Gemeente Secretaris / Algemeen Directeur

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 9 dagen
Geen maximum 36 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

7 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De opdracht heeft een duidelijke veranderkundige en ontwikkelgerichte focus. Er is behoefte aan een ervaren, strategisch sterke en daadkrachtige gemeentesecretaris die de opgaven van Zoetermeer begrijpt en daar met bestuurlijke sensitiviteit op inspeelt. We zoeken iemand die:

  • In staat is de ambtelijke organisatie verder te ontwikkelen tot een toekomstgerichte, professionele werkomgeving die klaar is voor de groei en complexe opgaven van de stad;

  • Stuurt op strategische integraliteit en slagkracht vanuit de lijn;

  • Het wederzijds vertrouwen in het ambtelijk-bestuurlijke samenspel versterkt en erop aanstuurt dat bestuurlijke keuzes en ambtelijke uitvoering naadloos op elkaar aansluiten;

  • Het strategisch vermogen van de organisatie versterkt.

Een belangrijk onderdeel van de opdracht is het in kaart brengen en (waar nodig) herstellen van ontwikkelachterstanden binnen de organisatie. Je geeft vorm aan een gezamenlijke ontwikkelagenda die je opstelt in nauwe samenwerking met het directieteam en het management. Deze ontwikkelagenda fungeert als leidraad voor de doorontwikkeling van leiderschap, integrale samenwerking en organisatiecultuur/gedrag.

Actieonderzoek en analyse
Onderdeel van je aanpak is het uitvoeren van een grondige analyse van de organisatie, onder meer door middel van actieonderzoek. Dit stelt je in staat om op basis van feiten en betrokkenheid van medewerkers tot een breed gedragen ontwikkelagenda te komen. Hiermee wordt richting gegeven aan de organisatieontwikkeling en worden concrete stappen gezet naar verbetering en professionalisering.

Leiderschap en organisatieontwikkeling
Een centraal onderdeel van de opdracht is het positioneren en versterken van leiderschap binnen de gemeentelijke organisatie. Dit omvat:

  • Het inzetten van veranderkundige methodieken – waaronder die van Joost Kampen – om duurzaam en zichtbaar leiderschap te ontwikkelen;

  • Het begeleiden van het gehele managementteam in een leiderschapstraject dat bijdraagt aan stevige positionering, meer eigenaarschap, aanspreekbaarheid en gezamenlijkheid.

Het stimuleren van een organisatiecultuur waarin verantwoordelijkheid nemen, onderlinge feedback en heldere afspraken vanzelfsprekend zijn.
Deze cultuuromslag is essentieel voor het realiseren van de gewenste organisatiedoelen en vormt een rode draad door de opdracht.

Sturingsfilosofie en samenwerking
De gemeenteraad en het college hebben recent een nieuwe sturingsfilosofie vastgesteld. De implementatie hiervan is een belangrijk onderdeel van je opdracht. Je begeleidt de ambtelijke organisatie bij het operationaliseren van deze filosofie, zorgt voor helderheid in rollen, mandaten en verwachtingen en draagt bij aan het versterken van de samenwerking tussen bestuur en organisatie.
Je vervult hierbij een sleutelrol in de zogenaamde "bestuurlijke driehoek" samen met de burgemeester en de griffier. Hierin  draag je actief bij aan een goed afgestemd, professioneel en respectvol bestuurlijk-ambtelijk samenspel.

Financiële kaders en strategisch advies
De komende jaren staan voor Zoetermeer in het teken van financiële krapte. Dit vraagt om scherpe keuzes, financieel inzicht en het vermogen om strategisch te adviseren over beleidsprioriteiten, bezuinigingsmogelijkheden en innovatieve oplossingen. Je treedt op als kritische en constructieve sparringpartner voor bestuurders en het management, met oog voor zowel proces als resultaat.

Intern samenspel en medezeggenschap
Als gemeente secretaris ben je de eerste adviseur van het college en de verbindende schakel die zorgt voor een soepel, transparant en effectief bestuurlijk-ambtelijk samenspel. Als algemeen directeur geef je samen met het directieteam leiding aan de ambtelijke organisatie. Je zorgt voor een heldere koers, een veilige werkomgeving en een cultuur van samenwerking en ontwikkeling. Als WOR-bestuurder onderhoud je een constructieve relatie met de Ondernemingsraad en voer je periodiek overleg over organisatievraagstukken en arbeidsverhoudingen.

Profiel. De ideale kandidaat:

  • Beschikt over meer jarige aantoonbare ervaring met verandertrajecten binnen overheidsorganisaties, bij voorkeur in een vergelijkbare (grootstedelijke) context;

  • Combineert bestuurlijke sensitiviteit met strategisch inzicht en veranderkundig leiderschap;

  • Is bekend met of heeft affiniteit met de context van Zoetermeer en haar opgaven;

  • Weet hoe hij/zij een ambtelijke organisatie in beweging krijgt, met oog voor mensen, processen en resultaten;

  • Brengt rust, structuur en richting in complexe omgevingen en weet tegelijkertijd energie en eigenaarschap te mobiliseren;

  • Heeft meerjarige ervaring met het werken binnen politiek-bestuurlijke dynamiek, bij voorkeur gemeenten, en weet hierin effectief te laveren.

 Met hart voor de stad en in nauwe samenwerking met bestuur, organisatie en partners draag je bij aan het Zoetermeer van vandaag én morgen.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie.);
  • Minimaal een afgeronde WO-bachelor opleiding;
  • Uiterlijk per 28 juli 2025 beschikbaar voor de gehele duur van de opdracht inclusief verlengingsopties;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als gemeentesecretaris/algemeen directeur bij een gemeente.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring als gemeentesecretaris/algemeen directeur bij een gemeente of provincie (30 punten);
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als veranderkundig interim gemeentesecretaris/algemeen directeur binnen een gemeente (35 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als gemeentesecretaris/algemeen directeur met bezuinigingsopgaven op strategisch niveau binnen een gemeente, licht dit duidelijk toe in het cv (15 punten);
  • Een aantoonbaar afgeronde opleiding of cursus op het gebied van organisatieontwikkeling, veranderkunde en advies (10 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als interim gemeente secretaris/algemeen directeur bij een 100.000+ en New Town gemeente met een duidelijke veranderkundige en ontwikkelingsgerichte opdracht, duidelijk weergeven in het cv (10 punten).

Competenties

  • Resultaatgericht;
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit;
  • Organisatiesensitiviteit;
  • Strategisch en analytisch denkvermogen;
  • Leiderschap;
  • Communicatief en sociaal vaardig;
  • Goed moreel kompas;
  • Veranderkundig intervenieren (als eindverantwoordelijk leidinggevende).

Organisatie en team

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling

Het directieteam bestaat uit de gemeentesecretaris/algemeen directeur en 3 directeuren. Het directieteam wordt geadviseerd door de concerncontroller en een directiesecretaris. De directeuren sturen elk een domein aan: Sociaal, Fysiek en Interne en externe dienstverlening. De algemeen directeur en de directeuren zijn daarnaast ook ambtelijk opdrachtgever van projecten die over de domeinen heen gaan.De wens vanuit het college is om voor een stevigere strategische aansturing, betere vertegenwoordiging in de stad en om de directeuren meer tijd en ruimte te geven voor strategische sturing op de grote, complexe, domein overstijgende opgaven. Ook meer eenduidigheid in de aansturing en helderheid in verantwoordelijkheden van de diverse lagen is een opgave voor de directie.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op vrijdag 18 juli 2025 tussen 10:00 uur en 12:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen donderdag 17 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
  • Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur