Logistiek makelaar duurzaamheid en innovatie Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen (2x)

Markt 11, 6811 CG Arnhem, Nederland

Sluit over 15 dagen
115 gemiddeld 16 uur Gelderland

Begindatum:

22 sept 2025

Einddatum:

30 sept 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

12 aug 2025

Omschrijving

In 2024 is het Gelders programma bereikbaarheid vastgesteld. Hierin beschrijven we wat we gaan doen in de periode 2024-2027. De Uitvoeringsagenda logistiek en goederenvervoer is een nadere uitwerking van het Programma Bereikbaarheid om onze ambities in de omgevingsvisie en het coalitieakkoord ‘Gewoon doen’ waar te maken. In de uitvoeringsagenda logistiek & goederenvervoer zijn twee actielijnen vastgesteld: Inzet op Topcorridors en Slim en Schoon Goederenvervoer. Hierbij wordt onder andere ingezet op het slim gebruikmaken van beschikbare schaarse ruimte en wegcapaciteit, meer vervoeren over spoor en water en dit zo 'schoon’ mogelijk te doen door middel van inzet van alternatieve brandstoffen. Zo vergroenen we de omgeving en bevorderen we de doorstroming op provinciale en rijkswegen. 

Als provincie kunnen we het verschil maken door samen met gemeenten en regio’s tot een uniforme aanpak te komen in het helpen van ondernemers bij deze transitie. Daarbij is de inzet om, in afstemming met de regio’s en gemeenten, naast de ondernemer te gaan staan om te helpen de noodzakelijke stappen te zetten. De uitdaging is om blijvende resultaten te realiseren op het gebied van CO2-reductie in het transport. Bijvoorbeeld door waar het nu al haalbaar is te rijden en varen op elektriciteit of waterstof, maar waar dat nog niet mogelijk is in te zetten op biobrandstoffen. Daarbij zetten wij vanuit Gelderland in op een mix van energiedragers waar het goederenvervoer gebruik van kan maken. In 2050 wil de provincie Gelderland klimaatneutraal zijn. Als tussenstap zorgen we dat we 55% CO2 reductie hebben behaald in 2030. Mobiliteit draagt voor 1/3 deel bij aan de totale CO2 uitstoot. Voor het goederenvervoer liggen er goede mogelijkheden om het CO2 gebruik te verminderen door bundelen van lading, slim plannen en minder ritten, het gebruik van andere vervoerswijzen (modal shift) en door het vergroenen (alternatieve brandstoffen).

De logistiek makelaar is een essentieel onderdeel in de uitvoeringsagenda en levert een belangrijke bijdrage aan de bewustwording en het adviseren van ondernemers. Momenteel zijn er al een aantal logistiek makelaars duurzaamheid en innovatie actief in de Gelderse regio’s. Deze uitvraag betreft logistiek makelaars voor de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen. 

De logistiek makelaars (2 personen, ieder voor 16 uur per week) worden ingezet op het, in samenwerking met de regio’s, komen tot slim en schoon goederenvervoer bij bedrijven. Voor deze opdracht zijn wij op zoek naar logistiek makelaars die in de breedte logistieke- en bouw gerelateerde bedrijven kunnen adviseren en daarnaast bij voorkeur beschikken over kennis en ervaring op de volgende gebieden, te weten (1) bouwlogistiek, of (2) Connected Transport Corridors (digitalisering en logistiek), (3) Zero-emissie stadslogistiek of (4) Lading bundelen en reduceren lege ritten. Daarbij is de rol van de logistiek makelaars het inspireren, informeren, enthousiasmeren, ondersteunen en stimuleren van logistieke- en bouw gerelateerde bedrijven, rijdend in de Provincie Gelderland, in een "langdurig" partnership om te komen tot (1) minder en (2) schoner gereden kilometers. 

Concreet bestaan de activiteiten van de logistiek makelaar uit:

  • Het benaderen van bedrijven om contacten te leggen om voorlichting te geven over de modal shift in samenwerking met de logistiek adviseur modal shift;

  • betrekken van de logistieke stakeholders bij zero emissie stadslogistiek;

  • bedrijven informeren over subsidieregelingen, helpen bij het maken van businesscases voor  verschoning van het wagenpark en helpen bij het bijeenbrengen van bedrijven om als coalitie subsidie aan te vragen en ondersteunen bij het aanvragen van nationale subsidies (zoals SSEB, SPRILA, SWIM, SPULA, SPUK versterking havenvoorzieningen en Modal Shift Regeling);

  • input leveren voor flankerende maatregelen overheden, meedenken over mogelijkheden en kansen;

  • klankbord voor overheden over behoefte vanuit de sector;

  • inspelen met partners op zaken zoals goederenhubs, platformen e.d.;

  • gerealiseerd effect registreren en rapporteren;

  • Ondersteunen bij het maken van businesscases voor verschoning van het wagenpark.

Daarnaast werken de logistiek makelaars nauw samen met de logistiek adviseur modal shift, met laadconsulenten in het adviseren over laadinfrastructuur, mobiliteitsmakelaars in het verduurzamen van personenmobiliteit bij bedrijven, Het Regionaal Expertiseteam Energie (REE), een gezamenlijk initiatief van 16 gemeenten (verenigd in de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen), regionale bedrijvenverenigingen (vertegenwoordigd door VNO-NCW Midden) en de Provincie Gelderland, en tot slot het samenwerkingsverband Logistics Valley waar ondernemers, onderwijs en overheid uit de regio samenkomen.

In samenwerking met de Gelderse regio’s is een plan van aanpak opgesteld, waarin de ambities zijn vastgelegd t.a.v. de te behalen resultaten voor minder kilometers en dat de nog te rijden kilometers zo schoon als mogelijk zijn en voor de transitie naar duurzame mobiliteit (niet iedere regio heeft een ZE-zone en veel bedrijven komen niet in een ZE-zone). Dit is uitgedrukt in reductie van (spits)ritten, kilometers en CO2 en de aanschaf van ZE voertuigen door bedrijven. Uit het plan van aanpak blijkt welke inspanning de logistiek makelaar hiervoor zal leveren en wat dit naar verwachting moet opleveren.

Ieder kwartaal wordt de voortgang op de resultaten gemonitord en richting opdrachtgever via een voortgangsrapportage in beeld gebracht.

Eisen

  • Kandidaat is inzetbaar vanaf 22 september 2025 tot en met 30 september 2026 voor gemiddeld 16 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2 maal een periode van 12 maanden. Afhankelijk van de beschikbaarheid van kandidaat, is een gefaseerde start en/of latere startdatum mogelijk, mits kandidaat uiterlijk 1 november 2025 inzetbaar is voor gemiddeld 16 uur per week. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • U voegt een CV van maximaal 5 pagina's A4 toe. Indien het CV (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4's, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4's beoordeeld, waarna de overige A4's buiten de beoordeling worden gehouden. Het CV is in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. Het CV dient louter ter verificatie van de bij de eisen en gunningscriteria kwaliteit gegeven toelichting. U dient in het CV of in een bijlage op alle eisen en gunningscriteria kwaliteit een toelichting (antwoord/beschrijving) te geven waarmee u aantoont dat u, of de door u aangeboden kandidaat, aan de eis of het gunningscriterium kwaliteit voldoet.
  • Het aangeboden uurtarief ligt tussen minimaal 105,- per uur en maximaal 115,- per uur, inclusief alle kosten, exclusief BTW.
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over een afgeronde opleiding in de logistiek of over minimaal 5 jaar ervaring in een logistieke functie bij een logistiek dienstverlener of verlader. Hierdoor beschikt kandidaat aantoonbaar over brede kennis van de logistiek in het algemeen en van de samenstelling van de logistieke keten in het bijzonder. Benoem de naam van het opleidingsinstituut, de plaats, de studierichting en het jaar waarin het diploma is behaald of benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting de ervaring waaruit blijkt dat u aan deze eis van minimaal 5 jaar ervaring in een logistieke functie voldoet.
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring (opgedaan in de periode 2017 - heden) met de logistieke processen en de problematiek van vervoerders/verladers in de dagelijkse logistieke praktijk. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) minimaal 4 uitgevoerde logistieke opdrachten/projecten in uw toelichting waaruit blijkt dat u aan deze eis voldoet.
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over minimaal 5 jaar ervaring (opgedaan in de periode 2014 - heden) met advisering in de logistieke sector en wordt door logistieke bedrijven/verladers beschouwd als een volwaardig gesprekspartner. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) minimaal 2 opdrachten/projecten in uw toelichting waaruit blijkt dat u aan deze eis van minimaal 5 jaar ervaring voldoet. Graag specifiek de logistieke bedrijven vermelden.

Wensen en competenties

Wensen

  • Kandidaat heeft aantoonbaar ervaring met het leggen van verbanden tussen de logistieke processen en belangen van meerdere vervoerders en verladers en heeft collectieve veranderopties ontwikkeld en uitgewerkt, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring met vermindering van het aantal ritten (minder kilometers) en/of vergroening van het wagenpark voor goederenvervoer van bedrijven (schone kilometers) en/of zero emissie stadslogistiek, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.
  • Kandidaat heeft aantoonbaar ervaring opgedaan met de logistieke sector van Gelderland (zowel vervoerders als verladers) en heeft daarmee kennis van de samenstelling en de structuur van de logistieke sector in Gelderland, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring met de volgende gebieden: Bouwlogistiek, digitalisering logistiek/connected transport corridors, modal shift en laadinfrastructuur voor logistieke bedrijven, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.

Competenties

  • Communicatieve vaardigheden: Je bent sterk in het overdragen en ontvangen van boodschappen in woord (ook non-verbaal), geschrift, zowel binnen als buiten het project. Je kunt goed uit de voeten met verschillende gesprekpartners met verschillende belangen en bent in staat om mensen mee te nemen.
  • Netwerken: Je bent in staat om (pro-actief) relaties op te bouwen, te onderhouden en diverse partijen bij elkaar te brengen.
  • Inspireren (enthousiasmeren/stimuleren): Je prikkelt anderen met vernieuwende en uitdagende ideeen om enthousiasme voor een bepaalde taak of rol aan te wakkeren/aan te moedigen en zo aan te zetten tot nieuwe gedachten of acties.
  • Behulpzaam/dienstverlenend: Het zit in je DNA om bedrijven te willen helpen (met bedrijfsdoelstellingen) zonder hierbij de maatschappelijke opgaves van bereikbaarheid en duurzaamheid uit het oog te verliezen.
  • Resultaatgerichtheid: Je formuleert doelstellingen helder, concreet en meetbaar en maakt duidelijke afspraken. Je houdt zicht op de voortgang, rapporteert en informeert daarover. Je denkt vooruit. Je spant je actief in om concrete resultaten en/or doelstellingen te halen. Bij tegenslagen geef je niet op en houd je de uitgezette lijn voor ogen.

Organisatie en team

Gelderland, de mooiste provincie van Nederland! Elke dag werken we in de grootste provincie van Nederland samen met 1500 medewerkers om Gelderland mooi, schoon, welvarend en veilig te houden van en voor ons allemaal. We doen dit met veel inzet, motivatie, kennis en kunde en uiteraard samen met allerlei organisaties en partijen. Samen zoeken we telkens naar nieuwe passende oplossingen voor complexe maatschappelijke opgaven zoals bijvoorbeeld energietransitie, woningbouw, mobiliteit, natuur of milieu. Dit maakt ons werk uitdagend, interessant en zinvol.

Gespreksinformatie

De interviews vinden plaats op vrijdag 5 september 2025. Kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 2 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht. Als kandidaat niet beschikbaar is op de aangegeven datum/data, dient kandidaat dat in het kader van de Nota van Inlichtingen of bij het indienen van zijn offerte expliciet aan te geven. Indien kandidaat conform het hiervoor gestelde heeft aangegeven niet aanwezig te kunnen zijn op de datum/data waarop het interview zal plaatsvinden, zal in onderling overleg bepaald worden, wanneer het interview met deze kandidaat wel zal kunnen plaatsvinden. In ieder geval dient het interview op een zodanige datum plaats te vinden, dat de datum waarop de werkzaamheden moeten starten niet moet worden uitgesteld. De interviews worden uitgevoerd door minimaal 2 medewerkers van provincie Gelderland. Deze personen beoordelen elke kandidaat op gelijke wijze op basis van de genoemde competenties. De beoordeling van het interview leidt tot de ranking die bepaalt welke leverancier in aanmerking komt voor voorlovige gunning van de opdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
  • Door het indienen van uw offerte gaat leverancier zonder voorbehoud akkoord met de Algemene Inkoopvoorwaarden (AIV) Gelderland 2023 voor leveringen en diensten. De AIV Gelderland 2023 zijn te raadplegen op gelderland.nl/inkoopvoorwaarden.

  • Provincie Gelderland zal een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Vanuit de externe partij wordt er een VOG link verstrekt na gunning. Indien leverancier personeel ter beschikking stelt, staat leverancier in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Provincie Gelderland faciliteert aan leverancier een provinciale laptop, die eigendom is van de provincie en die ook beheerd wordt door de provincie. Dit om te voldoen aan wettelijke verplichtingen op het gebied van informatieveiligheid. Provincie Gelderland beschikt verder over voldoende kantoorvoorzieningen waar leverancier gebruik van kan maken.

  • Kandidaat is de afgelopen twee jaar niet in loondienst geweest van provincie Gelderland om een draaideurconstructie te voorkomen.

  • Bij gunning dient er een UEA formulier te worden ingevuld.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur