Medewerker Toezichthouder & Handhaving Bouw

Het Rond 1, 3701 HS Zeist, Nederland

Sluit over 4 dagen
Geen maximum 36 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

17 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

In deze functie ga jij op pad. Je houdt je inhoudelijk bezig met het toezicht op sloop- en ( ver) bouwwerken volgens het toezichtprotocol zodat het proces in goede banen wordt geleid. Je controleert of de uitvoering en de uitgevoerde werkzaamheden voldoen aan de vergunning en de wet- en regelgeving op het gebied van de fysieke leefomgeving (zoals bouwen, planologisch strijdig gebruik en monumenten). Daarnaast behandel je de meldingen in het kader van de nieuwe wet Wkb en zet je vervolgacties uit. Als het nodig is treed je daarbij handhavend op. Je onderzoekt meldingen t.g.v. sloop- en ( ver)bouwactiviteiten en stelt de te nemen maatregelen vast. Je bent inspecteur bij drank en horeca en evenementen vergunningen en op bouwkundige brandpreventie in het kader van de brandveiligheid Je stelt (handhavings) inspectierapportages op van de (bestaande en nieuw-)bouw en eventuele strijdigheden en verstrekt informatie aan burgers, ondernemers of andere partijen en je behandelt binnengekomen klachten of handhavingsverzoeken; Bij calamiteiten dient er adequaat gehandeld te worden met diverse partijen om de constructieve, brand en omgevingsveiligheid te borgen Door jouw heldere en rustige manier van communiceren ben jij in staat om op een goede en constructieve manier het gesprek met een (mogelijke) overtreder in Zeist te voeren. Jij bent het visitekaartje van de gemeente Zeist en bent vertegenwoordiger van de gemeente richting inwoners, partners en/of belanghebbenden. Jij weet zowel verbaal als non-verbaal een juiste houding aan te nemen en bent door jouw goede communicatieve vaardigheden in staat om in begrijpelijke taal uit te leggen wat de regels en procedures zijn. Je neemt zelfstandig besluiten maar zoekt ook regelmatig ruggespraak met je collega's.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal mbo niveau in de richting van Bouwkunde;
  • Uiterlijk beschikbaar per maandag 4 augustus 2025 voor 36 uur per week;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als Toezichthouder/Handhaver Bouw bij een gemeentelijke organisatie.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als Toezichthouder/Handhaver Bouw bij een gemeentelijke organisatie (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het Bouwbesluit 2012 (20 punten);
  • Afgeronde cursus ABW1 (25 punten);
  • Afgeronde cursus ABW 2 (25 punten).

Competenties

  • Je herkent je in bovenstaand profiel, je hebt aantoonbare ervaring in een vergelijkbare functie;
  • Je beschikt over een goede mate van (bestuurlijke) sensitiviteit en bent in staat om je eigen handelen in het kader van het grotere geheel te plaatsen;
  • Communicatief ben je sterk, je spreekt de taal van de bouw en je hebt kennis van of affiniteit met Monumenten, brand en constructieve veiligheid;
  • Je handelt klachten en meldingen zelfstandig af. Dat doe je op een tactvolle manier met de juiste overredingskracht;
  • Daarbij ben je behulpzaam, flexibel (bereid om op onregelmatige tijden te werken als daar om gevraagd wordt. De werkdagen zijn van maandag t/m vrijdag en bij eventuele calamiteiten in de weekenden) en oplossingsgericht;
  • Je legt de correspondentie en je bevindingen duidelijk en zorgvuldig vast, zodat jouw rapportages altijd accuraat zijn en in begrijpelijke taal geschreven;
  • Je hebt een afgeronde opleiding in de richting bouwkunde of een vergelijkbaar niveau dat je hebt bereikt door relevante werkervaring en vakgerichte opleidingen of je hebt de bereidheid opleidingen te volgen;
  • Je hebt gemeentelijke ervaring en bij voorkeur relevante trainingen en cursussen zoals ABW 1 en 2, Bouwbesluit 2012 en VCA afgerond. Of je bent bereid de opleidingen te volgen.
  • Je hebt kennis van relevante wet- en regelgeving (Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl), Wkb en/of omgevingsrecht.

Organisatie en team

De gemeente Zeist is een moderne werkgever met medewerkers die betrokken en vooral zichzelf zijn. We werken op basis van onze kernwaarden ‘vertrouwen, kracht en nabijheid’. De werksfeer is open en prettig. Met zo’n 500 collega’s werken we voor en met ongeveer 66.000 inwoners. Daardoor is het niet te massaal, zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Onze cultuur is informeel, onze werkwijze integraal en interactief. Ontwikkeling is voortdurend vereist en belangrijk: als organisatie weten wat er in de samenleving speelt en daar flexibel op inspelen.

Als medewerker van de gemeente Zeist voel je je echt betrokken bij Zeist en haar inwoners. Er is veel te doen om onze gemeente nu en in de toekomst voor iedereen aantrekkelijk te houden. Samen met je collega’s werk je er continu aan om dat voor elkaar te krijgen. We staan met onze organisatie voor de uitdaging om die dienstverlening aan de inwoners, bedrijven en instanties van Zeist te blijven verbeteren. Dat doen we samen en daarbij richten we ons op onze klant. Sterker nog, we vertrekken vanuit de klant. In onze organisatie vormen we op een eigentijdse manier de schakel tussen politiek en burger.

Team Ruimtelijke Ontwikkeling en Cluster Juridisch advies, Toezicht & Handhaving

Het team Ruimtelijke Ontwikkeling bestaat uit ca. 40 medewerkers. We vormen beleid, adviseren en werken aan het mogelijk maken van ruimtelijke initiatieven die bijdragen aan Het Goede Leven in Zeist. Dat doen we zoveel mogelijk ‘aan de voorkant’. Vervolgens verlenen we omgevingsvergunningen, zorgen voor toezicht en handhaving en geven  juridisch advies op het vlak van omgevings- en handhavingsrecht. En natuurlijk bereiden we ons voor op de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging Bouw. Het team bestaat uit cluster Beleid & Advies, cluster Vergunningen en cluster Juridisch Advies, Toezicht en Handhaving.

Deze vraag ligt binnen cluster JTH. Het cluster heeft ca. 10 medewerkers: juristen en toezichthouders / handhavers.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente worden in overleg ingepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

Planning
De gesprekken bij de gemeente worden in overleg ingepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Voor de zzp'er

  • De gemeente stelt een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verplicht. De VOG moet binnen 4 weken na de start worden aangeleverd bij de externe partij.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur