Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Adviseur

Leidseveer 2, 3511 SB Utrecht, Nederland

Sluit over 7 dagen
117 32 - 36 Utrecht

Begindatum:

11 jul 2025

Einddatum:

10 jul 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

6 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
BIJ12 is de uitvoeringsorganisatie voor de 12 provincies en brengt kennis en informatie bijeen over het landelijk gebied en de fysieke leefomgeving in Nederland. BIJ12 zorgt voor uniformiteit in informatievoorziening en de uitvoering van provinciale regelingen.

Hieraan wordt gewerkt vanuit 4 units:  

  • Faunazaken en ACSG (Advies Commissie Schade Grondwater) 

  • Natuurinformatie en Natuurbeheer (NiNb) 

  • GBO voor het beheer van gezamenlijke informatiesystemen 

  • Stikstof en Natura 2000   

Achtergrond Verbeterprogramma VHR-monitoring 
BIJ12 is opdrachtnemer van het Verbeterprogramma VHR-monitoring (VVM). Hierin wordt gewerkt aan de noodzakelijke en urgente verbeteringen in het landelijk stelsel van natuurmonitoring, informatievoorzieningen en rapportage, die voortkomen uit de gezamenlijke informatiebehoefte van Programma Natuur (PN), Programma stikstofreductie en natuurverbetering (PSn) en wet-en regelgeving. De uitvoering daarvan is een opgave voor Provincies en Rijk gezamenlijk.    

De activiteiten in dit programma zijn georganiseerd langs drie inhoudelijke programmalijnen, die voortkomen uit de verschillende vormen van monitoring: Natuurmaatregelen, Omgevingscondities en Doelbereik. Iedere programmalijn kent een projectteam. Ieder projectteam coördineert de activiteiten en werkt samen met vertegenwoordigers en experts van de deelnemende organisaties aan de resultaten van het programma. Naast de drie programmalijnen is in 2024 de start gemaakt met de programmalijn Data en Informatievoorziening. Het programmamanagement wordt uitgevoerd door een klein programmateam bestaande uit de programmamanager, een programmasecretaris, een programmaondersteuner, een communicatiestrateeg en een strategisch ontwerper. Dit team willen we uitbreiden met een veranderkundig strateeg. In totaal bestaat het programmateam nu uit zo’n 30 collega’s. 

Context 
Opdrachtgever voor het programma is de Stuurgroep Natuurmonitoring en -informatievoorziening met deelnemers namens de ministeries van LVVN, IenW, Defensie en de samenwerkende provincies. De uitvoering daarvan is ondergebracht bij BIJ12. Het programmateam zoals hierboven beschreven, geeft in nauwe samenwerking met een netwerk van medewerkers van de provincies, Rijk en betrokken ketenpartners invulling aan dit programma. 

Het programma bestrijkt de periode 2024-2030 en is gericht op versterking van bestaande en nieuwe instrumenten voor natuurmonitoring en op verbetering van de samenwerking tussen de partijen die samen invulling geven aan de keten van natuurinformatie.

Omschrijving van de opdracht
 Als Product Owner Dataplatform Natuurmonitoring stuur je een DevOps- team aan bestaande uit een architect, data engineers, full stack developers  en nog te bepalen experts.  Met dit team ontwikkel je het dataplatform en bewaak je de architectuur uitgangspunten. Je bent een inhoudelijk sparringpartner van de teamleden. Je leidt het project en rapporteert de voortgang. Je werkt nauw samen met de projectleider Data Natuurmonitoring.  De focus ligt op het beschikbaar maken van bestaande bronnen voor nieuwe (typen) datalevering en, indien nodig, nieuwe databronnen (inclusief invoeroplossingen en processen) worden ontworpen, ontwikkeld en geïmplementeerd.  

Functieomschrijving 
Wij zijn op zoek naar een ervaren Product Owner Dataplatform Natuurmonitoring. Ervaring in de publieke sector met meerdere stakeholders is een vereiste. 

Als Product Owner Dataplatform Natuurmonitoring neem je de leiding over de productontwikkeling en speel je een cruciale rol in het vormgeven van dit product. Je bent onderdeel van het Data & IV team. Je werkt nauw samen met de projectleider Data. De projectleider zorgt voor de randvoorwaarden, voortgang en stakeholdermanagement.   

De Product Owner zal de volgende taken en verantwoordelijkheden hebben: 

  • Vertegenwoordigen van het gebruikersbelang en waarde maximaliseren 

  • Creëren van een duidelijke productvisie 

  • Communiceren productvisie naar zowel interne als externe betrokkenen 

  • Beheren en communiceren van de Product Backlog. 

  • Vertalen van gebruikersbehoeften naar concrete user stories met duidelijke acceptatiecriteria 

  • Prioriteren van user stories en managen van afhankelijkheden  

  • Het afstemmen van de backlog items met belanghebbenden  

Jouw sterke communicatieve vaardigheden helpen je om snel te schakelen en verbindingen te leggen tussen het team en de stakeholders. Je hebt een scherp inzicht in klantbehoeften en gebruikt dit om de productstrategieën te verfijnen. 

De kandidaat omschrijving

  • HBO/WO werk- en denkniveau met een sterke informatie / ICT component, bij voorkeur Informatica, Informatiekunde of Informatiemanagement. 

  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider of product owner in het publieke domein op het gebied van data. 

  • Kennis van en ervaring met processen en ontwikkelingen op het gebied van externe veiligheid, digitale overheid. 

  • Aantoonbare kennis van en ervaring met het maken van uitvoeringsstrategie/stappenplan t.a.v. data. 

  • Ervaring met het aansturen van een projectteam. 

  • Ervaring met het geven van gericht informatieadvies op de business, de informatie en de techniek. 

  • Ervaring met open source en enterprise architectuur. 

  • Werken in of met agile scrum/ DevOps teams. Ontwerp, ontwikkeling en (functioneel) beheer van voorzieningen.  

  • Ontwerpend vermogen en ervaring met een onderzoekende en ontwerpende aanpak.  

  • Aantoonbare ervaring met het werken in een complexe, dynamische multi-stakeholderomgeving binnen de overheid. 

 CV-eisen
Onder een CV verstaan wij een overzicht die de volgende componenten bevat: personalia van de kandidaat, de meest relevante werkervaring van de kandidaat in chronologische volgorde, informatie over opleidingen (bij afgerond dit graag vermelden), relevante behaalde certificaten en vaardigheden relevant voor de functie. Deze dient in het Nederlands geschreven te zijn en in een Word of pdf-format te worden aangeleverd. Wij hanteren een cv-format van maximaal 3 pagina’s A4.

Eisen
Geef naast het cv een aparte toelichting op alle eisen en shortlistcriteria in hetzelfde document. Bij voorkeur op 1 pagina dient u aan te geven met welke in het cv genoemde ervaring u voldoet aan de gestelde eisen en shortlistcriteria. Benoem alle nummers van de eisen en de nummers van de shortlistcriteria. Geef ook het aantal punten bij de onderbouwing op de shortlistwensen.
Gebruik uitsluitend 1 bijlage: cv en bijlage onderbouwing. Beiden dus in 1 document.

Benoem duidelijk en specifiek hoe, wanneer en bij welke opdrachtgever de (werk)ervaring van het gevraagde is opgedaan. Indien de looptijd van de ervaring onduidelijk is door het ontbreken van informatie kan die onduidelijkheid niet ten voordele van de inschrijver worden toegekend.
Benoem in het cv het nummer van deze eis bij de passende werkervaring. Werkervaring uit stages, vrijwilligerswerk of nevenactiviteiten zijn niet geldig voor deze eisen.

  1. Uw aanbieding past binnen het door ons vastgestelde tariefbandbreedte voor deze opdracht van minimaal € 90 en maximaal € 117 exclusief btw.

    • De aanbieding is een all-in tariefstelling, waaronder o.a. reiskosten, woon-werk en evt fee-kosten. Het tarief staat vast gedurende de looptijd van de overeenkomst, inclusief de eventuele verlengingen die hieruit voortvloeien.

  2. Deze opdracht wordt voor 32-36 uur per week uitgevoerd.

  3. U beschikt over HBO/WO werk- en denkniveau.
    Deze afgeronde en erkende opleiding moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem bij elke opleiding waar deze is gevolgd, of deze is afgerond en wanneer het diploma is behaald.

  4. Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider of product owner op het gebied van data.

  5. Minimaal 2 jaar kennis en ervaring opgedaan met informatiesystemen bij de overheid en / of bedrijfsleven.

Wensen
Benoem duidelijk en specifiek hoe, wanneer en bij welke opdrachtgever de (werk)ervaring van het gevraagde is opgedaan. Indien de looptijd van de ervaring onduidelijk is door het ontbreken van informatie kan die onduidelijkheid niet ten voordele van de inschrijver worden toegekend.
Benoem in het cv het nummer van deze eis bij de passende werkervaring. Werkervaring uit stages, vrijwilligerswerk of nevenactiviteiten zijn niet geldig voor deze eisen.

  1. Werkzaam geweest bij een overheidsorganisatie of in het bedrijfsleven.

    • > 10 jaar (200 Punten)

    • 5-10 jaar (100 Punten)

    • < 5 jaar (0 Punten)

  2. Werkervaring met interbestuurlijke processen bij provincies of rijksoverheid.

    • > 5 jaar (200 Punten)

    • 3-5 jaar (100 Punten)

    • < 3 jaar (0 Punten)

  3. Aantoonbare ervaring met het zelf toepassen van Agile/Scrum.

    • > 10 jaar (200 Punten)

    • 5-10 jaar (100 Punten)

    • < 5 jaar (0 Punten)

  4. Ervaring met regievoering op ICT-projecten met externe ontwikkelteams of externe ICTspecialisten.

    • > 10 jaar (100 Punten)

    • 5-10 jaar (50 Punten)

    • < 5 jaar (0 Punten)

  5. Experimenterende mindset, kleine oplossingen in de context van een groter geheel, toetsen door proof-of-concepts en pilots.

    • > 10 jaar (100 Punten) 5-10 jaar (50 Punten) < 5 jaar (0 Punten)

  6. Kennis van relevante wet- en regelgeving (BIO, AVG).

    • > 5 jaar (100 Punten) 3-5 jaar (50 Punten) < 3 jaar (0 Punten)

  7. Kwaliteit maximaal 800 punten.

    • Persoonlijke eigenschappen 200/100/50/0

      • Resultaatgerichtheid

      • Proactief

      • Omgevingssensitiviteit

      • Teamspeler

      • Analytisch en luisterend vermogen

      • Flexibiliteit

    • Vaardigheden 300/200/100/0

      • Ontwerpend vermogen

      • Onderzoekende en ontwerpende aanpak

      • Abstracte en complexe inhoud concreet kunnen maken

      • Team van experts kunnen aansturen

      • Schrijven van heldere verbetervoorstellen en adviezen

      • Begeleiden van sessies en werkgroepen

      • Kunnen werken in een dynamische en bestuurlijke omgeving

      • Communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk

    • Kennis 300/200/100/0

      • Aantoonbare werkervaring met datamanagement en/of informatievoorziening

      • Kennis van IV-processen

      • Kennis van informatiekaders en architectuurprincipes

      • Ervaring met natuurwetgeving-gerelateerde projecten

      • Ervaring met opzetten en begeleiding van POCs en pilots

      • Ervaring met werken binnen een overheidsorganisatie

  8. Prijs maximaal 200 punten
    Prijsscore= ( laagste tarief / aangeboden tarief ) * maximale prijsscore

Overige informatie

  • Aantal uur per week: 32 - 36 uur (deels op locatie van kantoor BIJ12 in Utrecht, deels thuis) 

  • Verlengingsopties van 2 maal 12 maanden. 
    Verlenging vindt plaats op basis van verder gelijkblijvende contractuele voorwaarden (waaronder het uurtarief). 

  • Sollicitatiegesprekken op kantoor BIJ12 tussen 14:00-17:00: 25 juni 2025

  • Voorlopige gunning en afwijzingen: 27 juni

  • Gezien de werkzaamheden en schaalindeling is het niet mogelijk voor ZZP’ers om zich in te schrijven op deze uitvraag

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur