Informatie architect

Brabantlaan 1, 5216 TV 's-Hertogenbosch, Nederland

Sluit over 10 dagen
120 36 Noord-Brabant

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

21 jun 2025

Opdrachtomschrijving

Wat ga je doen?

We staan als provincie voor een aantal grote ontwikkelingen, zoals de implementatie van datagedreven werken en het verder doorontwikkelen van elektronische dienstverlening. Dit wordt gedreven door Europese en Nationale wet- en regelgeving en onze eigen ambities.

Om deze ontwikkelingen in goede banen te leiden, is een slimme inrichting van de informatievoorziening een voorwaarde. Samen met de andere informatie architecten zorg jij voor een moderne informatievoorziening. Je zorgt voor grip op de informatiestromen en het ondersteunende applicatielandschap.


Team

Je maakt deel uit van het expertteam Proces- en Informatiemanagement (‘PIM-team’) dat onderdeel is van het programma Stuurinformatie en Administratie (SIA). Naast 2 andere informatiearchitecten werken hier ook adviseurs op het gebied van proces-, informatiemanagement en veranderkunde. Daarnaast zoek je afstemming met de Lead Enterprise Architect en draag je samen met de data architect en technisch architecten bij aan de totale architectuur van de provincie.


De functie

De informatiearchitect richt zich op een samenhangende informatie architectuur, waardoor ruimte ontstaat voor innovatie en flexibiliteit. Jij richt je als informatiearchitect daarbij specifiek ook op de SAP-architectuur. Je hebt en geeft inzicht in de provinciale informatievoorziening.

Je kent de organisatiestructuren, werkprocessen, informatie (stromen), applicaties en (in mindere mate) de technische infrastructuur, in hun onderlinge samenhang.

Je houdt rekening met aspecten zoals informatiebeveiliging en beheer. Je ondersteunt digitale transformaties door het opstellen van architectuur, bijvoorbeeld in de vorm van concepten, principes en standaarden. Deze worden door jou aangereikt aan projecten zodat zij het speelveld kennen.

Concrete werkzaamheden:

•        Samen met de adviseurs proces- en informatiemanagement adviseer je op strategisch en tactisch niveau de
         organisatie over de ontwikkeling van de informatievoorziening.

•        Je richt je op de toepassing en uitwerking van de architectuurkaders. En daarbij ligt je accent onder andere op ons
         ERP pakket (SAP).

•        Je draagt bij aan de verdere ontwikkeling van de informatiearchitectuur van de provincie en denkt mee in
         interprovinciaal verband over innovatie, data, dienstverlening en bedrijfsvoering.

•        Je onderhoudt de huidige ArchiMate architectuurmodellen.

•        De doelarchitectuur draag je uit binnen de organisatie en je stimuleert het ‘werken onder architectuur’ binnen de
         organisatie.

Kandidaatomschrijving

  • De kandidaat die wij zoeken beschikt over minimaal 5 jaar recente werkervaring als informatie-architect (geen IT-/Project-/Domein- of Solutionarchitect).
  • De kandidaat die wij zoeken beschikt over aantoonbare kennis van gangbare methoden en technieken en minimaal 5 jaar ervaring met architectuurraamwerken (bijvoorbeeld DYA, TOGAF) en relevante referentie architecturen, zoals de NORA en zo mogelijk ook ervaring met architectuurmodelleren (ArchiMate).
  • Je beschikt over 3 jaar ervaring met de informatiearchitectuur rondom een ERP pakket (bij voorkeur SAP).

Kennis en kunde:

  • Je beschikt over een relevante afgeronde WO opleiding waarvan informatie architectuur een nadrukkelijk onderdeel vormt, dan wel beschik je over de relevante trainingen en cursussen op het gebied van informatie architectuur.
  • je hebt ervaring opgedaan bij overheden, bij voorkeur ook bij provincies;
  • je beschikt over goede advies- en communicatievaardigheden (mondeling en schriftelijk);

Competenties:

Je bent gewend om samen te werken en bent in staat om objectief te adviseren en dit advies te verdedigen. Je bent goed in het analyseren en visualiseren van oplossingen en werkt doelgericht en gestructureerd.

Interviewplanning

Wij streven ernaar de gesprekken te houden op woensdag 9 juli 2025.

Toelichting op rooster

De standplaats is zowel op de provincie als hybride. Gemiddeld 2-3 dagen op de provincie en 2-3 dagen hybride. Aanwezigheid op de provincie is noodzakelijk op de dinsdagen in verband met teamoverleg.

Dienstencategorie

Andere diensten

CPV code

79000000-4 - Zakelijke dienstverlening: juridisch, marketing, consulting, drukkerij en beveiliging

Eisen

Minimaal opleidingsniveau

Relevante afgeronde WO opleiding waarvan informatie architectuur een nadrukkelijk onderdeel vormt. Dit blijkt uit het CV.

Minimale werkervaring

Kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar werkervaring (opgedaan in de laatste 10 jaar) als informatie-architect met architectuurraamwerken (bijvoorbeeld DYA, TOGAF) en met relevante referentie architecturen, zoals de NORA. Dit blijkt uit CV.

Werkervaring

Kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar ervaring met informatiearchitectuur rondom een ERP pakket (bij voorkeur SAP). Dit blijkt uit CV.

Werkervaring

Kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar ervaring opgedaan bij overheden. Dit blijkt uit CV.

Gunningscriteria

Weging prijsdeel: 15 %

Opleiding

Kandidaat beschikt over een relevante afgeronde WO opleiding, waarvan informatie architectuur een nadrukkelijk onderdeel vormt dan wel met aanvullend relevante trainingen en cursussen op het gebied van informatie architectuur. Dit blijkt uit CV.
  • Geen relevante opleiding (1 %)
  • WO-opleiding inclusief informatie architectuur dan wel cursussen. (10 %)
Weging: 10 %

Werkervaring

Kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar werkervaring (opgedaan in de laatste 10 jaar) als informatie-architect met architectuurraamwerken (bijvoorbeeld DYA, TOGAF) en met relevante referentie architecturen, zoals de NORA. Dit blijkt uit CV.
  • Minder dan 1 jaar ervaring (1 %)
  • 1-5 Jaar ervaring of ouder dan 10 jaar (15 %)
  • > 5 Jaar ervaring (25 %)
Weging: 25 %

Werkervaring

Kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar ervaring met informatiearchitectuur rondom een ERP pakket (bij voorkeur SAP). Dit blijkt uit CV.
  • Minder dan 1 jaar ervaring (1 %)
  • 1-3 Jaar ervaring ERP (5 %)
  • 1-3 Jaar ervaring SAP (10 %)
  • > 3 Jaar ervaring met ERP (10 %)
  • > 3 Jaar ervaring met SAP (15 %)
Weging: 15 %

Werkervaring

Kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar ervaring opgedaan bij overheden. Dit blijkt uit CV.
  • 0-3 Jaar ervaring (5 %)
  • > 3 Jaar ervaring (10 %)
Weging: 10 %

Interview

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

Tijdens het sollicitatiegesprek zijn de laatste (maximaal) 25 punten toe te kennen. Deze 25 punten worden als volgt verdeeld: 

 
1) De zienswijze en visie op de betreffende functie/werkzaamheden, gerelateerd aan eigen ervaring en visie provincie: maximaal 10 punten.  

2) Match met het team (voldoende complementair in kennis en samenwerking): maximaal 5 punten.  

3) Competenties zoals verbindend, doortastend, vernieuwend, betrouwbaar maximaal 10 punten (denk hierbij ook aan goede voorbereiding, motivatie, pro-activiteit, kennis van de provinciale werkzaamheden en actualiteiten). 

 

Bij de provincie gaan we uit van het BYOD (Bring Your Own Device) principe. 

 

We vragen een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) op van de kandidaat aan wie de opdracht voorlopig wordt gegund. Dit is onderdeel van de selectieprocedure en een knock-out criteria. We vragen deze bij voorkeur te overleggen voorafgaand aan de eerste werkdag maar in ieder geval uiterlijk binnen één maand nadien. Hiervoor stuurt de provincie u na de definitieve gunning een link op uw persoonlijk e-mailadres. 

 

 

Weging: 25 %
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur