Kwartiermaker Energietransitie - Ondernemers

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 10 dagen
110 32 - 36 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

31 mei 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling
Zoetermeer is een groeiende stad en ook onze ambities groeien mee. Daardoor wordt ons werk steeds boeiender, veelomvattender en ook complexer. Vanuit de opgave voor de energietransitie naar een klimaatneutrale stad worden in Zoetermeer diverse projecten voor energiebesparing en de opwek van energie in de stad gestart. Woningen, kantoren en bedrijfspanden moeten de komende jaren worden verduurzaamd en aangesloten worden op een duurzame energievoorziening, nieuwe bronnen en netwerken. Bewoners en bedrijven moeten worden betrokken en een rol hebben in dit enorme proces.

Je komt te werken in het team economie en levert van daaruit een bijdrage aan het Programma Energietransitie. Economie is één van de teams binnen stedelijk beleid van de afdeling Stedelijke Ontwikkeling. Als kwartiermaker ben je onderdeel van het enthousiaste team economie dat bestaat uit strategische adviseurs, accountmanagers voor de verschillende werklocaties en beleidsadviseurs economie. Wij hebben een goede balans van ‘nieuwe’ collega’s tot aan de ‘oude rotten in het vak’.

Omschrijving van de opdracht
Op kantorenlocaties en bedrijventerreinen liggen nog verschillende kansen om bij te dragen aan de energietransitie. Die we willen benutten en om dat soepel te laten verlopen, zoeken wij een ervaren kwartiermaker energietransitie gericht op ondernemers. Heb jij ervaring als kwartiermaker, affiniteit met duurzame energie en wil je je daarin verdiepen? Kom dan werken bij de gemeente Zoetermeer!
Als kwartiermaker energietransitie draag je zorg voor het opstellen en implementeren van ons energiebeleid met focus op kantoren en bedrijventerreinen. Dit is een uitwerking van het programma Energietransitie 2023 – 2026. Je werkt nauw samen met diverse stakeholders, waaronder overheden, ondernemers en maatschappelijke organisaties om de energiedoelstellingen in het bedrijfsleven te realiseren. Daarbij heb je oog voor koppelkansen tussen verduurzamingsmogelijkheden en de opgave om de bestaande locaties voor bedrijven en kantoren beter te benutten. Het beleid biedt handvatten voor accountmanagement om ondernemers te ondersteunen in de energietransitie. Ook houd jij je bezig met bijscholing en advisering over uitvoeringsmaatregelen aan accountmanagement economie.

Verder ga jij voor de kantorenlocaties en bedrijventerreinen mogelijkheden signaleren en in beeld brengen op thema’s als circulaire economie, klimaatadaptatie, biodiversiteit en net-infrastructuur i.s.m. accountmanagement en beleidsadviseur werklocaties. Ook het onderzoeken en onderhouden van de samenwerking met de Omgevingsdienst Haaglanden op het gebied van energietransitie behoort tot jouw verantwoordelijkheden, evenals het opzetten van een energieloket voor bedrijven.
Tot slot stel je een plan van aanpak met bijbehorende planning op voor de realisatie en borging van het energiebeleid m.b.t. ondernemers. Zo zorg je ervoor dat het beleid aan het einde van de looptijd van de opdracht geïmplementeerd en geborgd is binnen de lopende organisatie.

Onderstaande taken horen tot jouw pakket:

  • je zorgt dat er een energieloket voor ondernemers komt inclusief draagvlak en plan voor continuering;

  • je zorgt dat er een routekaart / plan van aanpak, inclusief concrete stappen en bijbehorende planning, komt voor verduurzaming bedrijven; hoe en op welke manier gaat de gemeente hen komende jaren ondersteunen;

  • je zorgt voor actieve kennisopbouw en -borging binnen team economie; aan het einde van de looptijd van de opdracht is deze kennis geborgd binnen de lopende organisatie.

Vereisten / knock-out criteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  2. De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie.);

  3. Een maximaal uurtarief van € 110,- inclusief Fee en reiskosten woon/werk en exclusief BTW;

  4. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Projectleider/Adviseur met verduurzamingsopgave van het bedrijfsleven, benoem een referentieopdracht;

Gunningscriteria

  1. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met projectmanagement en stakeholdermanagement bij een gemeente (35 punten);

  2. Aantoonbare werkervaring met samenwerkingsprocessen waarbij de belangen van diverse stakeholders in acht worden genomen, benoem hiervan een voorbeeld in het cv (15 punten);

  3. Aantoonbare werkervaring als kwartiermaker op het gebied van verduurzamen van bedrijventerreinen (30 punten);

  4. Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding, in de richting van (duurzame) energie, milieukunde of bestuurskunde (20 punten).

Competenties

  • Analytisch vermogen

  • Communicatieve vaardigheden.

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 11 (nieuwe structuur).

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen:  ma t/m vrij

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 17 juni 2025 van 10:00 uur tot 14:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 13 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en gemeente Zoetermeer mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Zoetermeer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.” 
Conform de aangepaste afspraken rondom payrolling voor gemeenten, is het niet mogelijk op te reageren via een payroll constructie.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur