Kwartiermaker Maatschappelijke Weerbaarheid

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 9 dagen
Geen maximum 32 tot 36 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 aug 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

21 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De kwartiermaker maatschappelijke weerbaarheid ontwikkelt en organiseert een planmatige aanpak om de gemeente (en haar partners) bewust, weerbaar en voorbereid te maken.In dat kader wordt in kaart gebracht wat de kwetsbaarheden en risicos zijn op het gebied van hybride dreigingen, zoals vitale processen, sociale cohesie en informatievoorziening tijdens een eventuele calamiteit. Dat moet vertaald worden in een lokaal plan van aanpak.Onderdeel daarvan is ook het vergroten van de bewustwording in de gemeentelijke organisatie en het versterken van de samenwerking op dit thema met bestaande veiligheidspartners, de Veiligheidsregio Haaglanden, andere gemeenten, VNG en de verbreding van het netwerk met nieuwe partners. Je stimuleert daarin ook het gezamenlijk leren.Samenvattend betekent dit een structurele en integrale lokale regionaal afgestemde- aanpak voor maatschappelijke weerbaarheid, in nauwe samenwerking met interne en externe partners, en deze verankeren in beleid, organisatie en uitvoering.

Opdracht
De uitdaging van de opdracht ligt in het vormen van de structurele en integrale gemeentelijke aanpak op het thema maatschappelijke weerbaarheid aan de hand van een concreet plan gebaseerd op de Rijkskaders en VNG adviezen-, met daarin in ieder geval de volgende onderdelen:

  • Analyse van de risicos en kwetsbaarheden voor de samenleving als overkoepelend systeem
    Denk hierbij aan de publieke gezondheid, kritieke bedrijfsprocessen, de openbare orde en veiligheid en de continuiteit daarvan.

  • Vitale voorzieningen
    Hierbij gaat het om voorbereiding en voor energievoorziening, noodsteunpunten, transportsystemen, infrastructuur en mobiliteitsplannen bij calamiteiten of crises.

  • Zelfredzaamheid
    Hierbij gaat het om zelfredzaamheid van onze inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties, voorlichting en (digitale) weerbaarheid. Daarbij behoort ook het in kaart brengen van het social weefsel, dus de (in)formele netwerken en infrastructuur daartussen.

Resultaten

  • Eindrapportage inclusief: nulmeting/kwetsbaarheidsanalyse, plan van aanpak/actieagenda, advies borging, overzicht van het samenwerkingsnetwerk;

  • Heldere overdracht aan de organisatie om implementatie te waarborgen;

  • Heldere (tussen)adviezen voor besluitvorming in andere gremia, zoals het Veiligheidsberaad en Kring Gemeentesecretarissen.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.);
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met kwartiermaken in het veiligheidsdomein bij een 100.000+ gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring als kwartiermaker met het opstellen van een eindrapportage inclusief een kwetsbaarheidsanalyse, een PvA en adviesborging. Benoem hiervan een referentieproject op een aparte pagina van het cv.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met kwartiermaken, programmamanagement of beleidsontwikkeling in het veiligheidsdomein bij een 100.000+ gemeente (35 punten);
  • Minimaal 5 jaar werkervaring als strategisch adviseur binnen het veiligheidsdomein, in het bijzonder met de gemeentelijke crisisorganisatie (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met (inter)nationale veiligheid, hybride dreigingen, crisisbeheersing en maatschappelijke weerbaarheid, licht dit duidelijk toe in het cv (20 punten);
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring met het opzetten van integrale samenwerkingsnetwerken, duidelijk weergeven in het cv (10 punten);
  • Een afgeronde WO-bachelor Bestuurskunde, Veiligheidskunde, Crisisbeheersing of Internationale Betrekkingen of vergelijkbaar (10 punten);

Competenties

  • Oplossingsgericht;
  • Zelfsturend vermogen;
  • Organiserend vermogen;
  • Omgevingsbewust;
  • Politiek sensitief;
  • Netwerkvaardigheden
  • Daadkrachtig;
  • Flexibel;
  • Communicatief sterk.

Organisatie en team

Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling
De afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving (VVH) heeft als missie: De afdeling VVH werkt dienstverlenend, omgevingsbewust en professioneel vanuit een regisseursrol met betrekking tot veiligheid en vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van wet- en regelgeving voor bouw, milieu, APV en bijzondere wetten.Binnen de afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving (VVH) bestaat uit vier teams:
- Team Leefomgeving, Bouwen en Wonen;
- Team Juridische Zaken, Beleid en Advies;
- Team Preventie & Interventie;
- Team Handhaving.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 4 augustus 2025 tussen 09:00 uur en 16:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 1 augustus 2025 bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 12 (nieuwe structuur).

Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 4 augustus 2025 tussen 09:00 uur en 16:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 1 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Voor de zzp'er

  • Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur