Communicatieadviseur Lokale (buurt)teams

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 7 dagen
85 24 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jun 2025

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

25 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

In het verlengde van de Hervormingsagenda jeugd en de uitwerking in het werkpakket stevige lokale teams van de VNG is de gemeente Zoetermeer haar jeugd- en gezinshulp aan het reorganiseren.

De Zoetermeerse lokale teams starten in 2026 en werken nauw samen met de sociale basis en andere hulpverleners.  De overgang naar lokale teams betekent dat zowel de collega’s van de gemeente en hulpverleners op een andere manier gaan werken. De teams zijn zichtbaar aanwezig in de wijk en gaan werken met een integrale aanpak voor de gezinnen in het werkgebied.

Voor deze verandering zoeken wij een ervaren communicatieadviseur die de verandering, zowel intern én extern krachtig weet te positioneren en uit te dragen. Je maakt deel uit van het regieteam, ontwikkelt een communicatieplan, realiseert communicatiemiddelen en adviseert over het uitdragen van de kernboodschap.  Daarnaast denk je mee over aanvullende activiteiten die belangrijk zijn bij organisatieverandering, zoals het betrekken van stakeholders, gedragsverandering en interne samenwerking.

Wat breng je mee:

  • Een relevante opleiding en aantoonbare ervaring als communicatieadviseur;

  • Creativiteit en een vlotte pen voor het ontwikkelen van diverse communicatiemiddelen;

  • Hands-on mentaliteit: je denkt actief mee, neemt initiatief én voert uit.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie.);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als communicatieadviseur bij een overheidsorganisatie;
  • Aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur binnen het sociaal domein;
  • Aantoonbare werkervaring met datagedreven inzet en monitoring van sociale media.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding communicatie of journalistiek (5 punten);
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als communicatieadviseur bij een overheidsorganisatie (25 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met advisering in de jeugdhulp of gemeentelijk sociaal domein, duidelijk naar voren komend in het cv (30 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met datagedreven inzet en monitoring van sociale media, duidelijk naar voren komend van uit het cv (20 punten);
  • Maximaal uurtarief 85,= inclusief reiskosten woon-werkverkeer en fee Flextender / exclusief btw (10 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als tekstschrijver, duidelijk naar voren komend van uit het cv (10 punten).

Competenties

  • Je bent enthousiast, proactief en hebt een hands-on mentaliteit;
  • Je bent verbinder, communicatief sterk met een goede omgevingssensitiviteit;
  • Je hebt een zelfstandige werkhouding, maar je kunt ook goed in teamverband werken;
  • Je bent creatief, flexibel en stressbestendig en kunt goed omgaan met deadlines;
  • Communiceren: Uitstekende schrijfstijl en creativiteit om moeilijke boodschappen helder over te brengen naar (interne en externe) klanten en gebruikers;
  • Kwaliteitsgericht: perfecte beheersing van de Nederlandse taal;
  • Planmatig en efficient werken: houdt goed overzicht op de eigen werkzaamheden, werkt snel en zorgvuldig.

Organisatie en team

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 11 augustus 2025 tussen 13:30 uur en 16:30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 5 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 10 (nieuwe structuur)

Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: in overleg.

Voor de zzp'er

  • Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur