Turfmarkt 147, 2511 DP Den Haag, Nederland
Begindatum:
1 dec 2023Einddatum:
1 dec 2024Uren per week:
24Publicatiedatum:
9 nov 2023Afdeling
Kenmerkend voor het team familie is de grote diversiteit aan onderwerpen: adoptie, draagmoederschap, kinderrechten, gender, naamrecht, complexe scheidingen, alimentatie en meerouderschap: zomaar een greep uit de onderwerpen waar het team Familie binnen JenV zich dagelijks mee bezig houdt. Allemaal ethische opgaven die voortkomen uit de veranderende familiebanden in de Nederlandse samenleving, en waarover maatschappelijk en politiek ook verschillend wordt gedacht. Het team bestaat uit 14 medewerkers, en is een mix van zeer ervaren en meer junior beleidsmedewerkers en ondersteuners. Het team heeft een platte werkwijze en korte lijnen. De werkdruk is hoog, maar er is veel collegialiteit en bereidheid om elkaar bij te staan. En er wordt voldoende ruimte genomen voor sociale activiteiten en gezamenlijke, maar ook individuele leerontwikkeling. Gezien het brede werkveld van het team familie wordt er veel samengewerkt met belangengroepen en maatschappelijke organisaties, met andere departementen en andere overheden, en met andere teams en directies binnen JenV
Omschrijving dienst, aanleiding en doel
Eind 2022 is Tweede Kamer geïnformeerd over ontwikkelingen op het terrein van Binnenlandse Afstand en Adoptie. Hierbij heeft de minister voor Rechtsbescherming onder meer toegezegd de toegankelijkheid, transparantie en behoud van de dossiers van belanghebbenden te verbeteren.
In navolging van deze eerdere verkenning dient in 23/24 een stappenplan te worden opgesteld dat ertoe leidt dat alle dossiers die onder verantwoordelijk van het ministerie van Justitie en Veiligheid (waaronder de Raad van de Kinderbescherming) vallen, worden overgedragen aan het Nationaal Archief. In dit stappenplan wordt ook voorgesteld hoe ook de dossiers die bij andere publieke en private organisaties zijn gearchiveerd, kunnen worden ontsloten voor de belanghebbenden
Tot slot wordt in kaart gebracht hoe het te ontwerpen expertisecentrum binnenlandse afstand en adoptie een bijdrage kan leveren aan het traceren / vervolmaken van dossiers en de vragen die belanghebbenden hierover hebben.
Functiebenaming en beschrijving werkzaamheden
De beoogd projectleider krijgt de volgende taken:
Maak een plan op welke manier de dossiers van belanghebbenden die te maken hebben gehad met de binnenlandse afstand en adoptieprocedure gedurende de periode 1956 – 1984 op een centrale plek (bij voorkeur het Nationaal Archief) kunnen worden gearchiveerd. Dit geldt zowel voor dossiers die thans door publieke, als door private organisaties worden beheerd. Betrek hierbij zowel de logistieke, financiële als juridische voorwaarden voor het centraal archiveren van de dossiers.
Breng hierbij in kaart hoe de dossiers voor alle belanghebbenden zodanig kunnen worden ontsloten, dat ze bijdragen aan identiteitsontwikkeling en kennis over afstamming en recht doen aan de geldende richtlijnen voor privacy.
Betrek hierbij zowel de belanghebbenden als de belangrijkste stakeholders die bij de operatie betrokken zijn; maak gebruik van de inzichten van lopende trajecten zoals de pilot waarbij dossiers van de Raad van de Kinderbescherming worden overgebracht naar het Nationaal Archief.
Breng tevens in kaart hoe de overbrenging van deze dossiers van binnenlandse afstand en adoptie een blauwdruk kunnen voor de archivering van dossiers van interlandelijke adoptie.
Rapporteer aan de opdrachtgever hoe het te ontwerpen steun- en ontwikkelcentrum binnenlandse afstand en adoptie in de toekomst een bijdrage kan leveren aan het traceren/vervolmaken van dossiers en de vragen die de belanghebbenden hierover hebben.
Beoordelingscriterium Interview
Kandidaat weet snel de kernvraag in complexe materie boven tafel te krijgen
Kandidaat is deskundig en in staat zijn kennis en ervaring snel in te zetten
Kandidaat laat zien dat hij de diverse belangen in een complex veld kan overzien en ondanks de tegenstellingen in die belangen kan acteren.
Kandidaat kan zich goed uitdrukken en is sociaal vaardig
Past binnen het team: Communicatief vaardig (ideeën en oplossingen kunnen overbrengen en klantgericht zijn), Secuur, Aanpassingsvermogen (zelfstandig en binnen klein team, zowel gestructureerd als improviserend kunnen werken), Stressbestendig (meerdere prioriteiten tegelijk aankunnen), Flexibel (kunnen omgaan met wijzigingen in prioriteiten).
Meer informatie
Voor meer informatie omtrent de inschrijfprocedure en verdere afhandeling, bekijk de Hoe werkt het pagina. Heb je een vraag? Neem direct contact op met Leya Schoonderwoerd via leya.schoonderwoerd@kbenp.nl of via 06 436 079 99.
Tot uiterlijk 1 werkdag voor de sluitingsdatum is het mogelijk om te reageren op deze inhuuropdracht.
Kies een interessante opdracht uit en klik op inschrijven. Daarna zal een van onze adviseurs binnen 48 uur contact met je opnemen. Na telefonisch contact, beoordeelt onze adviseur jouw CV en geeft terugkoppeling of deze goed aansluit bij de inhuuropdracht (eisen en wensen) en ambitie van de opdrachtgever.