Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland
Begindatum:
14 jul 2025Einddatum:
14 jul 2026Uren per week:
24Publicatiedatum:
11 jun 2025Projectleiding om- en afbouw Jeugdzorg Plus
Periode: Van 14-07-2025 tot 14-07-2026 (12 aantal maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 24 uur per week gemiddeld
Tarief: Maximaal 135,- euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 13
Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!
De Rijksoverheid heeft gemeenten de opdracht gegeven om de gesloten jeugdhulp om- en af te bouwen. Deze ambitie maakt onderdeel uit van de Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028: We zetten in op het voorkomen van residentiele jeugdhulp om te zorgen dat jeugdigen die jeugdhulp nodig hebben ook dan zo thuis mogelijk kunnen opgroeien. Waar residentiele jeugdhulp toch nodig is, gaan we deze verder transformeren naar een zo thuis mogelijke, regionaal georganiseerde kleinschalige vorm, want kleinschaligheid biedt meer kans op een veilig en positief leefklimaat, maatwerk en onvoorwaardelijk wonen. Maatschappelijk ligt deze ambitie al langere tijd onder een vergrootglas.
De zes jeugdhulpregios Utrecht-West, Lekstroom, Zuidoost-Utrecht, Eemland, Flevoland en Utrecht Stad werken samen aan deze ambitie op basis van het bovenregionaal plan wat in december 2024 is vastgesteld. Dit plan biedt de kaders, de basis voor verdere uitwerking van de beoogde transformatie in de periode 2024-2030.
Het Rijk heeft hiervoor een eenmalige specifieke uitkering transformatie gesloten jeugdhulp (SPUK) gepubliceerd. Deze uitkering ondersteunt de samenwerkende jeugdhulpregios tijdelijk om de gesloten jeugdhulp af te bouwen en tot een passend alternatief te komen. De middelen zijn bedoeld voor verdere afbouw van Jeugdzorg Plus naar een capaciteit die past bij de (ambitie van de) verminderde instroom in het landsdeel Midden. Ook kan een deel van de SPUK-middelen ingezet worden voor de opbouw van nieuwe hulpvormen als (voorliggende) alternatieven voor JeugdzorgPlus. Het bovenregionaal vastgestelde plan is de leidraad voor keuzes in besteding van de SPUK middelen.
Wij zoeken strategische projectleiding die samen met de zes jeugdhulpregios de afbouw van JeugdzorgPlus en opbouw van alternatieven gaat coordineren en aanjagen.
Ben jij een strategische adviseur/ projectleider die beschikt over zowel inhoudelijke/ als zakelijke en bedrijfsmatige competenties? In staat om te balanceren tussen verschillende belangen, aanbieders te verbinden aan deze complexe opgave om gezamenlijk echt het verschil te maken voor de jongeren met een zeer complexe ondersteuningsbehoefte dan zoeken wij jou.
Vanwege de uiteenlopende competenties die worden gevraagd en de complexiteit van de opgave kunnen wij ons goed voorstellen dat de projectleiding wordt ingevuld door een duo projectleiderschap.
Betrokken partijen:
Bovenregionaal gebied: Landsdeel Utrecht Flevoland bestaat uit zes Jeugdhulpregios: Utrecht-West, Lekstroom, Zuid-oost-Utrecht, Utrecht Stad, Eemland en Flevoland. Ambtelijk en bestuurlijk vormen Utrecht Stad en Flevoland samen de opdrachtgever.
Coördinerende gemeente: Gemeente Utrecht is coordinerende gemeente voor deze SPUK. Dat betekent dat gemeente Utrecht budgethouder is. Ze vraagt de middelen aan namens gebied Midden, verstrekt de middelen en draagt zorg voor de verantwoording van de uitgaven van de middelen.
Instellingen JeugdzorgPlus: In onze regio is er een (landelijke) instelling JeugdzorgPlus (Pluryn). Als het gaat om (voorliggende) alternatieven, is er een breder palet aan zorgaanbieders dat hierop acteert.
Onderwijs: Continuiteit en doorlopende leerlijnen zijn cruciaal voor jongeren om optimaal te leren en ontwikkelen. Zeker bij jongeren die uithuis- en/of in JeugdzorgPlus geplaatst worden is het van belang dat op de nieuwe woonplek zo snel mogelijk adequaat onderwijs geboden wordt. Residentiele scholen, Samenwerkingsverbanden en onderwijsinstellingen maken afspraken zodat jongeren adequaat en aaneensluitend onderwijs kunnen volgen.
Opdrachtomschrijving
De projectleiding is verantwoordelijk voor het bovenregionaal coördineren en aanjagen van de inhoudelijke opgave om- en afbouw JeugdzorgPlus en de opbouw van alternatieven en heeft de volgende werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
Sturen op de uitvoering van het bovenregionaal plan Transformatie plan om- en afbouw JeugdzorgPlus landsdeel Utrecht -Flevoland. Je zorgt voor een vertaling van het plan van aanpak naar een concrete ontwikkelagenda voor de komende jaren en bijdragen die hiervoor nodig zijn vanuit alle betrokken partijen.
Onderdeel hiervan is de nadere analyse van het zorg- en onderwijslandschap ter concretisering van het toekomstbeeld op basis waarvan keuzes kunnen worden gemaakt waar we de SPUK middelen voor worden ingezet en wie we hierbij nodig hebben.
Ondersteunen van partners om te komen tot bestedingsplannen en het inrichten van een transparant proces om deze plannen te toetsen.
Monitoren van knelpunten in het zorgaanbod aan jeugdigen met een complexe, meervoudige zorgvraag en het stimuleren van partners tot het adequaat inspelen hierop, onder andere door de ontwikkeling van alternatieve vormen van zorg. Agenderen van knelpunten op zowel (boven)regionaal als landelijk niveau t.b.v. realisatie van het beoogde toekomstbeeld behoort ook tot het takenpakket.
Zorgdragen voor de incidentele taken t.b.v. verstrekken en verantwoorden van de SPUK die belegd zijn bij de coordinerende gemeente.
Nauw samenwerken met de bovenregionale werkgroep en afstemmen met de ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgevers.
Zorgdragen voor een goede afstemming en samenwerking met alle betrokken partijen (zorgaanbieders, GI, Regios, onderwijs en ervaringsdeskundigen).
Communicatie met alle betrokkenen over voortgang en realisatie.
Vertegenwoordigen van de bovenregionale en regionale belangen bij diverse (landelijke)overleggen.
Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden en in periodieke afstemming met ambtelijke opdrachtgevers.
Resultaat van de opdracht
De opdracht van de projectleiding leidt in ieder geval tot de volgende deelresultaten:
Vertaling van het bovenregionaal plan naar een verder geconcretiseerd toekomstbeeld (in samenwerking met alle betrokken partijen) waarin duidelijk wordt wat er door wie ontwikkeld, afgebouwd en of opgebouwd dient te worden en welke middelen daarvoor kunnen worden ingezet en vervolgens de uitvoering/ implementatie hiervan.
Kandidaat omschrijving
Een academisch werk- en denkniveau;
Een zeer ervaren adviseur/projectleider met minimaal 10 jaar ervaring in het sociaal domein;
Ervaring met bovenregionale samenwerking en besluitvorming;
Inhoudelijke kennis van en ervaring met jeugdzorgbeleid en de landelijke hervormingsagenda en de bestuurlijke afspraken. Bij voorkeur in het landsdeel Utrecht -Flevoland.;
Kennis van en ervaring met de coordinatie, sturing en monitoring van de inzet van SPUK regelingen. Hiervoor is o.a. financieel overzicht vereist.
Op relationeel vlak verbindend en hebt gevoel voor verhoudingen tussen verschillende partijen. Je bent een serieuze gesprekspartner voor stakeholders op verschillende niveaus vanwege je uitstekende kennis van zaken;
Planmatig, vasthoudend en doortastend als het gaat om het behalen van resultaten;
Communicatief sterk (zowel mondeling als schriftelijk).
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Goed om te weten
De gesprekken voor de eerste ronde vinden plaats op 1 juli en voor een eventuele tweede ronde in de week daarna. Er wordt contact met je opgenomen indien je bent geselecteerd voor een gesprek. Dit gesprek kan fysiek of digitaal plaatsvinden.
Deze functie wordt formeel ondergebracht bij team Jeugd van de gemeente Utrecht. In de praktijk maak je onderdeel uit van het bovenregionaal projectteam Jeugd en werk je intensief samen met de andere bovenregionale projectleiders.
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.
De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.