven, andere overheden en verschillende belangengroepen, waarbij wordt ingespeeld op initiatieven die aansluiten bij de provinciale ambities.
De afdeling bestaat uit de volgende teams: Regionale economie, Vrijetijdseconomie, Agro & Food, Cultuur, Sociale Kwaliteit, Nieuwe Energie. De functie zal onder het team Nieuwe Energie Overijssel vallen. 

Met het oog op de CO2-reductiedoelstellingen op de lange termijn (het Klimaatakkoord) en de korte termijn (het Urgenda-vonnis) is versnelling van de verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed nodig. Veel kleine eigenaren van maatschappelijk vastgoed zullen zonder begeleiding op maat deze opgave niet realiseren. Ondersteuning van deze doelgroepen bij het verduurzamen van hun gebouw(en) tot het moment van aanbesteding is noodzakelijk. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koningsrelaties (BZK) heeft hiertoe het Ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed opgezet, dat kleine maatschappelijke vastgoedeigenaren kan begeleiden bij het treffen van maatregelen om hun vastgoed te verduurzamen. De middelen uit dit landelijke programma zijn verdeeld over de provincies die eigen ontzorgingsprogramma’s uitvoeren.

Voor het Ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed van de Provincie Overijssel, dat bemenst wordt door een projectleider, drie duurzaamheidscoaches, drie projectfacilitatoren, een projectondersteuner en een communicatieadviseur, zoeken wij een extra duurzaamheidscoach. Momenteel nemen er meer dan 100 eigenaren deel aan het Ontzorgingsprogramma. De programmadoelstelling is het ondersteunen van 65 nieuwe voor 1 mei 2027.

Opdracht
Voor de uitvoering van het Ontzorgingsprogramma zoeken wij een duurzaamheidscoach maatschappelijk vastgoed. Deze komt te werken in de programmaorganisatie – die tweewekelijks (digitaal) bijeenkomt – maar grotendeels zelfstandig voor individuele gebouweigenaren werkt.

De duurzaamheidscoach is beschikbaar voor advies over verduurzamingsvragen aangaande de gebouwen van de eigenaar. Daarvoor kan deze specifieke instrumenten inzetten (laten uitvoeren van een energie-advies) of een specialist inschakelen. De belangrijkste kwaliteit van de duurzaamheidscoach is het zijn van een sparringpartner voor een eigenaar en deze laagdrempelig te inspireren en praktisch te helpen bij verduurzaming. Uitgangspunt daarbij is dat geen werkzaamheden van marktpartijen worden overgenomen.

Een ontzorgingstraject van een eigenaar start met een intake en duurt zolang de eigenaar, binnen de looptijd van het programma, ondersteuning wenst en eindigt uiterlijk op het moment dat de verduurzamingsmaatregelen in uitvoering worden genomen. De voorwaarden voor deelname zijn te vinden op: Regeling Ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed Overijssel (overheid.nl).

De duurzaamheidscoach bedient eigenaren uit de diverse doelgroepen. Dit betekent dat hij/zij het primaire aanspreekpunt is, de ondersteuningsbehoefte in beeld brengt almede inhoudelijke ambities, beschikbaar is voor de eerste vragen bij verduurzaming van gebouwen. De duurzaamheidscoach heeft toegang tot specialistische kennis (binnen het programma in de vorm van projectfacilitatoren en via het landelijke Ontzorgingsprogramma). De duurzaamheidscoach biedt procesmatige ondersteuning in de (eerste) stappen om een gebouw te verduurzamen of een portefeuille aan te pakken. Belangrijke vaardigheid daarbij is om de eigenaar snel tot actie aan te zetten; het laten ervaren van eigen verantwoordelijkheid in de verduurzamingsopgave als ook het ervaren van succes (bijvoorbeeld door een lagere energierekening of meer comfort). 

De duurzaamheidscoach is verantwoordelijk voor:

  • de begeleiding van diverse eigenaren, over de looptijd van het programma.

  • de exacte omvang en intensiteit van de ontzorgingstrajecten varieert, mede vanwege de ingeschakelde hulp van experts. Echter, de duurzaamheidscoach blijft als aanspreekpunt laagdrempelig betrokken en draagt zorg voor het adequaat organiseren van relevante ondersteuning/expertise voor de vraagstukken van de betreffende eigenaren;

  • de duurzaamheidscoach initieert of draagt bij aan kennisbijeenkomsten voor specifieke doelgroepen;

  • de duurzaamheidcoach registreert zelf de voortgang van de ontzorgingstrajecten in een centraal databestand en bewaakt de eigen tijdsinzet.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Uurtarief maximaal € 100,00 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk;
2. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
3.  Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
4. Aantoonbare werkervaring met verduurzaming van vastgoed (beschrijf separaat en beknopt 1 voorbeeld in de motivatie);
5. Aantoonbare werkervaring met verduurzaming van maatschappelijk vastgoed (beschrijf separaat en beknopt 1 voorbeeld in de motivatie);

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)
6. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau richting bouwkunde, installatietechniek of duurzaamheid (20 punten);
7. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als duurzaamheidscoach of duurzaamheidsadviseur in de afgelopen 6 jaar (30 punten);
8. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed in de afgelopen 10 jaar (30 punten);
9. Beschrijf in de motivatie  beknopt waarom je deze opdracht graag wilt doen en welke aspecten deze opdracht aantrekkelijk voor jou maken (motivatie dient door kandidaat zelf geschreven te zijn) (10 punten)
10. Mogelijk beschik je over aanvullende ‘toegevoegde waarde’ voor de opdracht. In dat geval kunt je die in de toelichting beknopt beschrijven (beschrijving dient door de kandidaat zelf te worden gedaan) (10 punten).

Competenties

  1. Omgevingsbewust;

  2. Proactief;

  3. Inspirerend;

  4. Vasthoudend.

Benodigd aantal professionals
1-2.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg.
Standplaats: Op locatie, thuiswerken en Zwolle

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdagochtend 1 april 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 31 maart 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Het uurtarief kan worden gewijzigd volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens indexatieclausule artikel 12 van de modelovereenkomsten: CBS CAO Lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur, lonen per uur inclusief bijzondere beloningen indexcijfer, 2020=100: CAO-lonen,contractuele loonkosten en arbeidsduur; indexcijfers (2020-100) cbs.nl).\

  • Werk-werk reiskosten mogen gedeclareerd worden (€0,37 per kilometer).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.