Senior Jurist Vergunningen en Handhaving

gemeente Súdwest-Fryslân

Marktstraat 15, 8601 CR Sneek, Nederland

Sluit over 7 dagen
€ 100,00 16 Friesland

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

13 jun 2025

We zoeken in verband met zwangerschapsvervanging een ervaren SENIOR JURIST VERGUNNINGEN EN HANDHAVING met met kennis van en ervaring met de implementatie en coördinatie van de Omgevingswet en met juridische procedures vergunningverlening en handhaving in het bijzonder. 

In onze snel veranderende samenleving verwachten inwoners van de gemeente flexibiliteit, dienstverlening, creativiteit en innovatie. De Keten Omgeving binnen de gemeente Súdwest-Fryslân wil optimaal inspelen op deze veranderingen. Bij de Keten Omgeving staat de klant/initiatiefnemer centraal. We werken in de teams Vergunningen, Ruimtelijke Ontwikkeling, Handhaving en Ondersteuning & Advies. De implementatie van de Omgevingswet is een belangrijke motor bij het vorm en inhoud geven van de Keten Omgeving.

Leidende principes van de keten Omgeving zijn:

  • Samen plannen maken;
  • de leefomgeving is van ons allemaal;
  • veranderkracht;
  • minder regels en kortere procedures;
  • integraal, simpel en ook maatwerk waar nodig.

De Senior jurist vergunningen en handhaving komt te werken in het team Ondersteuning en Advies (O&A). Hier werken de juristen van Vergunningen en Handhaving nauw met elkaar samen.

De senior jurist is het juridische geweten en zorgt voor de procedurele afwikkeling van bezwaar, beroep en hoger beroep. Hierbij gaat de kandidaat eerst met een constructieve houding en blik kijken of er een oplossing zonder rechtelijke tussenkomst mogelijk is. De kandidaat adviseert over juridische vraagstukken binnen de keten op het gebied van Bouw, APV, Milieu, ruimtelijke ordening en bijzondere wetgeving. Kandidaat stelt verordeningen  op en levert een bijdrage aan het opstellen van andere gemeentelijke regelgeving zoals nadere regels en beleidsstukken. Tot slot geeft de kandidaat juridische ondersteuning en is een vraagbaak op het gebied van vergunningen en handhaving aan het bestuur, management en betrokken teams.

Kandidaat werkt nauw samen met de collega’s binnen het team O&A, het team Vergunningen, team Handhaving en met de collega’s van de andere teams. Kandidaat zorgt daarbij voor het leggen van goede verbindingen tussen verschillende partijen. Kandidaat werkt vanuit het principe “ja, mits” en hebt daarbij oog voor de kwaliteit van de leefomgeving. En is op de hoogte van de komende wijzigingen in het omgevingsrecht en heeft hier een visie op.

Wat wij zoeken in de kandidaat:

  • Naast een afgeronde relevante juridische HBO/WO opleiding heeft kandidaat zeer ruime relevante werkervaring binnen lokale overheden. Er wordt nadrukkelijk waarde gehecht aan ervaring, persoonlijkheid en drijfveren;
  • Kandidaat heeft een goede politieke antenne en heeft bestuurlijke sensitiviteit;
  • Kandidaat kan goed analyseren, legt dwarsverbanden en onderzoekt alternatieven om tot een oordeel te komen;
  • Kandidaat heeft ruime ervaring met de implementatie en coördinatie van de Omgevingswet
  • Kandidaat kan goed communiceren met inwoners en ondernemers en weet goed in te spelen op de vraag van de klant én
  • zijn omgeving;
  • Kandidaat is klant- en resultaatgericht;
  • Kandidaat is in staat om opdrachten zelfstandig dan wel in teamverband uit te voeren;
  • Kandidaat is doortastend en weet goed met weerstand om te gaan;
De kandidaat is inzetbaar vanaf 1-8-2025 t/m 31-12-2025 voor 16 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
U voegt een cv van maximaal 5 pagina's A4 toe.
Een afgeronde HBO/ WO opleiding in een juridische richting.
Minimaal 5 jaar ervaring als senior jurist Vergunningen en Handhaving bij een gemeente
Kandidaat is bereid om na gunning de integriteitsverklaring van opdrachtgever (zie bijlage) te ondertekenen. Voor aanvang van de werkzaamheden levert kandidaat deze in bij opdrachtgever.
De kandidaat kan en is bereid na gunning een geldig VOG, risicogebieden 1, 4 en 8 (8 alleen bij functies in het Sociaal Domein), te overleggen. De VOG dient voor aanvang van de werkzaamheden te zijn overlegd aan opdrachtgever (de kandidaat kan pas starten als de VOG is ingeleverd).
Kandidaat is geen ZZP-er. ZZP-ers kunnen niet bieden op deze opdracht, aangezien dit een ingebedde functie is waarbij hiërarchisch aangestuurd wordt door opdrachtgever, de kandidaat zij aan zij meewerkt in het team en kandidaat zelf de opdracht moet uitvoeren.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur