Karel de Grotestraat 30, 3962 CL Wijk bij Duurstede, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jan 2026Uren per week:
32Publicatiedatum:
21 mei 2025Organisatie
Dit is de gemeente Wijk bij Duurstede: Groot genoeg om klein te blijven
Samen met Cothen en Langbroek vormt Wijk bij Duurstede met ongeveer 24.000 inwoners en 150 medewerkers een relatief kleine gemeente, waar het fijn is om te wonen en te werken. We zijn klein en dat zien we als voordeel. Want werken voor onze gemeente wil zeggen dat je niet alleen je hoofd gebruikt, maar ook je handen uit de mouwen steekt en met je voeten in de klei staat. Je weet mét en voor wie je werkt en je ziet het resultaat van je werk in de praktijk tot stand komen. Korte lijnen met inwoners, ondernemers en het bestuur maken je werk interessant. Daarbij zetten we een gezonde dosis pragmatiek in. Naast je vakkennis is er volop ruimte om je talenten in te zetten. Het is denken én doen geblazen hier in Wijk. Daarbij vinden we het belangrijk dat we elkaar goed kennen en het leuk hebben met elkaar.
Bij de gemeente Wijk bij Duurstede verwelkomen wij graag mensen met verschillende leeftijden, achtergronden, overtuigingen en voorkeuren. We vinden het belangrijk dat jouw talenten en kwaliteiten worden benut en dat je met vertrouwen en plezier je werk kan doen. Verhalen van collega’s over hoe het is om bij ons te werken vind je op www.werkenbijgemeentewijkbijduurstede.nl.
Omschrijving van de opdracht
De gemeente Wijk bij Duurstede zoekt een tijdelijke vervanger voor de functie Domeinmanager Ruimte, Beheer en Duurzaamheid. Samen met je collega-domeinmanagers (de domeinmanager Inwoners, Veiligheid en Samenleving en de domeinmanager Binnen, Mensen en Middelen) en met de gemeentesecretaris/algemeen directeur vorm je het Management Team van onze gemeentelijke organisatie. Een compact team van vier mensen waarvoor integraal werken, elkaar aanvullen, de verschillen benutten en collegialiteit belangrijke basiswaarden zijn om de opgaven waar onze gemeente voor staat inhoud te geven. Deze waarden passen bij jou en draag je zelf ook uit. Je geeft direct leiding aan de teamleider Duurzaamheid, de teamleider Beheer Openbare Ruimte en de teamleider Fysieke Leefomgeving. Je hebt een coachende leiderschapsstijl, waarbij je voldoende ruimte geeft voor ontwikkeling.
Onze opgave op het vlak van het Duurzaamheids- en Ruimtelijk domein is groot. Er zijn meer ambities en opgaven dan er ruimte is. Dat vraagt om keuzes. Daarom vragen we dat je een kei bent in prioriteren. Dat je ziet waar keuzes gemaakt kunnen of moeten worden en dat je de keuzes op de agenda van het MT zet en bespreekbaar maakt bij het bestuur. Wij noemen dit goed contracteren. De toekomstbestendigheid van onze gemeente hangt af van de mate waarin we erin slagen om de vitaliteit in onze gemeente in balans te krijgen en continu te blijven verbeteren. Als domeinmanager vervul je hierin een cruciale rol. Je zorgt voor een integrale aanpak voor de uitvoering van taken en projecten; zowel binnen domein RBD als over de domeinen heen. Je bewaakt voortgang en resultaten. De teamleiders krijgen ruimte om leiding te geven aan de medewerkers en te focussen op hoofdlijnen van beleid binnen het team.
Verder ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen van, adviseren over en uitdragen van de strategische visie op organisatie en beleid en je adviseert over complexe strategische vraagstukken op bestuurlijk en concern breed niveau met een grote politieke en maatschappelijke impact vanuit het domein RBD. Je treedt op als zelfbewust partner in de regio; je signaleert en verbindt vanuit lokale, regionale en landelijke ontwikkelingen. Je onderhoudt netwerken en speelt in op kansen en mogelijkheden die zich voordoen. Jij brengt bestuurlijke prioriteiten samen, met een kritische houding voor wat haalbaar is voor de organisatie, en je zet de strategie om in haalbare plannen. Je draagt zorg voor borging en verankering van de ingezette ontwikkelingen en je maakt de kenmerken van de organisatie ‘levend’ voor de medewerkers in de praktijk van alledag.
Vereisten / knock-outcriteria
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
'Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in een managementfunctie bij een gemeentelijke instelling;
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen het Ruimtelijk domein in een gemeentelijke instelling;
Uurtarief maximaal €130,- exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk, werk-werk en Fee.
Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
Aantoonbare werkervaring met moderne bedrijfsvoering en proces- en programmamanagement (40 punten);
Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring als integraal manager/afdelingshoofd/directeur in een politiek-bestuurlijke omgeving (40 punten);
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen het Ruimtelijk Domein (20 punten);
Competenties
Je biedt op motiverende wijze ruimte aan ontwikkeling van mensen. Je bent gedreven het beste uit onze organisatie te halen. Je bent transparant over rollen, verwachtingen en verantwoordelijkheden;
Je bent een uitstekende teamspeler en een voorbeeld als het gaat om constructieve samenwerking met bestuur, collega’s en externe partners;
Op het van ‘buiten naar binnen werken’ heb je een duidelijke visie. Je signaleert en benut kansen voor inwonersparticipatie;
Je bent ook een realist. Je toetst prioriteiten op praktische haalbaarheid en je kunt strategie en ideeën omzetten in concrete plannen;
Je draagt zorg voor borging en verankering van de ingezette ontwikkelingen.
Competenties die nodig zijn om in deze functie succesvol te zijn: omgevingsbewustzijn, bestuurlijke sensitiviteit, communicatieve vaardigheden, besluitvaardigheid, overtuigingskracht en zelfreflectie.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 4 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen dinsdag 3 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
'Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Wijk bij Duurstede mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Wijk bij Duurstede. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”