Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Privacy Officer (senior) (2fte)

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

Sluit over 7 dagen
140 28 - 32 Gelderland

Begindatum:

1 jul 2025

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

28 - 32

Publicatiedatum:

4 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. 

Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.


Organisatie
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Omschrijving van de opdracht
Het Kadaster zoekt een ervaren Privacy Officer (senior) die zorgt voor het zorgvuldig verwerken van persoonsgegevens binnen diverse (wettelijke) taken. 

  • Adviseren over complexe privacy- en gegevensbeschermingsvraagstukken (o.a. over gegevensuitwisseling);

  • Vertaling van beleid naar uitvoering door actief mee te denken over het combineren van privacy-eisen met onze (digitale) dienstverlening;

  • De ingezette Privacy Officer werkt nauw samen met de FG en CPO in het kader van adequate maatregelen en praktische kaders;

  • Bevorderen van de deskundigheid in de organisatie door bewustzijn en het draagvlak voor privacy te vergroten;

  • Richting geven bij het opstellen van projectopdrachten, business cases en plannen (privacy by design), in voorkomende gevallen naar aanleiding van DPIA rapportages;

  • Adviseren over en het bieden van begeleiding bij de uitvoering van complexe DPIA’s;

  • Adviseren over privacy gerelateerde bepalingen in (verwerkers)overeenkomsten;

  • Waar nodig ondersteun of vervang je de CPO bij andere werkzaamheden.

Verantwoordelijkheden
Belangrijke taken en verantwoordelijkheden in de uitvoering van deze opdracht zijn:

  • Aanspreekpunt voor vragen over privacy;

  • Awareness: in samenwerking met CPO het geven van presentaties en trainingen om de kennis van privacy te vergroten;

  • Vertalen van het privacybeleid naar specifieke privacy management procedures, handreikingen en werkinstructies;

  • Toezien op de voortgang van implementatie van afgesproken maatregelen op privacyrisico’s;

  • Adviseren en begeleiden van complexe (pre)Data Protection Impact Assessments (DPIA’s) en er op toezien dat de daaruit voorvloeiende risico’s worden vastgelegd en mitigerende maatregelen worden geïmplementeerd;

  • Bijdragen aan privacy rapportages ten opzichte van de afgesproken doelen;

  • Het behandelen en analyseren van datalekken en het coördineren/monitoren van de daaruit voortvloeiende (herstel)maatregelen;

  • Adviseren over (risico’s op gebied van) privacy bij diverse projecten;

  • Adviseren bij inkooptrajecten en aanbestedingen vanuit het perspectief van privacy, inclusief het opstellen van verwerkersovereenkomsten.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst af, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien de inschrijver niet aan deze eis voldoet, wordt de inschrijving ter zijde gelegd;

  2. Een maximum uurtarief van € 140,- exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en Fee en overige kosten.

  3. Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 6 pagina’s A4;

  4. HBO / WO werk- en denkniveau c.q. een afgeronde HBO / WO opleiding op gebied van rechten, ICT of bestuurskunde;

  5. Actuele kennis van privacy in combinatie met een goed inzicht in bedrijfs- en organisatorische processen;

  6. Affiniteit met gegevensbescherming in het openbaar bestuur;

  7. Aantoonbare ervaring binnen een politiek / bestuurlijk omgeving;

  8. Aantoonbare ervaring met succesvol samenwerken in een multidisciplinaire team met een kaderstellend karakter;

  9. Minimaal 4 jaar werkervaring in een functie als (senior) Privacy Officer bij een publieke organisatie;

  10. Kennis van relevante wet- en regelgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG);

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten) verdeelt in:

  1. U geeft een beschrijving van uw aanpak voor de uit te voeren werkzaamheden gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook omschrijving opdracht en verantwoordelijkheden). In deze beschrijving doet u een toegelicht voorstel voor de uitvoering van de werkzaamheden aan de hand van fases. Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster (weging 25 punten);
    a. Sluit onvoldoende aan bij de wensen van het Kadaster (0 punten);
    b. Sluit voldoende aan bij de wensen van het Kadaster (10 punten);
    c. Sluit ruim voldoende aan bij de wensen van het Kadaster (20 punten);
    d. Sluit goed aan bij de wensen van het Kadaster (25 punten);

  2. U beschrijft 2 cruciale knelpunten (max. 400 woorden) die zich vaak voor doen binnen overheidsorganisaties waarin privacy management procedures (moeten) worden herzien en geeft hierbij aan hoe deze worden opgelost en hoe u hiermee omgaat (zie ook omschrijving opdracht en verantwoordelijkheden).Beoordeling: De mate waarin de knelpunten relevant zijn en de oplossingen aansluiten bij de wensen van het Kadaster (weging 25 punten); 
    a. Sluit onvoldoende aan bij de wensen van het Kadaster (0 punten);
    b. Sluit voldoende aan bij de wensen van het Kadaster (10 punten);
    c. Sluit ruim voldoende aan bij de wensen van het Kadaster (20 punten);
    d. Sluit goed aan bij de wensen van het Kadaster (25 punten);

  3. U toont duidelijk aan (max. 400 woorden) op welke wijze de door u geleverde kennis, ervaring en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten.
    Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score (weging 40 punten).
    a. Sluit onvoldoende aan bij de wensen van het Kadaster (0 punten);
    b. Sluit voldoende aan bij de wensen van het Kadaster (15 punten);
    c. Sluit ruim voldoende aan bij de wensen van het Kadaster (30 punten);
    d. Sluit goed aan bij de wensen van het Kadaster (40 punten);

  4. Ervaring binnen een organisatie die, als zelfstandig bestuursorgaan, wettelijke taken uitvoert en werkt in een breed stakeholdersveld (5 punten);

  5. Een certificering op het gebied van privacy (CIPP/E en CIPM) (5 punten).

Competenties

  • Inlevingsvermogen, integer en accuraat;

  • Actieve houding;

  • Sterk analytisch denkvermogen;

  • Communicatief vaardig;

  • Denken in oplossingen;

  • Zelfstandig;

  • Resultaatgericht;

  • Klantgerichtheid;

  • Stressbestendigheid;

  • Professionele en ethische werkhouding;

  • Flexibel

Tarief
Maximaal € 140,-
Het tarief is inclusief alle overige kosten met uitzondering van de kosten voor eventuele dienstreizen en opleidingskosten (zoals vermeld in de overeenkomsten). Een tussentijdse verhoging van het genoemde uurtarief is niet mogelijk.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 6 pagina’s, opgesteld in het Nederlands. De antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina’s te worden beantwoord.

Overige informatie

  • Conceptovereenkomsten

    • Voor deze opdracht gaat het Kadaster een driepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden, te weten:

      • 1d Detacheringsovereenkomst

    • Voor deze opdracht gaat de externe partij een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden.

  • Contractpartijen
    Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan.

  • Voorwaarden 
    Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2018) en de concept overeenkomst van het Kadaster, als toegevoegd in de bijlage, van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen. 

  • Geheimhoudingsverklaring
    Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden. 

  • VOG 
    De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. 

  • WAADI 
    Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). 

  • Planning
    De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 20 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 18 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

LET OP!!
Dit is een detacheringsopdracht met een driepartijenovereenkomst.
De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien dit om welke reden dan ook niet mogelijk is, wordt uw inschrijving terzijde gelegd.  Op deze driepartijenovereenkomst is de Waadi van toepassing. Er zal daarom worden gecontroleerd op de vereiste registratie conform artikel 7a van de Waadi.
 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur