Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jan 2026Uren per week:
24Publicatiedatum:
10 jun 2025Organisatie
Gemeente Staphorst is uniek, met een eigen karakter. Bijna iedereen kent ons wel en heeft daar een beeld bij. Veelal gebaseerd op haar oorsprong, cultuurhistorie en erfgoed. Daar hechten wij zeker waarde aan. Maar Staphorst is meer: het ondernemerschap, de bedrijvigheid, een compleet voorzieningenniveau en de verrassend mooie natuur zijn ook belangrijke kenmerken. Met ruim 18.000 inwoners, waarvan een derde jonger dan 20 jaar, zijn wij een jonge en dynamische gemeente.
Als gemeentelijke organisatie maken we gebruik van de kracht van die dynamische samenleving. We bewegen flexibel mee en zijn een overheid die, veel meer dan voorschrijvend en controlerend, de voorwaarden wil scheppen voor inwoners en ondernemers. We werken in het hier en nu met onze blik steeds gericht op de toekomst.
Omschrijving van de opdracht
Als Consulent Jeugd maak je het verschil voor kinderen en gezinnen met een hulpvraag. Je versterkt hun eigen kracht, stabiliseert de leefsituatie en bevordert het welzijn. Het doel: hen zo zelfstandig mogelijk laten functioneren. Vertrouwen, zorgvuldigheid en tijd vormen daarbij de basis. Je onderzoekt de hulpvraag en het gewenste resultaat, spreekt met betrokkenen en beoordeelt welke hulp nodig is. Je begeleidt het hele hulpverleningsproces, van aanmelding tot afsluiting, en stelt samen met het gezin, het netwerk en professionals een integraal en doelgericht plan van aanpak op. De ingezette hulp onderbouw je goed, zowel mondeling als schriftelijk, en je evalueert regelmatig of deze het gewenste effect heeft. Wanneer de veiligheid van een kind of gezin in het geding is, kom je direct in actie. Je werkt dan nauw samen met onder andere Veilig Thuis, jeugdbescherming en de Raad voor de Kinderbescherming, waarbij jij de regie voert en afstemming zoekt met de procesregisseur jeugd en veiligheid.
Vereisten / knock-outcriteria
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
Aantoonbaar in het bezit van een geldige SKJ registratie (benoem dit duidelijk in het cv);
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als jeugdconsulent binnen een gemeente;
Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Social Work, SPH en/of MWD;
Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als jeugdconsulent (40 punten);
Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een gezinsplan en draaien van een caseload (benoem dit duidelijk in het cv) (30 punten);
Aantoonbare werkzaamheden met / kennis van Gidso van Topicus (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv) (20 punten);
Aantoonbare werkervaring met systematisch werken en kan deze methodiek ook toepassen (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld) (10 punten).
Competenties
Je bent iemand die goed kan luisteren en in staat is om een goede werkrelatie met betrokkenen op te bouwen en oog hebt voor de kracht van het gezinssysteem;
Je durft buiten de lijntjes te kleuren en te handelen zonder hierbij de kaders van de Jeugdwet en het doel van de ondersteuning uit het oog te verliezen;
Je bent een stevige gesprekspartner en zo nodig onderhandelaar, je kunt besprekingen met meerdere partijen voorzitten en hen in beweging krijgen;
Je bent goed in staat om je werk zelfstandig in te richten waarbij je flexibel en ondernemend bent.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 26 juni 2025 vanaf 13.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 24 juni 2025 bericht en een link voor een assessment. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).
De opdrachtgever zal een assessment laten uitvoeren door de professional(s) die worden uitgenodigd voor een gesprek. De link voor het assessment zal apart verstuurd worden in een bevestigingsmail vanuit de externe partij.
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Staphorst mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Staphorst. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".