Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Business Controller/ Data Analist

Doelwater 5, 3011 AH Rotterdam, Nederland

Sluit over 7 dagen
96 20 Zuid-Holland

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

27 feb 2026

Uren per week:

20

Publicatiedatum:

16 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

LET OP: In verband met het spoedkarakter van deze opdracht, wordt deze aanvraag verkort uitgezet. Reageren kan tot 23 juli 2025 tot 8.00 uur.


Als businesscontroller analyseer jij de prestaties van de politie op allerlei terreinen. Klinkt breed, he? Dat is het ook! De politie heeft veel verschillende doelen en ambities. Natuurlijk willen we Nederland veiliger maken, maar we willen ook een financieel gezonde organisatie zijn. Hierbij moeten keuzes gemaakt worden omtrent de inzet van de schaarse capaciteit en middelen. Dit maakt jouw baan heel gevarieerd en maatschappelijk relevant. Op basis van jouw analyses van de resultaten en de processen ondersteun en adviseer je sectorhoofden en teamchefs (lijnmanagement) over bijsturing en oplossingen.

Dit doe je niet alleen, maar ook integraal met andere adviseurs en experts. Team Control is verantwoordelijk voor de regie op de planning & control cyclus binnen de Eenheid Limburg. Hier speel je een ondersteunende rol in. Daarbij komt het onderhoud en verdere doorontwikkeling van data gedreven werken.

Doelstelling

Ondersteuning op Planning en control cyclus, alsmede vervanging collega's inzake dashboarding en data gedreven analyses voorbereiden/uitvoeren.

Verantwoordelijkheden

Geen directe eindverantwoordelijkheid, verantwoording wordt binnen het team afgelegd aan hoofd control en de senior business controllers.

Contacten

Met name contacten binnen team control, de staf en collega's uit de operatie.

Eisen

  • De kandidaat heeft een volledig, afgeronde en erkende diploma op HBO-bachelor niveau.
  • De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Business Controller of Data analist.
  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het ontwikkelen van dashboard, ontsluiten van data uit bronsystemen en het uitvoeren van data gedreven analyses.
  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met ten minste een van de volgende analysetools of visualisatieprogrammas Excel, IBM Cognos Analytics, PowerBI.

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met grote hoeveelheden data te interpreteren, verwerken en te vertalen in (toekomstige) inzichten.
    Gewicht: 20 %

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met complexe data te vertalen naar heldere, visueel aantrekkelijke rapportages, die ook niet inhoudsdeskundigen goed kunnen begrijpen bij verschillende opdrachten.
    Gewicht: 20 %

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met (operationele) data vertalen naar concrete inzichten en aanbevelingen op strategisch en tactisch niveau bij verschillende opdrachten.
    Gewicht: 20 %

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met rijker verantwoorden (monitoring van kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen), dit moet duidelijk naar voren komen in der CV.
    Gewicht: 15 %

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met politiesysteem IBM Cognos Analytics.
    Gewicht: 15 %

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het visualiseren en communiceren van data-inzichten naar collega's uit de operatie.
    Gewicht: 5 %

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met de planning & control cyclus en planningsmethodes.
    Gewicht: 5 %

Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van kwaliteit: 80 %
Gewicht van prijs: 20 %

Competenties

  • Besluitvaardigheid: Neemt eigenstandig beslissingen of spreekt zijn mening uit, ook wanneer zaken onzeker zijn of risicos inhouden. Toont zich op zijn handelen aanspreekbaar.

  • Resultaatgerichtheid: Maakt een vertaalslag van doelen naar beoogde resultaten en weet deze op een efficiente en effectieve wijze te realiseren. Toont zich aanspreekbaar op resultaten.

  • Organisatiesensitiviteit: Speelt in op interne politiek en is alert op veranderingen binnen de organisatie. Onderkent de invloed en de gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op de andere organisatieonderdelen.

  • Probleemanalyse: Signaleert problemen, zoekt en herkent belangrijke informatie, rafelt vraagstukken uiteen en legt verbanden tussen gegevens.

  • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid: Maakt feiten, meningen en ideeen aan anderen in begrijpelijke taal mondeling duidelijk.

Organisatie en team

Inhuur business controller, inzet ter ondersteuning van het team control binnen de staf eenheid Limburg.

Gespreksinformatie

LET OP: In verband met het spoedkarakter van deze opdracht, wordt deze aanvraag verkort uitgezet. Reageren kan tot 23 juli 2025 tot 8.00 uur.

De Externe is inzetbaar vanaf 01-10-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 31-03-2026 voor 20 uur per week. Het contract kan door de Opdrachtgever optioneel worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging
Ja, 1 keer 6 maanden

LFNP functie
BVS C, schaal 11

CV-eisen
Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. U voegt een cv van maximaal 7 pagina's A4 toe.

U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen.
Het CV is in het Nederlands opgesteld op basis van ons CV template en in PDF-formaat i.p.v. Word. 

Inhuurdesk Politie behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het cv en/of referentie voorkomen. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (dd-mm-jjjj) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template. Maakt u geen gebruik van bijgevoegd template zal uw bieding terzijde worden gelegd.

Beschikbaarheid
De Externe is inzetbaar vanaf 01-10-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 31-03-2026 voor 20 uur per week.

Het contract kan door de Opdrachtgever optioneel worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Type inzet

  • Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de Wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden. 

  • Voor deze opdracht is een BO screening van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht. 

  • Inhuur business controller, inzet ter ondersteuning van het team control binnen de staf eenheid Limburg.

  • Let op: Vanaf 1 november wijzigt het diensteverleningsmodel van het DAS naar de Intermediaire Dienstverleners, het is mogelijk dat deze overeenkomst wordt gemigreerd. Meer informatie volgt.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur