Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Senior Informatie en Proces Adviseur

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 8 dagen
110 24 Utrecht

Begindatum:

14 jul 2025

Einddatum:

14 jul 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

10 jun 2025

Senior Informatie en Proces Adviseur
Periode: Van 14-7-2025 tot 14-7-2026 (12 aantal maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 24 uur per week gemiddeld
Tarief: Maximaal 110,- euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 11 (eind)


Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!

Het team Informatie- en Procesmanagement (IPM) van de ontwikkel organisatie Ruimte zoekt een Senior Informatie- en Procesadviseur (IPA). Op deze diverse en uitdagende plek moet je zowel oog hebben voor de bestaande organisatie met al haar taken en verantwoordelijkheden, maar ook voor nieuwe ontwikkelingen die de medewerkers en hun werk naar een hoger plan kunnen brengen.

Je komt te werken in het Informatie- en procesmanagement team, bij Ruimte. Dit team telt ruim 35 medewerkers die gezamenlijk zorgen voor de integrale ondersteuning op het gebied van informatiebeheer, gegevensbescherming, digitaal werken, procesmanagement, datagedreven werken en innovatie. Bij Ruimte werken we met ruim 1000 collega's aan de toekomst van de stad en beantwoorden we de vragen van morgen. Dit brengt uitdagingen met zich mee, maar die gaan we samen aan. Samen met (keten)partners, inwoners en ondernemers bouwen we dagelijks aan een beter Utrecht: een stad die klaar is voor klimaatverandering, de energietransitie, passende huisvesting en groenere, gezondere wijken. Slimme, veilige oplossingen zijn essentieel, waarbij digitalisering en innovatie een sleutelrol spelen.

Opdrachtomschrijving
Als Informatie- en Procesadviseur (IPA) heb je een breed werkveld met veel innoverende aspecten op het gebied van informatisering, data en procesmanagement. Je weet als geen ander de ketenprocessen slim en efficient te organiseren. Businessbehoeften vertaal jij naar concrete, haalbare en creatieve oplossingen in lijn met gemeente brede kaders en de strategische agendas en doelstellingen. Je bepaalt hierbij de impact van nieuwe mogelijkheden voor Utrecht. Daarbij ben jij een doorzetter die zich niet snel uit het veld laat slaan.

Dit betekent dat je:

  • Samen met specialisten de wensen verzamelt, afstemt en vertaalt naar bruikbare oplossingen waarbij je ook meedenkt en meewerkt bij het implementeren ervan;

  • Processen analyseert, her-ontwerpt, wijzigingen doorvoert en vastlegt in samenwerking met de procesadviseurs;

  • Het aanspreekpunt bent voor diverse themas in het werkveld van informatie- en procesmanagement waaronder Data, Inkoop en Geo-ICT;

  • Een inhoudelijke bijdrage levert aan de specifieke projecten die te maken hebben met informatie-en procesmanagement vanuit het Fysiekdomein of gemeente breed;

  • Het management proactief adviseert over (innovatieve) projecten/kansen die er liggen. Je onderzoekt samen met je opdrachtgever nieuwe (markt) ontwikkelingen, bereid projecten voor en helpt mee in de uitvoering.

  • Je creeert draagvlak voor nieuwe ontwikkelingen op het gebied van informatie- en procesmanagent.

  • Fungeert als klankbord voor de Informatie- en proces manager voor de continue ontwikkeling van het team

Je werkt autonoom en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een HR-leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht
Volledige overname van de werkzaamheden van de Senior IPA en overdracht van de werkzaamheden bij beëindiging van de opdracht + als team weer volledig is.

Kandidaat omschrijving

  1. Je bent een resultaatgerichte, pragmatisch ingestelde verbinder. Je vormt een brug tussen proces en techniek en weet collegas samen te brengen en te enthousiasmeren.

  2. De wereld van informatiemanagement en bedrijfsprocessen heeft geen geheimen voor jou. Dit in combinatie met jouw sterke communicatieve vaardigheden dragen bij aan het opstellen van heldere adviezen, het onderbouwen van standpunten en visievorming. Verder, beschik je over:

  3. Minimaal een HBO werk- en denkniveau in de richting Bedrijfskundige- of Bestuurlijke informatica of vergelijkbaar.

  4. Minimaal 3-4 jaar relevante werkervaring als adviseur

  5. Kennis en ervaring met het analyseren van informatiebehoeften, -stromen en -processen;

  6. Kennis van en werkervaring in de publieke sector is een pre;

  7. Ervaring met het werken volgens Lean, Agile/Scrum;

  8. Kennis van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van b.v. Common Ground, Bouwinformatiemodellen (BIM), Smart-technologieen en Geo-ICT;

  9. Kennis van het concept Werken onder architectuur.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Goed om te weten

  • Gesprekken zijn gepland in de week van 1 juli. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

  • Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

  • De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.

  • Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

  • Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

  • Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

  • De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur