Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Projectleider Doorontwikkeling Financien

Raadhuisplein 1, 3762 AV Soest, Nederland

Sluit over 4 dagen
98 24-28 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

24 - 28

Publicatiedatum:

7 aug 2025

Omschrijving

In aansluiting op de implementatie van een nieuw financieel systeem in 2024, heeft Gemeente Soest de ambitie uitgesproken om de financiele processen binnen de afdeling Financien structureel te verbeteren en te optimaliseren. Ter ondersteuning van deze doelstelling is Gemeente Soest op zoek naar een externe specialist die tijdelijk wordt ingehuurd voor het in kaart brengen, analyseren en verbeteren van een breed scala aan financiele werkprocessen.

De opdracht omvat onder andere:

  • Het in kaart brengen en analyseren van de huidige werkprocessen binnen de afdeling Financien.
  • Het formuleren van verbetervoorstellen op basis van knelpunten, best practices en gesprekken met betrokken medewerkers.
  • Het afstemmen van deze voorstellen met het team en de teamleider.
  • Het begeleiden en (waar nodig) coachen van medewerkers bij de implementatie van de gekozen verbeteringen.
  • Het opstellen van eenduidige werkbeschrijvingen en het vastleggen van uniforme procedures.

Voorbeelden van op te pakken processen zijn onder meer:

  • Belasting gerelateerde processen (BTW, BCF, VPB, dividendbelasting, IB-47)
  • IV3-rapportages
  • Verwerking van begrotingswijzigingen
  • Werkkostenregeling (WKR)
  • Proces memorialen en andere financiele registraties

Deze lijst is indicatief en zal in overleg met de teamleider gedurende de opdracht verder worden uitgebreid en aangescherpt. De externe opdrachtnemer is verantwoordelijk voor de opzet, werkwijze en uitvoering van deze opdracht, in nauwe samenwerking met de betrokken medewerkers van de afdeling Financien.

Te behalen resultaten

  • Financiele werkprocessen binnen de afdeling Financien in kaart gebracht, inclusief documentatie van de huidige werkwijze.
  • Gestructureerde analyse van knelpunten en verbetermogelijkheden per proces.
  • Concrete verbetervoorstellen opgesteld en afgestemd met team en teamleider.
  • Voorstel tot implementatie en borging in de organisatie.
  • Eenduidige en vastgelegde werkbeschrijvingen per taak/proces.
  • Uniforme en gedocumenteerde procedures, afgestemd met alle betrokkenen.
  • Adviesrapportage of overdrachtsdocument met aanbevelingen voor verdere borging en continuering na afronding van de opdracht.

Eisen

  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in een financiele richting (bedrijfseconomie, bestuurskunde of accountancy);
  • Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar op financieel administratief gebied binnen een gemeentelijke organisatie;
  • Aantoonbare werkervaring met iFinancien (SAP);
  • Uiterlijk beschikbaar per 14 augustus 2025 voor minimaal 24 uur in de week.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare kennis van BBV, WKR, BCF, IB-47 en IV3-rapportages
  • Aantoonbare werkervaring met het analyseren, opstellen en implementeren van verbeterprocessen op financieel administratief gebied

Competenties

  • Plannen en organiseren
  • Analytisch denkvermogen
  • Zowel schriftelijke- als communicatieve vaardigheden
  • Pro actieve houding
  • Gevoel voor bestuurlijke en politieke verhoudingen

Organisatie en team

Geef een impuls aan het team Financien en Control van de gemeente Soest. Werken voor de gemeente betekent werken voor onze 47.000 inwoners. Als gemeente ondersteunen we de samenleving op allerlei gebieden. Wij werken aan de leefbaarheid van onze gemeente en kijken daarbij naar de lange termijn. We vormen samen met 275 professionals onze organisatie. Ons doel is een toekomstbestendige organisatie te zijn en mee te bewegen met wat de samenleving nodig heeft. Dat vraagt om flexibele, lerende professionals en leidinggevenden die hen daarin stimuleren, faciliteren en de ruimte geven. Daarom staan onze medewerkers centraal; zij leveren de resultaten aan onze inwoners, ondernemers en bestuur. Werken aan een toekomstbestendig Soest doen we volgens onze drie kernwaarden: samen (met collegas, bestuur, samenleving en partners), met vertrouwen in elkaar en daarbij leren we van de dingen die we doen en van onze omgeving.Als gemeentelijke organisatie werken we voor een diverse samenleving. Daarom vinden we het belangrijk dat onze organisatie net zo divers is.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 14 augustus 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 12 augustus 2025 bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 8 augustus 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 11 augustus 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 12 augustus 2025, 09:00 uur Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur