Doelwater 5, 3011 AH Rotterdam, Nederland
Begindatum:
1 okt 2025Einddatum:
30 sept 2026Uren per week:
36Publicatiedatum:
16 jul 2025Een levendigd interne community ontstaat niet vanzelf. Het vraagt om een doordachte aanpak die voortbouwt op wat we weten over onze mensen: hun behoeften, hun verhalen en wat hen daadwerkelijk raakt. De webcare/community managementspecialist heeft als opdracht om bij te dragen aan het versterken en professionaliseren van de interne community op het intranet (Blueportaal). Dit doet de specialist door een herkenbare, terugkerende aanpak te ontwikkelen met maandelijkse contentprikkels, gebaseerd op de community managementstrategie. Naast de interne communicatie zien we dat het social medialandschap de afgelopen jaren flink is veranderd. Per platform verschuiven het type gesprekken, reacties en aanwezige groepen. Dit geldt met name voor X, maar we zien bijvoorbeeld ook duidelijke verschillen tussen nieuwe platforms zoals BlueSky en TikTok. Daarnaast zien we dat toenemende polarisatie en maatschappelijke onrust die veranderingen verder beinvloeden, waarbij AI en desinformatie een grote rol kunnen spelen. Ook in het gesprek over de politie zien we duidelijke verschillen tussen de platforms. De afspraken voor de corporate webcare sluiten dus niet altijd aan op de huidige situatie en ontwikkeling van elk platform. Via de landelijke kanalen van de politie moeten we steeds meer inzetten op online reputatiemanagement. Daarnaast zijn er per platform verbeteringen nodig om meer impact te maken in relatie tot het reputatie en vertrouwen van de politieorganisatie. De webcaremedewerkers/ community engagement specialist heeft hierin een tweeledige opdracht. Enerzijds betreft dit het dagelijks werken aan het beantwoorden van vragen die worden gesteld via de corporate, korpsbrede social media kanalen. Je beantwoordt vragen over de organisatie, en reageert wanneer nodig op discussies, in nauwe afstemming met de woordvoerders en communicatieadviseurs. Anderzijds zal de kandidaat een onderzoek doen naar de effectiviteit van ons huidige webcarebeleid en protocol op de corporate kanalen. Staan we werkelijk in verbinding met de samenleving? En hoe effectief is dit met de hoeveelheid accounts? Bereiken we de beoogde doelgroepen? Volstaan de huidige webcarestrategien of moet daar meer differentiatie in?
Beide opdrachten dienen uitgevoerd te worden het met oog op/ afgestemd op van de herijking van het social media beleid. De webcaremedewerkers/ community engagement specialist voert de opdracht zelfstandig uit. Onderhoudt zelf contacten met de betrokken collega's om de behoefte en best aansluitende wijze van (communicatie)inzet af stemmen.
Doelstelling
De kandidaat heeft als doelstelling om ... Voorbeelden van vraagstukken waar je aan gaat werken en die voor 30-09-2026 moeten zijn opgeleverd zijn: het ontwikkelen van een herkenbare aanpak met maandelijkse contentprikkels voor intranet (BluePortaal), het per kwartaal verzamelen van rapporten over kwantitatieve data en kwalitatieve signalen op de interne community,voert een onderzoek uit over de huidige corporate webcare aanpak i.r.t. de ontwikkelingen van het social media landschap.
Verantwoordelijkheden
Niet bekend
Niet bekend
Voor deze opdracht is een Betrouwbaarheidsonderzoek (BO) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht. Let op: Vanaf 1 november wijzigt het diensteverleningsmodel van het DAS naar de Intermediaire Dienstverleners, het is mogelijk dat deze overeenkomst wordt gemigreerd. Meer informatie volgt.