Juridisch Adviseur

Marktplein 1, 7311 LG Apeldoorn, Nederland

Sluit over 7 dagen
Geen maximum 28 - 32 Gelderland

Begindatum:

1 jul 2025

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

28 - 32

Publicatiedatum:

3 jun 2025

Organisatie
Bij Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe) zetten we ons vol passie in voor een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving. In nauwe samenwerking met twaalf Veluwse gemeenten en de provincie Gelderland, spelen onze vergunningverleners een cruciale rol in het verstrekken van omgevingsvergunningen. Onze toezichthouders zorgen ervoor dat bedrijven voldoen aan de meest actuele wet- en regelgeving op het gebied van milieu en veiligheid.

Daarnaast bieden onze milieu-experts uitgebreid advies aan onze partners over diverse milieu-gerelateerde onderwerpen. Of het nu gaat om energie, bodem, ruimtelijke ordening, duurzaamheid, circulariteit, lucht, geluid, natuur & ecologie, of externe veiligheid; wij staan klaar om de leefomgeving te versterken en te beschermen.

Vanuit onze locaties in Apeldoorn en Harderwijk werken wij aan een gezonde, schone en veilige leefomgeving voor inwoners en bedrijven in de regio Veluwe. ODVeluwe is een samenwerkingsverband van de gemeenten Apeldoorn, Brummen, Elburg, Epe, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Heerde, Nunspeet, Oldebroek, Putten, Voorst en van de provincie Gelderland.

Omschrijving van de opdracht
ODVeluwe investeert in de juridische kwaliteit binnen haar organisatie. Hiervoor zijn enkele projecten opgestart waarvoor wij een projectleider / kwartiermaker zoeken.

Project ‘Processen’:
Om te komen tot meer uniformiteit, efficiency en (juridische) kwaliteit is ODVeluwe gestart met het beschrijven van alle (werk)processen. Alle primaire processen worden beschreven, waaronder ook de specifiek juridische processen: handhavingsprocedures (bestuursrechtelijk en strafrechtelijk), de afhandeling van bezwaar en beroep en WOO-verzoeken. De projectleider (een seniorjurist) die wij zoeken krijgt de opdracht dit voor de specifieke juridische processen op te pakken en af te ronden. Daarnaast krijgt de seniorjurist een rol in het Kwaliteitsteam om gedurende de praktische implementatie van alle processen zorg te dragen voor de juridische kwaliteitszorg. Het invullen van de rol als projectleider vergt een inzet van ca. 16 uur per week. 

1. Strafrechtelijk handhaven
Het strafrechtelijk handhaven bij milieuovertreding is een verantwoordelijkheid van buitengewone opsporingsambtenaren (Boa’s). Binnen de organisatie van ODVeluwe zijn deze (grijze) Boa’s ondergebracht bij het team Juridische Advisering. Om de inzet van het strafrechtelijk proces binnen het team verder uit te bouwen is de inzet van een kwartiermaker gewenst. Deze persoon krijgt de opdracht om samen met de (grijze) Boa’s het takenpakket te structureren, processen uit te werken en de samenwerking intern (met het team Juridische Advisering en de toezichthouder) en extern (met Openbaar Ministerie) vorm te geen. Deze rol als kwartiermaker vergt een inzet van gemiddeld 8 uur per week. 

2. Coördinatie team Juridische Advisering
Het team Juridische Advisering is binnen ODVeluwe verantwoordelijk voor alle handhavingsprocedure (bestuursrechtelijk en strafrechtelijk) en de juridische advisering richting andere afdelingen. Dit team is groeiende en bestaat uit meerdere junior en medio adviseur en daarnaast ook een tweetal Boa’s. Voor de coördinatie van dit team is een vacature opengesteld: een seniorjurist. Vooruitlopend op het succesvol kunnen invullen van die vacature is het gewenst dat er een tijdelijke invulling is van de coördinatorrol en voor een korte periode de overdracht geborgd is. Het feitelijk invullen van deze tijdelijke werkzaamheden heeft een maximale omvang van 8 uur per week.

Duur van de opdracht:
De deelprojecten B. en C. hebben een maximale duur van 6 maanden, zonder optie tot verlenging. Voor deelproject A. is de opdrachtduur in principe 6 maanden en is de verwachting dat na deze periode de werkzaamheden zijn gereduceerd tot een omvang die ingebed kan worden binnen het takenpakket van de nieuwe coördinator van het team Juridische Advisering. Om de afronding van het project ‘Processen’ te kunnen waarborgen wordt er een optie tot verlenging van 1 x 3 maanden opgenomen in de opdracht.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Een aantoonbare afgeronde wo bachelor opleiding;

  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Juridisch adviseur;

  3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar binnen een overheidsorganisatie;

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring juridische adviseur (30 punten);

  2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen een overheidsorganisatie (35 punten);

  3. Een aantoonbare afgeronde juridische wo bachelor (20 punten);

  4. Aantoonbare werkervaring binnen een omgevingsdienst (15 punten).

Competenties

  • Daadkrachtig;

  • Overtuigend;

  • Communicatief.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 17 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 16 juni 2025  bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de ZZP'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen;

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en telefoon.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur