Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Medewerker webcare/community engagement specialist

Doelwater 5, 3011 AH Rotterdam, Nederland

Sluit over 13 dagen
65 36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

30 sept 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

16 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Een levendigd interne community ontstaat niet vanzelf. Het vraagt om een doordachte aanpak die voortbouwt op wat we weten over onze mensen: hun behoeften, hun verhalen en wat hen daadwerkelijk raakt. De webcare/community managementspecialist heeft als opdracht om bij te dragen aan het versterken en professionaliseren van de interne community op het intranet (Blueportaal). Dit doet de specialist door een herkenbare, terugkerende aanpak te ontwikkelen met maandelijkse contentprikkels, gebaseerd op de community managementstrategie. Naast de interne communicatie zien we dat het social medialandschap de afgelopen jaren flink is veranderd. Per platform verschuiven het type gesprekken, reacties en aanwezige groepen. Dit geldt met name voor X, maar we zien bijvoorbeeld ook duidelijke verschillen tussen nieuwe platforms zoals BlueSky en TikTok. Daarnaast zien we dat toenemende polarisatie en maatschappelijke onrust die veranderingen verder beinvloeden, waarbij AI en desinformatie een grote rol kunnen spelen. Ook in het gesprek over de politie zien we duidelijke verschillen tussen de platforms. De afspraken voor de corporate webcare sluiten dus niet altijd aan op de huidige situatie en ontwikkeling van elk platform. Via de landelijke kanalen van de politie moeten we steeds meer inzetten op online reputatiemanagement. Daarnaast zijn er per platform verbeteringen nodig om meer impact te maken in relatie tot het reputatie en vertrouwen van de politieorganisatie. De webcaremedewerkers/ community engagement specialist heeft hierin een tweeledige opdracht. Enerzijds betreft dit het dagelijks werken aan het beantwoorden van vragen die worden gesteld via de corporate, korpsbrede social media kanalen. Je beantwoordt vragen over de organisatie, en reageert wanneer nodig op discussies, in nauwe afstemming met de woordvoerders en communicatieadviseurs. Anderzijds zal de kandidaat een onderzoek doen naar de effectiviteit van ons huidige webcarebeleid en protocol op de corporate kanalen. Staan we werkelijk in verbinding met de samenleving? En hoe effectief is dit met de hoeveelheid accounts? Bereiken we de beoogde doelgroepen? Volstaan de huidige webcarestrategien of moet daar meer differentiatie in?

Beide opdrachten dienen uitgevoerd te worden het met oog op/ afgestemd op van de herijking van het social media beleid. De webcaremedewerkers/ community engagement specialist voert de opdracht zelfstandig uit. Onderhoudt zelf contacten met de betrokken collega's om de behoefte en best aansluitende wijze van (communicatie)inzet af stemmen.

Doelstelling
De kandidaat heeft als doelstelling om ... Voorbeelden van vraagstukken waar je aan gaat werken en die voor 30-09-2026 moeten zijn opgeleverd zijn: het ontwikkelen van een herkenbare aanpak met maandelijkse contentprikkels voor intranet (BluePortaal), het per kwartaal verzamelen van rapporten over kwantitatieve data en kwalitatieve signalen op de interne community,voert een onderzoek uit over de huidige corporate webcare aanpak i.r.t. de ontwikkelingen van het social media landschap.

Verantwoordelijkheden

  • Webcare
  • Monitoren en beantwoorden van vragen via corporate, korpsbrede social media kanalen
  • Community activeren en verbinden
  • Cureren en publiceren van herkenbare content die collega's aanspreekt
  • Interactie stimuleren
  • Dagelijkse monitoring van community-activiteit op het intranet
  • Reacties faciliteren en dialoog stimuleren
  • Signalen verzamelen en rapporteren
  • Kwantitatieve data (views, reacties) en kwalitatieve signalen verzamelen
  • Contacten
  • Hoofzakelijk interne contacten, wel extern contact met burgers via corporate, korpsbrede social media kanalen.

Eisen

  • De kandidaat heeft minimaal een volledig, volwaardig, afgeronde en erkende hbo bachelor opleiding.
  • De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met externe webcare.
  • De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met intern webcare.
  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met contentmanagementsystemen en social media monitor-tools

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met de verschillende doelgroepen aanspreken in een gepaste tone of voice/ gepaste benadering. (voorbeelden bespreken tijdens verificatiegesprek)
  • Verdieping eis 7: de kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met contentmanagementsystemen en social media monitor-tools Spotler/Coosto/Obi4wan en/of Viva Engage.
  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met contentcreatie en/of community management.
  • De kandidaat heeft minimaal een volledig, volwaardig, afgeronde en erkende hbo bachelor opleiding.in de richting van communicatie of reputatiemanagement.
  • De kandidaat heeft aantoonbare werkerving met het managen en inventarisering van de behoefte via een intranetomgevingen.

Competenties

  • Vakmanschap - Beschikt over en past inhoudelijke kennis en vaardigheden op een adequate wijze in zijn vak toe.
  • Luisteren - Verzamelt belangrijke informatie uit mondelinge mededelingen. Geeft aandacht en ruimte aan gesprekspartners. Vraagt door en gaat in op reacties.
  • Sociale vaardigheid - Beweegt zich tactvol en gemakkelijk in contacten met anderen. Is in staat met zijn optreden emoties en de sociale interactie te beinvloeden.
  • Overtuigingskracht - Toont gedrag dat er op is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeen.
  • Organisatiesensitiveit - Speelt in op interne politiek en is alert op veranderingen binnen de organisatie. Onderkent de invloed en de gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op de andere organisatieonderdelen.
  • Systeemdenken - Herkent zowel het groter verband als de interne samenhang binnen vraagstukken en is zich bewust van de eigen positie en invloed in dat grotere geheel.
  • Creativiteit - Bekijkt vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken. Komt tot originele, oorspronkelijke en vernieuwende ideeen of oplossingen voor problemen diemet de functie verband houden.

Organisatie en team

Niet bekend

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Voor deze opdracht is een Betrouwbaarheidsonderzoek (BO) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht. Let op: Vanaf 1 november wijzigt het diensteverleningsmodel van het DAS naar de Intermediaire Dienstverleners, het is mogelijk dat deze overeenkomst wordt gemigreerd. Meer informatie volgt.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur