Turfmarkt 147, 2511 DP Den Haag, Nederland
Begindatum:
3 jun 2024Einddatum:
3 sept 2025Uren per week:
24Publicatiedatum:
26 apr 2024Organisatie
Het Landelijk Parket, onderdeel van het Openbaar Ministerie, bestrijdt (inter)nationaal georganiseerde criminaliteit. Van drugs en witwassen tot terrorisme, (online) seksueel kindermisbruik en cybercrime. Ernstige misdaad die vraagt om een slimme en creatieve aanpak in samenwerking met andere partijen. Dit doet het LP met circa 300 medewerkers, verspreid over verschillende locaties (Rotterdam, Amsterdam, Zwolle, Den Bosch en Zoetermeer). Het Landelijk Parket bundelt haar krachten met partijen als de Landelijke Eenheid (LO/LX) van de Nationale Politie, de Koninklijke Marechaussee, de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst en andere bijzondere opsporingsdiensten, het openbaar bestuur, de Belastingdienst en private partijen om deze ernstige vormen van criminaliteit tegen te gaan.
Beschrijving directie/afdeling
De parketleiding bestaat uit de Hoofdofficier van justitie (mr. J.J.A. Lucas), de plaatsvervangend Hoofdofficier van justitie (mr. J.J. de Smet-Dierckx), de Recherche Officier van Justitie (mr. W.D. de Boer) en de Directeur Bedrijfsvoering (mr. G.J. Ziedses des Plantes). Zij creëert een samenhangende parketorganisatie die naar buiten als eenheid optreedt. De Parketleiding draagt zorg voor eenheid in beleid op die punten waar dat noodzakelijk is en schept de voorwaarden waaronder het Landelijk Parket optimaal kan functioneren.
Beschrijving omschrijving dienst, aanleiding en doel
Het Landelijk Parket heeft eind vorig een Advies over de organisatie-inrichting ontvangen. In de eerste week van april 2024 is het definitieve Adviesrapport hiervoor opgeleverd. Belangrijke onderdelen van dit advies zijn, een voorstel voor:
Een passende organisatiestructuur;
Teams met een toekomstbestendige span of care;
Teams (logisch) passend bij de strategische focus en (landelijke) expertises van de organisatie;
Taak- en rolduidelijkheid in alle lagen van de organisatie, met bijbehorende (leiderschap)profielen en competenties;
Huisvesting passend bij de één LP gedachte en aansluitend bij de veiligheidsbehoefte van het LP;
Toekomstbestendige bedrijfsvoering, aansluitend op de veiligheidsvraagstukken en het unieke karakter van het LP.
Belangrijke randvoorwaarden voor het advies zijn:
Een voorstel op welke wijze de organisatie het beste meegenomen kan worden en leidt tot zorgvuldige afstemming met de zeggenschap en medezeggenschap.
Een voorstel dat past bij een goede samenwerking met de belangrijkste ketenpartners van het LP, te weten de LE en de concentratierechtbanken.
Een voorstel dat past bij een cultuur die de OM waarden onderschrijft, zoals ondernemerschap, samenwerken, vakmanschap en waarbij het geven van een feedback een belangrijke rol speelt.
Onderdeel van dit rapport is tevens het implementatieplan van het advies. Vanuit het Landelijk Parket is de wens om deze implementatiefase te starten vanaf juni 2024 en door inhuur te laten begeleiden. Voor wat het begeleidingstraject kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het managen van het programma, creëren van draagvlak bij alle medewerkers van Opdrachtgever, het implementeren van de verandering binnen het Landelijk Parket/ de teams in samenspraak met de medewerkers door het geven van workshops, communicatie etc.
Omschrijving van de opdracht
We zijn opzoek naar de volgende kandidaat: Programmamanager
De programmamanager begeleidt het implementatietraject en vervult in ieder geval de volgende taken:
Het nader uitwerken van het implementatieplan naar een concreet programmaplan, inclusief deelplannen;
Het ontwikkelen van programmadoelstellingen
Het vervolgens programmeren, intern uitzetten en sturen van de uitvoering van het programmaplan;
Het overzien van de uitvoering van deelplannen en zorgdragen dat de programmadoelen worden bereikt;
Aansturen van de dagelijkse gang van zaken van het implementatieprogramma.
Competenties/ervaring:
Uitstekende sociale en communicatieve vaardigheden;
Leidinggevende kwaliteiten in complex omgevingen;
Systematische en geordende manier van werken;
Kennis van het OM en in het bijzonder ervaring met veranderopgaven bij het Landelijk Parket;
Het vermogen om overzicht te houden;
Probleemoplossend denkvermogen;
Resultaatgericht, doortastend en flexibel;
Motiverend en coachend
Meer informatie
Voor meer informatie omtrent de inschrijfprocedure en verdere afhandeling, bekijk de Hoe werkt het pagina. Heb je een vraag? Neem direct contact op met Hibo Abdi via hibo.abdi@kbenp.nl of via 06 433 634 42
Tot uiterlijk 1 werkdag voor de sluitingsdatum is het mogelijk om te reageren op deze inhuuropdracht.