Oranjeplein 1, 2641 EZ Pijnacker, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jan 2026Uren per week:
36Publicatiedatum:
29 nov 2024Organisatie
De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, de komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 55.000 naar 65.000. We werken de komende jaren aan grote projecten op het gebied van woningbouw, bedrijventerreinen, infrastructuur, voorzieningen, natuur en recreatie. Het ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door innovatieve ondernemers die vooruitlopen op het gebied van warmtetransitie en duurzaamheid. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de prettige ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam.
De ambtelijke organisatie bestaat uit circa 400 medewerkers. De organisatiecultuur kenmerkt zich door een informeel karakter, vertrouwen en veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Onze medewerkers voelen zich gewaardeerd en zijn trots op de organisatie waarvoor zij werken.
De afdeling Sociaal Domein bestaat uit vier teams: Participatie, Maatschappelijke Ondersteuning, het Kernteam en het Bedrijfsbureau. De afdeling Maatschappelijke ondersteuning zorgt voor o.a. voor de uitvoering van de Wmo, schuldhulpverlening en leerplicht. Vanuit de kernteams wordt de ondersteuning geboden die de inwoners van onze gemeente nodig hebben. Binnen de afdeling wordt waar mogelijk samengewerkt. Problematiek staat immers niet altijd op zichzelf. We kennen elkaar goed en overleggen over casuïstiek en hoe we als gemeente, binnen de gestelde kaders en budgetten, de beste hulp kunnen bieden om het welzijn van de inwoners te bevorderen. De collega’s van het kernteam hebben hierin een essentiële rol.
Het Steunpunt is er voor alle gedupeerden -en hun kinderen en binnenkort ex-partners- van de kinderopvangtoeslagenaffaire in de gemeente. Het steunpunt biedt een luisterend oor én helpt hen verder met vragen of problemen op alle levensgebieden. Te denken valt aan hulp bij dagbesteding, opleiding en werk. Huisvestingsvraagstukken. Geestelijke en lichamelijke klachten en traumaverwerking. Afhandeling van schulden of hulp bij financiën. Opvoedondersteuning en relatiegesprekken. En natuurlijk de contacten met de Belastingdienst. Het doel is -in opdracht van het Rijk- de gedupeerden te ondersteunen bij hun herstel en het inrichten en oppakken van het normale (gezins-)leven.
Als Maatschappelijk werker ben je verantwoordelijk voor een caseload met cliënten die ondersteuning van de gemeente nodig hebben. Je ondersteunt en begeleid kinderen van erkend gedupeerden (veelal 18039 jaar, maar mogelijk ook minderjarige kinderen) en hun gezin, die kampen met allerlei vragen en problemen. De problemen die je tegen kan komen zijn heel gevarieerd. Dat kan betekenen kinderen, jongeren en (jong_) volwassenen die kampen met gezondheids- of psychische problemen (bijvoorbeeld trauma, depressie, eenzaamheid), gezins- en of relatieproblemen, financiële problemen, huisvestingsvraagstukken, vragen op gebied van dagbesteding en werk of opleiding.
Je werkt met deze kinderen van gedupeerden aan herstel en aan een nieuwe start in het leven. Je voert hiertoe brede intakegesprekken en stelt samen met deze kinderen een plan van aanpak op. Hierbij laat je standaard structuren, regels, procedures en afspraken zoveel mogelijk los. Je laat je leiden door wat je client aangeeft nodig te hebben en maakt gebruik van de mogelijkheden die er zijn. Je maakt je hard voor nieuwe mogelijkheden als dat is wat er nodig is. Je hebt en houdt hierbij oog voor het wantrouwen dat veel gedupeerden en hun kinderen jegens de overheid hebben en werkt met geduld en begrijp aan het winnen en behouden van vertrouwen. Je sluit daarbij zoveel mogelijk aan bij de leeftijd en de belevingswereld van de kinderen met wie je werkt.
Je werkt onder aansturing van een Projectleider en een Teamleider en wordt inhoudelijk ondersteunt door een gedragswetenschapper. Je functioneert als directe collega van de andere teamleden van het steunpunt en naar buiten toe als ambassadeur van het steunpunt. Je werkt nauw samen met de andere maatschappelijk werkers en de specialisten financiën. Je uitvalbasis is het gemeentekantoor in Pijnacker maar je zult ook vaak bij gedupeerden op huisbezoek zijn of elders in de gemeente afspreken.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
2. Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
3. Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding;
4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar binnen het Sociaal Domein als Maatschappelijk werker Kinderopvang Toeslagenaffaire binnen de gemeente;
5. In het bezit van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering of een aansprakelijkheidsverzekering bedrijven en biedt qua verzekerde hoedanigheid, inhoudelijk dekking aan minimaal de opdrachtwaarde van de opdracht;
Gunningscriteria (weging)
6. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met hulpverleningsmethodieken en gesprekstechnieken, duidelijk weergeven middels een voorbeeld (25 punten);
7. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar binnen het Sociaal Domein bij een gemeentelijke organisatie (10 punten);
8. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met (onderdelen van) de hersteloperatie toeslagenaffaire (30 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met stress-sensitieve dienstverlenging (10 punten);
10. Specifieke kennis van een eigen expertisegebied, zoals jongeren, jongvolwassenen, psychiatrie, verslaving, forensische zorg, jeugdzorg, echtscheiding benoem dit duidelijk in het cv (20 punten);
11. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Civision (5 punten).
Competenties
Empathisch vermogen
Stressbestendig
Uitstekende mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden
Betrouwbaar
Geduldig
Vraag- resultaat en klantgericht
Leergierig en onderzoekend
Samenwerkingsgericht
Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht €2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
Benodigd aantal professionals
3.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland in de week van 16 december. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 13 december 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Voor de zzp'er
De gemeente zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
‘Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi)’.