Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Functioneel Specialist

Gemeente Apeldoorn

Marktplein 1, 7311 LR Apeldoorn, Nederland

Sluit over 8 dagen
120 24 Gelderland

Begindatum:

15 jul 2025

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

4 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
Over Apeldoorn
Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zo’n 2.000 collega’s dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap.

Onze ambitie
De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!

In onze organisatie werken we in vier thema’s waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De thema’s zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.

Onze cultuur
De vier kernwaarden van de gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.

En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.

Inleiding
De gemeente Apeldoorn is op zoek naar een Functioneel Specialist die binnen Team Servicepunt in samenwerking met het team Functioneel Beheer, cluster Bedrijfsvoering ondersteuning biedt op de applicaties Beaufort/Youforce/Gemal.

Team Servicepunt HRM/ Salarisadministratie is in samenwerking met Team Functioneel beheer  cluster Bedrijfsvoering bezig om de samenwerken in het IT/HRM Domein te verbeteren. Door middel van een scrum methode wordt er gezorgd voor meer afstemming en samenwerking binnen de keten IT/HRM waardoor systeemeisen en gebruikerswensen beter op elkaar worden afgestemd.

Omschrijving van de opdracht
Jij werkt als Functioneel Specialist aan de optimalisatie van de toepassing van de applicaties beaufort/ Youforce/Gemal. Waarbij de complexiteit groot is, omdat we niet alleen gemeente Apeldoorn hierin faciliteren, maar ook CJG, ODVeluwe, Tribuut en Gemeente Epe.

Jouw focus zal liggen op de vereenvoudiging en verbetering van de processen (en formulieren etc. ) binnen het Youforce portaal en daarbij gebruik makend van de mogelijkheden binnen Gemal indien daar mogelijkheden zijn om het proces te vereenvoudigen/verbeteren.

Als Functioneel Specialist zorg jij ervoor dat de kwaliteit van de gegevens in de systemen verhoogd wordt, er minder kans op fouten gemaakt door gebruikers is en de gebruiksvriendelijkheid van de applicatie vergroot wordt. 

Je werkt nauw samen met functioneel beheer en het  servicepunt om te zorgen dat gehele keten goed met elkaar samenwerkt in de applicatie en dat de applicatie het proces maximaal ondersteunt.

Je hebt kennis van de volgende koppelingen met beaufort en Youforce:

  • Gemal

  • Koppeling met HelloID

  • Topdesk

  • UWV

  • Arbodiensten

Zo zijn we nauw betrokken bij alle in- door- en uitstroomprocessen van alle medewerkers. Die weer verantwoordelijk zijn om inwoners en bedrijven van Apeldoorn zo goed mogelijk kunnen bedien.

Je bent een echte duizendpoot! Jij weet precies wat onze eindgebruikers nodig hebben, nog voordat ze het zelf weten. Hun wensen en jouw eigen inzichten vertaal je naar de juiste functionele inrichting van de applicatie. Je hebt hierin een adviserende, regisserende en uitvoerende rol.

Verantwoordelijkheden
Als Functioneel Specialist heb je een aantal verantwoordelijkheden die in onderstaande rollen en kerntaken beschreven zijn:

  • Advies:

    • Adviseert key en key-users over een zo goed mogelijke aansluiting.

    • Signaleert risico’s, verbeter- en/of knelpunten en adviseert hierover en is regievoerder bij de implementatie van de oplossing.

    • Bent op hoogte van de wet- en regelgeving en gaat daar proactief mee aan de slag.

    • Kent de roadmap en release-notes, weet welke effecten deze kunnen hebben op de bedrijfsvoering en bespreekt de impact hiervan met de klant.

    • Je bent goed in presenteren, het overtuigen van mensen en documentatie vastleggen.

  • De klant (alle medewerkers):

    • Eerste aanspreekpunt voor key-users en handelt functionele verzoeken van hen af, voor verstoringen zal dit bestaan uit het afhandelen in de 2e lijn. Je bent in ieder geval op de hoogte van het aantal verstoringen en probeert deze tot een minimum te beperken door instructie of aanpassing van de software.

    • In staat om te inventariseren welke behoefte er is bij de klant, vertaalt dat eventueel in een functioneel ontwerp en configureert het systeem naar deze behoefte en doet verbetervoorstellen.

    • In staat om het aangeboden werk te prioriteren en dit met de klant te overleggen, zo nodig pas je de prioritering op verzoek van de klant aan.

  • Relatiebeheer:

    • Zet wijzigingsverzoeken uit richting leverancier en bewaakt de voortgang daar op en koppelt de voortgang vanuit jezelf periodiek terug aan de indiener en weet te escaleren wanneer dat nodig is.

  • Uitvoering en implementatie:

    • Inhoudelijke problemen en verstoringen met impact bespreek je met de senior binnen je domein.

    • Verantwoordelijk voor het testen in acceptatie en regisseur van testen in productie, schat de impact van bevindingen in en legt deze voor aan de eigenaar.

    • Opzetten en toewijzen van rapporten, menu’s en gebruikersrechten (autorisatiebeheer).

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.

  2. Het ingediende CV bevat maximaal 5 pagina’s. Alle extra pagina’s boven de gevraagde 5 pagina’s worden niet beoordeeld door de aanbestedende dienst.

  3. De kandidaat is 24 uur per week op kantoor beschikbaar.

  4. De kandidaat heeft HBO werk-/ denkniveau.

  5. De kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met Youforce, beaufort, Gemal.

  6. De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met koppelingen tussen Beaufort, Arbodiensten, UWV, Gemal, HelloID en TIM.

  7. De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het bouwen van workflows binnen het Youforce portaal, waarbij ervoor wordt gezorgd dat de salarisadministratie de juiste gegevens in het systeem heeft staan.

  8. De kandidaat heeft ervaring met Topdesk, ons systeem voor het melden/afhandelen van incidenten.

  9. De applicatie wordt verbeterd samen met de overige functioneel specialisten binnen het Youforce portaal

  10. De kandidaat werkt 3 dagen per week samen met de functioneel specialisten.

  11. Het maximale uurtarief is € 120,- exclusief BTW en inclusief reiskosten woon-werkverkeer en Fee.

  12. De inschrijver mag maximaal 2 kandidaten aanbieden. Voor elke kandidaat die aangeboden wordt dient een aparte inschrijving te worden gedaan.

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. De kandidaat heeft als functioneel beheerder (of functioneel specialist) minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met werken bij een gemeente (maximaal 70).

    A: De kandidaat heeft minder dan 3 jaar aantoonbare ervaring als functioneel beheerder (of functioneel specialist) bij een gemeente (0 punten);

    B:  De kandidaat heeft tussen de 3 en 5 jaar aantoonbare ervaring als functioneel beheerder (of functioneel specialist) bij een gemeente (40 punten);

    C:  De kandidaat heeft meer dan 5 jaar aantoonbare ervaring als functioneel beheerder (of functioneel specialist) bij een gemeente (70 punten). 

  2. Het aangeboden uurtarief exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer, Fee en overige kosten (maximaal 30 punten).

    A: Een uurtarief tussen €110 en €120 (10 punten).

    B: Een uurtarief tussen €100 en €109,99 (20 punten).

    C: Een uurtarief tussen €90 en €99,99 (30 punten).

Competenties

  • De kandidaat is communicatief vaardig.

  • De kandidaat kan de wensen van de klant vertalen naar oplossing in de applicatie.

  • De kandidaat heeft overtuigingskracht.

  • De kandidaat is nauwkeurig.

  • De kandidaat is proactief en kan zelfstandig met zaken aan de slag.

  • De kandidaat is stressbestendig.

  • De kandidaat kan goed prioriteren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Nee

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 19 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 18 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie 

  • De leverancier of kandidaat wordt verplicht de NAW gegevens te delen in de inschrijving of uiterlijk bij de gesprekken planning aan de externe partij.

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen. Het heeft voor de Gemeente Apeldoorn geen meerwaarde als eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen wordt aangeboden. Wij vragen inschrijvers hier alert op te zijn. Indien één kandidaat onverhoopt toch in verschillende inschrijvingen wordt aangeboden, zal enkel de inschrijving met het laagste tarief in behandeling worden genomen. Indien in deze situatie de tarieven hetzelfde zijn, zullen wij via loting bepalen welke inschrijving in behandeling genomen wordt.

  • Uitval gekozen kandidaat. Bij uitval van de gekozen kandidaat staat de gemeente Apeldoorn vrij om de tweede (2e) en vervolgens de derde (3e) kandidaat te selecteren voor hetzelfde aanbod.

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en Gemeente Apeldoorn mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van Gemeente Apeldoorn. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Gemeente Apeldoorn merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur