Strategisch Adviseur Organisatieontwikkeling

Doelwater 5, 3011 AH Rotterdam, Nederland

Sluit over 4 dagen
125 36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 jul 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

27 mei 2025

LET OP: In verband met het spoedkarakter van deze opdracht, wordt deze aanvraag verkort uitgezet. Reageren kan tot 4 juni 2025 tot 08.00 uur.

Opdracht omschrijving
Het programma HO21 heeft richting gegeven aan toekomstbestendig hoger politieonderwijs. Nu is het aan de Politieacademie –specifiek de sector Hoger Politieonderwijs (HPO) – om de nieuwe bacheloropleidingen te realiseren en in te bedden in een organisatie die tegelijkertijd zelf volop in beweging is. De opdracht valt binnen de sector Hoger Politieonderwijs en vraagt om het verbinden van onderwijs- en organisatieontwikkeling met zorg voor een duurzame implementatie hiervan in de bedrijfsvoering(ssystemen). 

Om bovenstaande te realiseren zijn wij op zoek naar een stevige strategisch adviseur organisatieontwikkeling, die ruime kennis en expertise meebrengt in transitie en innovatie binnen politiek bestuurlijke organisaties en tevens de vertaalslag kan maken van inhoud naar implementatie en bedrijfsvoering in nauwe samenwerking met de lijnorganisatie. Voorwaardelijk aan een succesvolle realisatie is het in kunnen nemen van een onafhankelijke rol. De werkzaamheden horende bij deze rol passen niet bij een ingebedde functie binnen het LFNP. 

De opdracht omvat het realiseren en borgen van de ontwikkeldoelen van de sector en het programma HO21, met als concrete werkzaamheden met bijbehorende resultaten:

 Doelstelling
Te behalen resultaten binnen de gestelde termijn:
De opdracht heeft als doel het tijdig, binnen de kaders en duurzaam realiseren van de ontwikkelopgaven van de sector HPO en het programma HO21. De strategisch adviseur levert daaraan een aantoonbare bijdrage, vanuit een onafhankelijke positie, waarbij onderstaande resultaten over tijd worden verwacht:

Juni - juli 2025:

  • In kaart brengen van de huidige situatie en het opstellen van een gedetailleerd implementatieplan.

  • Kick-off sessies met de sectorleiding, teamchefs en projectleiders om doelen en verwachte resultaten af te stemmen.

  • Doorvoeren van de benodigde aanpassingen in de structuur en de afstemming van nieuwe processen.

Augustus - November 2025:

  • Verdere uitwerking en tijdige implementatie van de nieuwe bacheloropleidingen, inclusief aanpassingen in de processen en systemen.

  • Opstarten van de informatie, communicatie, coaching en trainingen voor teamchefs en medewerkers.

  • Adviseren van de sectorleiding over knelpunten en benodigde besluitvorming.

November - December 2025:

  • Afronding (of in ieder geval het deugdelijk overdragen) van de ontwikkeling & implementatie van de bacheloropleidingen en de implementatie hiervan in de systemen.

  • Evaluatie van de voortgang en borging van de veranderingen in de operationele processen.

  • Eindrapportage en overdracht van de gerealiseerde resultaten aan de lijnorganisatie.

Verwachte Resultaten per 31 december 2025:

  • Opleveren van de nieuw ontwikkelde bacheloropleidingen/ modulen

  • Duurzaam ingebedde nieuwe bacheloropleidingen en bijbehorende producten & procedures binnen de sector HPO.

  • Nieuwe processen volledig operationeel (IV-ondersteund) en geborgd in de bedrijfsvoering.

  • Geïmplementeerde veranderingen met duidelijke afspraken en draagvlak binnen de organisatie.

 Verantwoordelijkheden

1. Het tijdig en binnen kaders realiseren en duurzaam inbedden van de nieuwe bacheloropleidingen in lijn met HO21. 

Werkzaamheden:

  • In kaart brengen van de huidige situatie binnen de sector HPO en de organisatieontwikkelingen die noodzakelijk zijn voor de integratie van de nieuwe opleidingen.

  • Realiseren van de benodigde beleidsmatige, organisatorische of procesmatige aanpassingen die de realisatie van de nieuwe bachelors met zich meebrengen.

  • Coördineren van de afstemming met andere afdelingen binnen de organisatie, zoals OBT, PDC HRM & IV, voor de benodigde procesaanpassingen tbhv de uitvoering.

Resultaten:

  • Een operationeel plan voor de realisatie, implementatie en uitvoering van de nieuwe bacheloropleidingen, inclusief tijdslijnen en resourcebehoeften.

  • Nieuwe bacheloropleidingen die binnen de vastgestelde kaders zijn ontwikkeld, ingevoerd en duurzaam zijn ingebed in de organisatie.

 2. Het adviseren en ondersteunen van de sectorleiding & teamchefs bij besluitvorming over en de realisatie van de veranderingen.

Werkzaamheden:

  • Periodieke overleggen met de sectorleiding en teamchefs om de voortgang van de implementatie van de nieuwe bacheloropleidingen te monitoren en waar nodig bij te sturen.

  • Advies geven over veranderingsmanagement, inclusief het afstemmen van prioriteiten, het oplossen van knelpunten en het nemen van noodzakelijke besluiten.

  • Bieden van ondersteuning bij besluitvormingsprocessen, zoals het bepalen van prioriteiten voor de invoering van nieuwe systemen en processen.

Resultaten:

  • Strategische adviezen en bijbehorende rapportages over de voortgang van de veranderingen.

  • Geïmplementeerde veranderingen met een breed draagvlak binnen de sector HPO en volledige besluitvorming over noodzakelijke aanpassingen in de bedrijfsvoering.

3. Het signaleren van knelpunten, maken van (leverings)afspraken en borgen van financiële/bedrijfsvoerings kaders. Dit alles vanuit een autonome positie.

Werkzaamheden:

  • Identificeren van potentiële obstakels of vertragingen die de voortgang van de implementatie kunnen beïnvloeden.

  • Maken van (leverings)afspraken met betrokkenen (bijv. afdelingen Directie, HRM, IV) en bewaken van de voortgang.

  • Monitoren van de budgetten en zorgen voor de naleving van financiële/bedrijfsvoeringskaders bij de implementatie van de opleidingen en nieuwe systemen.

Resultaten:

  • Oplossingen voor geïdentificeerde knelpunten en vastgelegde afspraken over de voortgang, incl de benodigde advisering over en ondersteuning bij de besluitvorming.

  • Financiële rapportages en controle op het naleven van het budget.

 4. Het begeleiden van de teamchefs en lijn bij adaptie van nieuwe bachelors en bijkomstige producten/diensten, in de (nieuwe) processen en systemen.

Werkzaamheden:

  • Vormgeven van de processen/procedures,  (communicatie)middelen en ‘events’  om de TC’s en medewerkers voor te bereiden op nieuwe werkprocessen en systemen (zoals TimeEdit en het nieuwe Learning Content Management System).

  • Ondersteuning bieden bij het aanpassen van werkmethoden en procedures voor de nieuwe bacheloropleidingen.

Resultaten:

  • Overzicht van kennisproducten, informatie- & communicatiemiddelen benodigd voor TC’s & medewerkers om goed gebruik te kunnen maken van de nieuwe processen, procedures en systemen.  

  • Gevolgde en succesvolle implementatie van trainingen en coaching voor TC’s en medewerkers.

  • Aangepaste werkprocessen en systemen die zijn geïntegreerd in de dagelijkse operaties van de sector HPO.

5. Het vertalen van strategische richting naar implementatie en borging hiervan in de operatie.

Werkzaamheden:

  • Het vertalen van strategische doelstellingen van de sector HPO en het programma HO21 naar concrete, operationele plannen voor implementatie binnen de sector HPO.

  • Het coördineren van de komst van de nieuwe bachelors en de integratie hiervan in het te vernieuwen IV-landschap en het waarborgen van de borging ervan in de organisatie.

Resultaten:

  • Een strategisch implementatieplan voor de sector HPO, inclusief concrete doelen, acties en verantwoordelijkheden.

  • Geïntegreerde systemen en processen die operationeel functioneren binnen de bestaande bedrijfsvoering van de Politieacademie.

 6. Complexiteiten:
Een complexiteit is dat de sector HPO zelf nog in ontwikkeling is, waarbij niet alle posities (juist) zijn ingevuld, niet alle gremia zijn geïnstalleerd en het soms nog ontbreekt aan duidelijke processen/procedures . Daarnaast komen er op korte termijn ingrijpende veranderingen aan, die bovenstaande opdracht extra complex maken, namelijk:

  • De inbedding van het nieuwe Wetboek van Strafvordering;

  • De implementatie van TimeEdit (voor onderwijsplanning);

  • De vervanging van het huidige Learning Content Management System (It’s Learning).

Contacten
De werkzaamheden worden uitgevoerd binnen de bestaande overlegstructuur van de PA, waaronder:

  • Wekelijks contact met teamchefs

  • Periodiek voortgangsoverleg met projectleiders;

  • Tweewekelijks overleg met de sectorleiding (=opdrachtgever);

  • Maandelijks input in het MT HPO;

  • Periodieke overleggen met stakeholders binnen en buiten de PA. Buiten de PA betreft dit onder meer de directie HRM, hoofden realisatie vanuit de eenheden en OBT. 

Opleiding

Eisen:

  1. De kandidaat heeft een erkend, volwaardig en volledig afgeronde diploma op minimaal WO niveau.

Wens:

  1. De kandidaat heeft een erkend, volwaardig en volledig afgeronde diploma op minimaal WO niveau in de righting van management en organisatie of bedrijfskunde. 

Professionele kennis en werkervaring

Eisen:

  1. De kandidaat heeft minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als strategisch adviseur, programmaleider of projectmanager binnen een politiek-bestuurlijke omgeving.

  2. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met organisatie (her)ontwikkeling, inrichting en bedrijfsvoering (mensen, processen, systemen) en het begeleiden van organisaties in verandertrajecten waarbij nieuwe producten/diensten duurzaam worden geïmplementeerd. 

Wensen: 

  1. Verdieping op eis 3 :De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met organisatie (her)ontwikkeling, inrichting en bedrijfsvoering (mensen, processen, systemen) en het begeleiden van organisaties in verandertrajecten waarbij nieuwe producten/diensten duurzaam worden geïmplementeerd binnen grote organisaties met minimaal 10k+ medewerkers.

  2. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met trajecten op het gebied van leren en ontwikkelen.

  3. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen de overheid en/of Politie. 

Competenties

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit:
    Anticipeert op en onderkent de relevantie van gebeurtenissen in de politiek-bestuurlijke context die van invloed zijn op de positionering van de politie.

  • Netwerkvaardigheid:
    Ontwikkelt en onderhoudt relaties, allianties en coalities buiten de eigen organisatie en benut deze voor het verkrijgen van informatie, steun en medewerking.

  • Mondelinge presentatie en uitdrukkingsvaardigheid:
    Presenteert feiten, meningen en ideeën op een heldere wijze. Maakt hierbij gebruik van relevante communicatiemiddelen.

  • Systeemdenken:
    Herkent zowel het groter verband als de interne samenhang binnen vraagstukken en is zich bewust van de eigen positie en invloed in dat grotere geheel.

  • Kwaliteitsgerichtheid:
    Stelt hoge eisen aan de kwaliteit van het eigen werk. Is voortdurend op zoek naar mogelijkheden om de kwaliteit te verbeteren.

  • Organisatiesensitiviteit:
    Speelt in op interne politiek en is alert op veranderingen binnen de organisatie. Onderkent de invloed en de gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op de andere organisatieonderdelen.

Beschikbaarheid
De Externe is inzetbaar vanaf 01-07-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 31-12-2025 voor 36 uur per week.
Het contract kan door de Opdrachtgever niet worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel.
De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Tarief
Maximaal: € 125,- Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

CV-eisen
Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. U voegt een cv van maximaal 7 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen. Het CV is in het Nederlands opgesteld op basis van ons CV template en in PDF-formaat i.p.v. Word. 
Inhuurdesk Politie behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het cv en/of referentie voorkomen. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (dd-mm-jjjj) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template. Maakt u geen gebruik van bijgevoegd template zal uw bieding terzijde worden gelegd.

Eisen

Eis 1. Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de Externe. Dit in het Nederlands gesteld in PDF-formaat, van maximaal 7 pagina's A4. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template. Maakt u geen gebruik van bijgevoegd template zal uw bieding terzijde worden gelegd.

Eis 2. De kandidaat heeft een erkend, volwaardig en volledig afgeronde diploma op minimaal WO niveau. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma beschikt, zal dit leiden tot uitsluiting van de aanvraag.

Eis 3. De kandidaat heeft minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als strategisch adviseur, programmaleider of projectmanager binnen een politiek-bestuurlijke omgeving. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).

Eis 4. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met organisatie (her)ontwikkeling, inrichting en bedrijfsvoering (mensen, processen, systemen) en het begeleiden van organisaties in verandertrajecten waarbij nieuwe producten/diensten duurzaam worden geïmplementeerd. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).

Eis 5. Vereiste competenties/vaardigheden: Politiek-bestuurlijke sensitiviteit: Anticipeert op en onderkent de relevantie van gebeurtenissen in de politiek-bestuurlijke context die van invloed zijn op de positionering van de politie. Netwerkvaardigheid: Ontwikkelt en onderhoudt relaties, allianties en coalities buiten de eigen organisatie en benut deze voor het verkrijgen van informatie, steun en medewerking. Systeemdenken: Herkent zowel het groter verband als de interne samenhang binnen vraagstukken en is zich bewust van de eigen positie en invloed in dat grotere geheel. Kwaliteitsgerichtheid: Stelt hoge eisen aan de kwaliteit van het eigen werk. Is voortdurend op zoek naar mogelijkheden om de kwaliteit te verbeteren. Organisatiesensitiviteit: Speelt in op interne politiek en is alert op veranderingen binnen de organisatie. Onderkent de invloed en de gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op de andere organisatieonderdelen. Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid: Maakt feiten, meningen en ideeën aan anderen in begrijpelijk Nederlandse taal mondeling en schriftelijk duidelijk. Bovenstaande competenties, gevraagde werk -en denkniveau en/of vaardigheden hoeven niet in het CV te worden benoemd/uitgeschreven maar dienen middels concrete voorbeelden duidelijk aangetoond te worden tijdens het verificatiegesprek. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over de gevraagde competenties beschikt, zal dit leiden tot het terzijde leggen van de bieding.

Wensen

Wens 1. Verdieping op eis 3 :De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met organisatie (her)ontwikkeling, inrichting en bedrijfsvoering (mensen, processen, systemen) en het begeleiden van organisaties in verandertrajecten waarbij nieuwe producten/diensten duurzaam worden geïmplementeerd binnen grote organisaties met minimaal 10k+ medewerkers Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat heeft geen ervaring met gevraagde wens. 3/5= De kandidaat heeft 0 to 5 jaar aantoonbare ervaring met gevraagde wens. 5/5= De kandidaat heeft 6 of meer jaar ervaring met gevraagde wens.
35 %

Wens 2. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met trajecten op het gebied van leren en ontwikkelen. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat voldoet niet aan gevraagde wens. 5/5= De kandidaat voldoet aan gevraagde wens.
30 %

Wens 3. De kandidaat heeft een erkend, volwaardig en volledig afgeronde diploma op minimaal WO niveau in de righting van management en organisatie of bedrijfskunde. Dit is een wens en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma/certificaat beschikt, worden geen punten toegekend. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat voldoet niet aan gevraagde wens. 5/5= De kandidaat voldoet aan gevraagde wens.
20 %

Wens 4. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen de overheid en/of Politie. De werkervaring zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het CV van de kandidaat. Noem het nummer van de wens in het CV en benoem in de toelichting de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj] waaruit blijkt dat de kandidaat aan de wens voldoet. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat heeft geen aantoonbare werkervaring binnen de overheid en/of Politie. 3/5= De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen de overheid. 5/5= De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen de Politie.
15 %

Aanvullende informatie

  • Voor deze opdracht is een betrouwbaarheidsonderzoek (BO) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.

  • De opdracht is tijdelijk en vindt plaats buiten de reguliere lijnfuncties van de Politie(academie). De aard, verantwoordelijkheid en positionering van deze opdracht kunnen niet worden vergeleken met interne functies en de opdracht is expliciet gericht op tijdelijke versterking op strategisch niveau in een verade reguliere lijnfuncties van de Politie(academie). De aard, verantwoordelijkheid en positionering van deze opdracht kunnen niet worden vergeleken met interne functies en de opdracht is expliciet gericht op tijdelijke versterking op strategisch niveau in een verandercontext.

  • De geheimhoudingsverklaring dient de kandidaat binnen de termijn van 7 kalenderdagen na het ontvangen van de definitieve gunning te overhandigen aan de Inhuurdesk. De geheimhoudingsverklaring kunt u hieronder raadplegen.

  • Een voorwaarde voor definitieve gunning is dat de Externe het positieve screeningsadvies of de Verklaring van Geen Bezwaar overlegt na afronding van screening. De screening neemt maximaal 8 weken tijd in beslag. U dient hier rekening mee te houden. 

    In artikel 10 van de Voorwaarden Offerteprocedure zijn de voorwaarden van de screening van de Externe van de Leverancier die in aanmerking komt voor de gunning van de Inleenopdracht opgenomen. Het screeningsproces kan leiden tot opschuiven van de startdatum van de opdracht. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

    In geval van een eventueel bezwaar tegen een negatief screeningsresultaat dan wel de weigering van een VOG zal dit de voortgang van de offerteprocedure niet opschorten. De Politie wacht de beslissing op bezwaar niet af. Een negatief screeningsresultaat of een weigering van een VOG zal leiden tot het intrekken van het voornemen tot gunning aan de Leverancier die dit betreft.

  • LFNP functie: BvS E schaal 13

  • Bij deze aanvraag gaat het om een werkrelatie op basis van een resultaatgerichte opdrachtdefinitie. De uitvoering vindt plaats vanuit van de vakinhoudelijke professionaliteit, zelfstandigheid, kennis en vaardigheden (expertise) van de kandidaat. Er is geen sprake van inzet op basis een arbeidsverhouding en dient ook niet als zodanig te worden aangemerkt. De opdracht start op het moment dat de kandidaat start en de opdracht stopt op het moment dat het resultaat door de politie goedgekeurd is (decharge). Tussentijds evaluatie zal periodiek en in afstemming plaatsvinden.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur