Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Senior Backend Developer DSO

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

Sluit over 8 dagen
105 32 - 40 Gelderland

Begindatum:

2 jul 2025

Einddatum:

31 mei 2026

Uren per week:

32 - 40

Publicatiedatum:

3 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. 

Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.

Organisatie
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Omschrijving van de opdracht
Deze opdracht wordt uitgevoerd onder feitelijke leiding en toezicht van het Kadaster, op grond van een detacheringsovereenkomst.

Wij zijn op zoek naar een Senior Backend Developer DSO, ter versterking van het Alpha team.

Het Alpha team ontwikkelt en beheert drie diensten die worden gebruikt binnen de Omgevingswet. Met de Omgevingswet heeft de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigd en samengevoegd, zodat het bijvoorbeeld makkelijker is om bouwprojecten te starten. De Omgevingswet is een bundeling van 26 wetten en regels over ruimtelijke ordening, wonen, infrastructuur, milieu, water en natuur. Aannemers, ondernemers, overheden en omwonenden kunnen bij één loket snel zien snel wat er mag of mogelijk is in de leefomgeving, Bij hetzelfde loket kunnen meteen vergunningen worden aangevraagd.

  • Ruimtelijkeplannen is gebouwd voor de WRo, de wetgeving voor bestemmingsplannen die is vervangen door de Omgevingswet. Omdat er nog veel bestemmingsplannen moeten worden vervangen door nieuwe omgevingsplannen, is de voorraad bestemmingsplannen een belangrijke bron voor het DSO. Voor het beheren van de bestemmingsplannen door de bronhouder, biedt Ruimtelijkeplannen een Angular frontend met een beheerportaal en een GEO viewer.

  • Informatiehuis Ruimte (IHR) zorgt voor ontsluiting van ruimtelijke plannen via services die relevant zijn in het kader van het Digitaal Stelsel Omgevingswet.

  • OIS (Omgevingsinformatie In Samenhang) haalt data op bij Informatiehuis Ruimte en Ozon en combineert deze tot een eenduidige weerave voor gebruik in de DSO Viewer.

De diensten worden ontwikkeld en beheerd door het Kadaster. Het Kadaster is hierbij ketenpartner in het Digitaal Stelsel van de Omgevingswet (DSO). We zijn samen met andere ontwikkelpartners georganiseerd in operationele beheerorganisaties (OBO’s). De diensten die de verschillende OBO’s ontwikkelen en beheren, vormen de operationele keten van het DSO-LV.

De teams binnen de OBO’s werken nauw samen om de gewenste functionaliteit voor het programma Digitaal Stelsel Omgevingswet te realiseren. In dat programma werken verschillende organisaties op een Agile wijze samen op basis van het SAFe framework. Dat betekent onder andere dat er wordt gewerkt in sprints van 2 weken en Program Increments van een kwartaal. 

Je wordt onderdeel van het Alpha team. Wij bestaan uit 7 ontwikkelaars, een informatieanalist een Product Owner. Daarbij worden we ondersteund door een Scrum Master, integratiespecialisten en functioneel beheerders.
Wij werken met Agile Scrum in sprints van 2 weken. Dagelijks hebben we een stand-up, en elke sprint een planning, demo, retrospective en meerdere refinements. We proberen elkaar scherp te houden op ons sprintdoel, en vinden het belangrijk dat een retrospective afwisselend en zinvol is. We doen DevOps, wat betekent dat we volledig verantwoordelijk zijn voor onze applicaties, van idee tot productie.

Als Full Stack Ontwikkelaar verwachten we dat je actief meedenkt en meebouwt aan onze services. Je bent op de hoogte van de algemeen geldende software principes en technologie en kan deze toepassen. Je voelt je verantwoordelijk voor je eigen, maar ook voor andermans werk. Je neemt initiatief en bent proactief. KISS, SOLID en YAGNI zijn geen geheim voor je.

Belangrijkste technieken, methoden en tools:

  • Java (21);

  • Spring Boot (3);

  • PostgreSQL/PostGIS;

  • OpenAPI;

  • Swagger;

  • RESTful/SOAP webservices;

  • XML/GML, XSLT;

  • (Geo) JSON;

  • Robot Framework, Python;

  • Traefik;

  • Container technologie (Docker, Kubernetes, Azure Cloud);

  • CI/CD tooling (Git, Tekton, ArgoCD, Maven, Gatling);

  • Monitoring tooling (Prometheus, Grafana);

  • Issue tracking (Jira).

  • Agile, Scrum, DevOps.

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • Preppen en schrijven van stories;

  • Actief meedenken tijdens refinements, hier scherp zijn;

  • Sparren over software architectuur & ontwerp; de balans vinden tussen YAGNI en toekomstbestendig design ;

  • Optimaliseren van configuratie en performance;

  • Gedegen code schrijven, van voldoende kwaliteit; op zo 'n manier dat je medeontwikkelaar dit ook begrijpt;

  • Een ontwikkelaar anno 2025 schrijft niet enkel meer code: hij configureert ook ( configuration-as-code), en past tooling toe daar waar gepast.

  • Doen van code reviews; delen van kennis tijdens code reviews;

  • Zorgen voor voldoende testdekking en documentatie;

  • Analyse van complexe bug en issues;

  • Het uitvoeren van DevOps beheerwerkzaamheden;

  • Actief bijdragen aan onze development guidelines;

  • Deelnemen aan de Java community binnen het Kadaster.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst af, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien de inschrijver niet aan deze eis voldoet, wordt de inschrijving ter zijde gelegd;

  2. Een maximum uurtarief van € 105,00 exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en Fee en overige kosten;

  3. Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 10 pagina’s A4;

  4. De kandidaat beheerst de Nederlandse taal vloeiend, in woord en geschrift;

  5. Minimaal HBO werk- en denkniveau;

  6. Minimaal 8 jaar werkervaring met Java en API ontwikkeling;

  7. inimaal 5 jaar werkervaring met minimaal 10 van in de uitvraag genoemde technieken, methoden en tools;

  8. Minimaal 1 jaar recente en relevante werkervaring met software ontwikkeling in het DSO en met de informatiemodellen IMRO en IMOW.

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten) verdeeld in:

  1. U geeft een beschrijving van uw ervaring met software development voor opdrachtgevers in de publieke sector (30 punten).

  2. U geeft een beschrijving van uw ervaring met werken met data met een ruimtelijke component en gelaagde geodata (30 punten).

  3. U geeft een beschrijving van uw ervaring met DevOps- en beheerwerkzaamheden als monitoring en incidentanalyse en -oplossing (30 punten).

  4. U beschrijft uw motivatie om op deze uitvraag te reageren (10 punten).

Competenties

  • Resultaatgericht;

  • Helicopterview;

  • Besluitvaardig en vasthoudend; kan zijn/haar eigen pad trekken in complex krachtenveld;

  • In staat om zelfstandig binnen een organisatie te bewegen en omgevingssensitief;

  • Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk;

  • Klantgericht;

  • Proactief en initiatiefrijk;

  • Teamspeler;

  • Analytisch vermogen.

Tarief
Maximaal € 105
Het tarief is inclusief alle overige kosten met uitzondering van de kosten voor eventuele dienstreizen en opleidingskosten (zoals vermeld in de overeenkomsten). Een tussentijdse verhoging van het genoemde uurtarief is niet mogelijk.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Geef hier op uit hoeveel pagina’s het CV mag bestaan. Let er hier bij op dat het CV ook bestaat uit de antwoorden op de gunningscriteria (plan van aanpak, motivatiebrief etc).
Maximaal 10 pagina’s A4, opgesteld in het Nederlands. De antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina’s te worden beantwoord.

Overige informatie

  • Conceptovereenkomsten

    • Voor deze opdracht gaat het Kadaster een driepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden, te weten:

      • 1d Detacheringsovereenkomst

    • Voor deze opdracht gaat de externe partij een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden.

  • Contractpartijen
    Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan.

  • Voorwaarden 
    Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2018) en de concept overeenkomst van het Kadaster, als toegevoegd in de bijlage, van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen. 

  • Geheimhoudingsverklaring
    Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden. 

  • VOG 
    De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. 

  • WAADI 
    Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). 

  • Planning
    De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 18 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 17 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

LET OP!! Dit is een detacheringsopdracht met een driepartijenovereenkomst.
De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien dit om welke reden dan ook niet mogelijk is, wordt uw inschrijving terzijde gelegd. Op deze driepartijenovereenkomst is de Waadi van toepassing. Er zal daarom worden gecontroleerd op de vereiste registratie conform artikel 7a van de Waadi.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur