Beleidsadviseur Markt- en Standplaatsverordening APV

BEL Combinatie

Zuidersingel 5, 3755 AZ Eemnes, Nederland

Sluit over 6 dagen
Geen maximum 24 Utrecht

Begindatum:

15 aug 2025

Einddatum:

1 dec 2025

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

16 jul 2025

Omschrijving

De BEL Combinatie is op zoek naar een ervaren beleidsadviseur op het gebied van APV, markten en standplaatsen, die in samenwerking met de huidige beleidsadviseur APV het volledige traject begeleidt voor het actualiseren en harmoniseren van de markt- en standplaatsverordeningen en beleidsstukken binnen de drie gemeenten.

Het doel is om het markt- en standplaatsenbeleid van de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren juridisch en beleidsmatig te actualiseren, bestuurlijk goedgekeurd in college en raad en te implementeren binnen de organisatie.

Verantwoordelijkheden:

  • Juridische toetsing en actualisatie van de bestaande verordeningen.  

  • Technisch-juridisch advies inzake uitvoering en handhaafbaarheid.  

  • Beleidsinhoudelijke advisering.  

  • Oplevering van verordeningen en beleid inclusief toelichting.  

Werkzaamheden:

  • Juridische analyse van de huidige verordeningen en beleidsstukken

  • Inventariseren van bestuurlijke wensen en eisen van de portefeuillehouders van de drie gemeenten

  • Informatie inwinnen/input opvragen en verwerken van zowel externe partijen (brandweer en de marktmeester) en interne afdelingen

  • Informatie inwinnen en informeren over het proces voor huidige standplaatshouders/marktkooplieden en wat de juridische en financiële consequenties voor standplaatshouders/marktkooplieden worden.

  • Nagaan wat de eventuele financiële consequenties zijn voor de gemeentelijke begroting (m.n. leges/marktgelden/stroomkosten).

  • Uitvoeren van participatietraject met huidige markt- en standplaatshouders

  • Beleidsinhoudelijke en juridische advisering over verordeningen en uitvoerbaarheid

  • Onderzoeken of verordening/beleidstukken waar mogelijk geüniformeerd en/of samengevoegd kunnen worden.

  • Opstellen van verordeningen en beleidsstukken inclusief toelichting

  • Advisering over bestuurlijke besluitvorming en implementatie

  • Voorbereiden en toelichten van bestuurlijke stukken in college en raad

  • Begeleiding van inspraakprocedures en bestuurlijke behandeling in raad- of commissievergaderingen.

  • Opstellen van een nota van zienswijzen, indien van toepassing.

  • Communicatie richting inwoners, ondernemers en andere stakeholders

Samenwerking interne afdelingen

  • Ruimtelijk Ordening – de wijze waarop de  stukken opgenomen worden in omgevingsplan

  • Juridische Zaken – het actualiseren van de stukken naar huidige regelgeving, met name in het kader van schaarse vergunningen

  • Openbare Ruimte/Buitendienst - onderzoeken of de inkomsten (leges, marktgelden) kostendekkend zijn en hierover adviseren. Daarnaast ook inventarisatie van stroomkosten. (Marktgelden worden door Buitendienst in rekening gebracht, stroom deels door Openbare Ruimte en leges/precario voor vergunningen door Apv)

  • Financiën – kostendekkendheid

  • Vastgoed – huurovereenkomsten onderzoeken

  • Apv/Vergunningen - proces van vergunningverlening actualiseren

Resultaten

  • 2x marktverordening

  • 2x marktgeldverordening

  • 2x marktreglement

  • 3x standplaatsbeleid

Eisen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur in het fysieke domein bij een gemeente in de afgelopen 10 jaar;
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van markt- en/of standplaatsverordeningen in de afgelopen 5 jaar;
  • Kandidaat is beschikbaar voor gemiddeld 24 uur per week vanaf 18 augustus 2025;
  • Kandidaat is 2 dagen per week beschikbaar op kantoor of in de 3 gemeenten;
  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van projectmanagement en het aansturen van complexe projecten op het gebied van ruimtelijke juridische vraagstukken;
  • Aantoonbare kennis van relevante wet- en regelgeving: Omgevingswet, Verordening Fysieke Leefomgeving, AWB, wetgeving m.b.t. schaarse recht (Benoem dit duidelijk in het cv).

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsmedewerker of beleidsadviseur op het gebied van APV of ruimtelijke ontwikkeling of vergunningen in de afgelopen 10 jaar binnen een gemeentelijke instelling (20 punten);

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het opstellen van marktverordeningen en/of standplaatsbeleid in de afgelopen 6 jaar (40 punten);

  • Aantoonbare werkervaring in een bestuurlijke omgeving met politieke invloeden en het geven van toelichting aan college en/of gemeenteraad (beschrijf dit duidelijk met een voorbeeld in het cv) (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met participatie met inwoners en/of ondernemers bij een gemeentelijke instelling (beschrijf dit duidelijk met een voorbeeld in het cv) (20 punten).

Competenties

  • Projectmatig werken: Aantoonbare ervaring op het gebied van projectmanagement en het aansturen van complexe projecten op het gebied van ruimtelijke juridische vraagstukken.

  • Juridische en bestuurlijke kennis: Kennis van relevante wet- en regelgeving: Ruimtelijk (omgevingsplan en vfl), Awb en wetgeving m.n. wat betreft schaarse rechten.

  • Analytisch vermogen: In staat zijn om complexe vraagstukken te doorgronden, data te analyseren en beleidsopties te wegen.

  • Communicatieve vaardigheden: Effectief kunnen communiceren met diverse belanghebbenden, zoals standplaatshouders/marktkooplieden (vergunninghouders) en bestuurders.

  • Samenwerking en netwerken: Samenwerken met verschillende afdelingen binnen de BEL Combinatie en externe partijen. Het vermogen om effectieve relaties op te bouwen en te onderhouden is essentieel.

  • Omgevingsgerichtheid: In staat zijn om de omgeving te monitoren, signalen op te pikken en deze te vertalen naar beleidsadviezen.

  • Besluitvaardigheid en politieke sensitiviteit: In staat zijn om in een politieke omgeving te opereren, beslissingen te nemen en beleid te verantwoorden.

Organisatie en team

De BEL Combinatie is een uniek samenwerkingsverband tussen de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren. In deze constructie zijn de drie gemeenten zelfstandig en maken ze alle drie gebruik van een grote, professionele en flexibele ambtelijke organisatie, de BEL Combinatie. Wij werken vanuit de volgende vier kerncompetenties: Professionaliteit, Openheid, Samenwerken en Publiek Ondernemerschap.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 24 juli 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 23 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 85. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja.
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: voorkeur ma-di-do in overleg.

Overige informatie

  • De BEL Combinatie vraagt bij elke nieuwe opdracht én elke verlenging om een nieuwe Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). De VOG aanvraag dient binnen 24 uur na gunning te worden aangevraagd (LET OP: de externe partij faciliteert hierin).

  • De NAW-gegevens én integriteitsverklaring dienen binnen 24 uur na gunning ingevuld én ondertekend bij de externe partij te worden aangeleverd.

  • De overeenkomst dient door alle partijen ondertekend te zijn alvorens de kandidaat kan starten.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor de BEL Combinatie komt werken. In de marktuitvraag van de externe partij wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten is.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur