Adviseur

Leidseveer 2, 3511 SB Utrecht, Nederland

Sluit over 12 dagen
110 24 Utrecht

Begindatum:

16 jun 2025

Einddatum:

15 jun 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

14 mei 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
BIJ12 is de uitvoeringsorganisatie voor de 12 provincies en brengt kennis en informatie bijeen over het landelijk gebied en de fysieke leefomgeving in Nederland. BIJ12 zorgt voor uniformiteit in informatievoorziening en de uitvoering van provinciale regelingen.

Hieraan wordt gewerkt vanuit 4 units:

  • Faunazaken en ACSG (Advies Commissie Schade Grondwater)

  • Natuurinformatie en Natuurbeheer (NiNb)

  • GBO voor het beheer van gezamenlijke informatiesystemen

  • Stikstof en Natura 2000

Achtergrond Verbeterprogramma VHR-monitoring
BIJ12 is opdrachtnemer van het Verbeterprogramma VHR-monitoring (VVM). Hierin wordt gewerkt aan de noodzakelijke en urgente verbeteringen in het landelijk stelsel van natuurmonitoring, informatievoorzieningen en rapportage, die voortkomen uit de gezamenlijke informatiebehoefte van Programma Natuur (PN), Programma stikstofreductie en natuurverbetering (PSn) en wet-en regelgeving. De uitvoering daarvan is een opgave voor Provincies en Rijk gezamenlijk.  

De activiteiten in dit programma zijn georganiseerd langs drie inhoudelijke programmalijnen, die voortkomen uit de verschillende vormen van monitoring: Natuurmaatregelen, Omgevingscondities en Doelbereik. Iedere programmalijn kent een projectteam. Ieder projectteam coördineert de activiteiten en werkt samen met vertegenwoordigers en experts van de deelnemende organisaties aan de resultaten van het programma. Naast de drie programmalijnen is in 2024 de start gemaakt met de programmalijn Data en Informatievoorziening. Het programmamanagement wordt uitgevoerd door een klein programmateam bestaande uit de programmamanager, een programmasecretaris, een programmaondersteuner, een communicatiestrateeg en een strategisch ontwerper. Dit team willen we uitbreiden met een veranderkundig strateeg. In totaal bestaat het programmateam nu uit zo’n 30 collega’s.

Context
Opdrachtgever voor het programma is de Stuurgroep Natuurmonitoring en -informatievoorziening met deelnemers namens de ministeries van LVVN, IenW, Defensie en de samenwerkende provincies. De uitvoering daarvan is ondergebracht bij BIJ12. Het programmateam zoals hierboven beschreven, geeft in nauwe samenwerking met een netwerk van medewerkers van de provincies, Rijk en betrokken ketenpartners invulling aan dit programma.

Het programma bestrijkt de periode 2024-2030 en is gericht op versterking van bestaande en nieuwe instrumenten voor natuurmonitoring en op verbetering van de samenwerking tussen de partijen die samen invulling geven aan de keten van natuurinformatie.

Veranderstrategie
Als Strategisch Veranderkundig Adviseur ben je verantwoordelijk voor strategieontwikkeling op het gebied van implementatie en borging van de resultaten van de vier programmalijnen. De eerste resultaten van het programma worden dit jaar verwacht. Je draagt bij een optimale landing van de programmaresultaten in de praktijk. Samen met de projectleiders vorm je impactanalyses, implementatieplannen en verken je het speelveld voor een goede borging. Je treedt op als sparringpartner voor het kernteam van het programmamanagement, waarbij je strategische veranderkundige inzichten en adviezen levert die essentieel zijn voor de resultaten van het programma. Je leidt veranderingsinitiatieven. Je adviseert proactief over de veranderprocessen met diverse interne en externe stakeholders en haakt de nodige specialisten aan. Omdat het speelveld van natuurmonitoring dermate complex is, en het goed landen van de programmaresultaten een fundamenteel onderdeel van het succes van het programma, zoeken we een kandidaat die zowel ruime ervaring op het veranderkundige vlak heeft, als in het complexe bestuurlijke speelveld van natuurmonitoring. Affiniteit en ervaring met data en informatievoorziening is gewenst.

Ook voor veranderkundige vraagstukken van projectleiders binnen de programmalijnen ben je aanspreekpunt. Daarnaast ben je nauw betrokken bij de overgang van ontwikkeling naar implementatie van nieuwe initiatieven. Natuurlijk werk je hierbij nauw samen met collega’s met andere en overlappende expertises.

 Profiel

  • Aantoonbare ervaring met het realiseren van verandering in grote organisaties (> 1.000 medewerkers);

  • Je bent meester in conceptueel denken en kunt complexe ideeën omzetten in duidelijke, strategische plannen;

  • Je hebt bewezen vaardigheden in overtuigingskracht, veranderkundig adviseren en organisatiesensitiviteit;

  • Je hebt een afgeronde wo-opleiding op het gebied van organisatieverandering/ verandermanagement (zoals bijvoorbeeld Cultuur Organisatie en Management of vergelijkbaar);

  • Je hebt kennis van en bewezen ervaring met het complex bestuurlijke speelveld van natuurmonitoring;

  • Je hebt zowel mondeling als schriftelijk uitstekende communicatieve vaardigheden waardoor je gemakkelijk schakelt met interne en externe stakeholders op alle lagen in het speelveld;

  • Je hebt affiniteit met design thinking, iteratief en ontwerpend werken;

  • Je hebt ervaring en affiniteit met data en informatievoorziening;

  • Je hebt minimaal 15 jaar in een veranderkundige en adviserende rol gewerkt, waarvan minstens 5 jaar op strategisch niveau.

Naast bovengenoemde functie-eisen kun je jezelf herkennen in de volgende competenties: Communiceren, verbinden, overtuigingskracht, samenwerken, resultaatgericht, proactief werken en organisatiesensitiviteit.

CV-eisen
Onder een CV verstaan wij een overzicht die de volgende componenten bevat: personalia van de kandidaat, de meest relevante werkervaring van de kandidaat in chronologische volgorde, informatie over opleidingen (bij afgerond dit graag vermelden), relevante behaalde certificaten en vaardigheden relevant voor de functie. Deze dient in het Nederlands geschreven te zijn en in een Word of pdf-format te worden aangeleverd. Wij hanteren een cv-format van maximaal 3 pagina’s A4.

Eisen

  1. Geef naast het cv een aparte toelichting op alle eisen en shortlistcriteria in hetzelfde document. Bij voorkeur op 1 pagina dient u aan te geven met welke in het cv genoemde ervaring u voldoet aan de gestelde eisen en shortlistcriteria. Benoem alle nummers van de eisen en de nummers van de shortlistcriteria. Geef ook het aantal punten bij de onderbouwing op de shortlistwensen.
    Gebruik uitsluitend 1 bijlage: cv en bijlage onderbouwing. Beiden dus in 1 document.

  2. Uw aanbieding past binnen het door ons vastgestelde tariefbandbreedte voor deze opdracht van minimaal € 95 en maximaal € 110 exclusief btw. De aanbieding is een all-in tariefstelling, waaronder o.a. reiskosten, woon-werk en evt fee-kosten. Het tarief staat vast gedurende de looptijd van de overeenkomst, inclusief de eventuele verlengingen die hieruit voortvloeien.

  3. De aangeboden kandidaat is akkoord:

    • Dat deze opdracht voor 16-24 uur per week wordt uitgevoerd;

    • Met de procedure en de inhuurvoorwaarden;

    • Uw inschrijving, waaronder de shortlistcriteria, dient naar waarheid te worden ingevuld op straffe van ongeldigheid. Indien u duidelijk ten onrechte punten toekend op één of meerdere shortlistcriteria wordt uw inschrijving niet verder in behandeling genomen en terzijde gelegd.

  4. U beschikt over een afgeronde wo-opleiding op het gebied van organisatieverandering/ verandermanagement (zoals bijvoorbeeld Cultuur Organisatie en Management of vergelijkbaar).

  5. U beschikt over minimaal 15 jaar aantoonbare ervaring in een veranderkundige en adviserende rol, waarvan minstens 5 jaar recent aantoonbaar op strategisch niveau.

  6. U beschikt over kennis van en bewezen ervaring met het complex bestuurlijke speelveld van natuurmonitoring.

Wensen

  1. Aantoonbare ervaring met het realiseren van verandering in grote organisaties (> 1.000 medewerkers).

    • > 15 jaar (200 Punten)

    • 5-15 jaar (100 Punten)

    • < 5 jaar (0 Punten)

  2. Ervaring met het effectief omgaan met een breed scala aan stakeholders.

    • > 15 jaar (200 Punten)

    • 5-15 jaar (100 Punten)

    • < 5 jaar (0 Punten)

  3. Bewezen vaardigheden in overtuigingskracht, veranderkundig adviseren en organisatiesensitiviteit.

    • > 15 jaar (200 Punten)

    • 5-15 jaar (100 Punten)

    • < 5 jaar (0 Punten)

  4. Ervaring met design thinking, iteratief en ontwerpend werken.

    • > 8 jaar (200 Punten)

    • 5-8 jaar (100 Punten)

    • < 5 jaar (0 Punten)

  5. Affiniteit en ervaring met implementatie en borging t.a.v. data- en informatievoorzieningsproducten.

    • > 8 jaar (200 Punten)

    • 5-8 jaar (100 Punten)

    • < 5 jaar (0 Punten)

Interview
Mondelinge ronde: beoordeling prijs en kwaliteit. Prijs maximaal 200 punten en Kwaliteit maximaal 800 punten Indien in het interview de kandidaat 300 punten of minder behaald, behoudt BIJ12 zich het recht om niet te gunnen.

  1. Persoonlijke eigenschappen 200/100/50/0

    • Proactief - Verbindend

    • Strategisch

    • Pragmatisch

    • Iteratief

    • Resultaatgericht

    • Teamspeler

    • Creatief

    • Overtuigingskracht

  2. Vaardigheden 300/200/100/0

    • Verander-strategie opstellen

    • Omgaan met weerstand

    • Verbinden

    • Draagvlak creëren

    • Conceptueel denken

    • Coachen

    • Uitstekende communiceren

    • Organisatiesensitiviteit

    • Complexe ideeën omzetten in duidelijke, strategische plannen

  3. Kennis 300/200/100/0

    • Werkervaring bij programma’s in de publieke sector

    • Kennis van het complex bestuurlijke speelveld van natuurmonitoring

    • Verander strategieën in een Multi stakeholder context

    • Affiniteit met design thinking, iteratief en ontwerpend werken

    • Ervaring en affiniteit met data en informatievoorziening

Aanvullende informatie

  • Aantal uur per week: 16-24 uur (deels op locatie van kantoor BIJ12 te Utrecht, deels thuis)

  • Verlengingsopties van 2 maal 12 maanden. Verlenging vindt plaats op basis van verder gelijkblijvende contractuele voorwaarden (waaronder het uurtarief).

  • Selectiegesprekken data en/of info:

    • Publicatie: 13 mei 2025

    • Vragen stellen vóór 12:00 uur: 20 mei

    • Beantwoorden vragen: 22 mei

    • Indienen offertes vóór 12:00 uur: 27 mei

    • Afwijzen op functie-eisen/shortlist: 27 mei

    • Sollicitatiegesprekken op kantoor Utrecht tussen 14:00-16:00: 4 juni 2025

    • Voorlopige gunning en afwijzingen: 5 juni

    • Startdatum opdracht: 16 juni 2025

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur