Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Privacy Officer (Deta-Vast)

Johan de Wittstraat 45, 2242 LV Wassenaar, Nederland

Sluit over 7 dagen
95 36 Zuid-Holland

Begindatum:

8 jul 2025

Einddatum:

8 jul 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

23 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Welkom in Wassenaar
Je komt te werken bij de eenheid Informatie en Datamanagement (I&D) in een kleine bijzondere, gemeente. Een uniek stukje Nederland, waar zo’n 27.000 mensen wonen. Wassenaar ligt midden in het groen aan de Zuid-Hollandse kust, direct naast de bestuurlijke hoofdstad Den Haag. De organisatie telt ruim 250 medewerkers en heeft een platte organisatiestructuur. De sfeer wordt gekenmerkt als open en collegiaal, met veel ruimte voor nieuwe ideeën en eigen inbreng. De kernwaarden respectvol, verantwoordelijk, omgevingsgericht en samen zijn leidend in onze werkcultuur.

De eenheid ondersteunt de gemeentelijke collega’s in hun werk en bij het optimaal en veilig benutten van onze ICT-infrastructuur. Van gegevensbeveiliging tot digitale dienstverlening, we hebben het allemaal. Werk samen met ons om de toekomst van informatie en dienstverlening vorm te geven. Sluit je aan en maak het verschil voor onze inwoners, bedrijven en instellingen!

I&D is in een gastheerschapsconstructie ondergebracht bij de gemeente Wassenaar. Door middel van een dienstverleningsovereenkomst (DvO) neemt de gemeente Voorschoten deze diensten ook af.

Opdracht
Als Privacy Officer zet jij jouw kennis en kunde in om collega’s te adviseren over privacybescherming en over activiteiten ter bescherming van persoonsgegevens. Daarnaast ben jij verantwoordelijk voor het privacybeleid van de gemeente. Dit doe je niet alleen, je werkt hierin namelijk nauw samen met de (Chief) Information Security Officer en de Functionarissen Gegevensbescherming (FG) binnen de gemeente Wassenaar en Voorschoten.

Waar ga jij je tanden in zetten?

  • Je treedt op als eerste aanspreekpunt en adviseert over vraagstukken en processen rondom privacy, persoonsgegevens en de AVG.

  • Je adviseert management en collega’s over de wijze waarop optimaal en verantwoord van informatie gebruik kan worden gemaakt.

  • Je bepaalt en schrijft het privacybeleid van de gemeente.

  • Als geen ander weet je wat nodig is om het privacy bewustzijn binnen de organisatie te vergroten en te borgen.

  • Je geeft o.a. intern presentaties om het bewustzijn binnen de organisaties te vergroten;

  • Je inventariseert en beoordeelt privacy risico’s en legt deze vast in een Data Protection Impact Assessment (DPIA).

  • Het coördineren van audits waarmee een zorgvuldige omgang met de verwerking van persoonsgegevens wordt aangetoond, is jou niet vreemd (zoals Wpg-audit).

  • Je houdt je samen met de FG bezig met het afhandelen van datalekken.

  • Het opstellen, beoordelen en beheren van overeenkomsten met externe verwerkers van persoonsgegevens is voor jou bekend.

  • Je draagt bij aan het bijhouden van de ‘privacy boekhouding’.

  • Je handelt verzoek-, verzet- of bezwaarprocedures af die verband houden met de uitoefening van de rechten van betrokkenen met betrekking tot persoonsgegevens.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Detavast constructie: kandidaat is bereid om bij wederzijds goedvinden na initiële duur kosteloos bij opdrachtgever in dienst te treden (minimaal 1040 uur, maximaal 1250 uur);
3. Een maximum uurtarief van € 95,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer én Fee externe partij.
4. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met het uitvoeren van DPIA’s;
5. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als Privacy Officer;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
6. Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding op juridisch vlak of informatiemanagement (5 punten);
7. Kandidaat beschikt over het certificaat CIPP/E (10 punten);
8. Kandidaat beschikt over het certificaat CIPP/M (10 punten);
9. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als privacy officer of Functionaris Gegevensbescherming binnen een gemeente (30 punten);
10. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met het uitvoeren van DPIA’s binnen gemeenten, benoem dit duidelijk in het cv (25 punten);
11. Beschikbaar per 8 juli 2025 voor gemiddeld 36 uur per week (5 punten);
12. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het adviseren over vraagstukken en processen rondom privacy, persoonsgegevens én de AVG. Licht dit duidelijk toe in het cv (15 punten).

Competenties

  • Je beschikt over actuele kennis van de AVG;

  • je beschikt over een vlotte pen en bent in staat om op niveau verschillende stukken te schrijven;

  • je hebt ervaring met het opstellen van procedures en beleidsstukken;

  • je geeft praktisch advies, signaleert niet alleen risico’s, maar komt ook met oplossingen;

  • Je weet van aanpakken en weet te overtuigen;

  • Je bent communicatief sterk en durft aan te spreken als dat nodig is;

  • Je beschikt over analytisch vermogen, je bent adviesvaardig, resultaatgericht, flexibel en standvastig;

  • Je kan goed prioriteiten stellen en hierop sturen;

  • Je bent in staat om het belang van verschillende perspectieven te duiden en te wegen;

  • Als je ook nog beschikt over een gezonde dosis humor worden wij helemaal blij.

Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di –  Wo –  Do –  Vr. Je bent minimaal voor 60 % van je werkweek fysiek aanwezig in het gemeentekantoor van Wassenaar, het gemeentehuis van Voorschoten of Raadhuis de Paauw. De overige uren kun je in overleg met je directe collega’s vanuit thuis invullen.

Planning
De gesprekken bij de gemeente Wassenaar zijn gepland op donderdag 3 juli van 09.00 uur tot 16.00 uur op het gemeentekantoor van Wassenaar. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 2 juli bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie
De gemeente Wassenaar zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur