Logo van Gemeente Rotterdam
Logo van Gemeente Rotterdam

Vraagwijzerconsulent - Cluster MO

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 12 dagen

Begindatum:

15 nov 2025

Einddatum:

1 jun 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

30 okt 2025
Opdracht tarief 73Opdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Jouw functie

Als Vraagwijzerconsulent ben je het eerste aanspreekpunt voor de burger van Rotterdam. Je informeert en adviseert de burgers van Rotterdam over lokale, stedelijke en landelijke voorzieningen en wet- en regelgeving binnen het sociale domein. Je doet een vraagverheldering volgens een vastgestelde methodiek, met aandacht voor de zelfredzaamheid van burgers. Deze gesprekken worden voornamelijk in het Nederlands gevoerd, maar ook regelmatig in het Engels. Je stimuleert de burger in de eigen verantwoordelijkheid en geleidt door naar andere professionals in de Vraagwijzer of daar buiten voor ondersteuning op het gebied van schuldhulpverlening, juridische ondersteuning of wmo. Je verwijst door naar een wijkteam wanneer er sprake is van multi-problematiek of een crisissituatie.

Kandidaat omschrijving

Jij bent dé consulent die de Rotterdammer nodig heeft. Geen vraag is voor jou te veel en je helpt de burger graag! Is de vraag niet duidelijk? Dan ben jij diegene die verhelderende vragen stelt. Je verdiept, stimuleert en verwijst door. Met jouw kennis draag jij de stad een warm hart toe!

Eisen

  • Je beschikt over een afgeronde hbo-opleiding Social Work, Sociaal Juridische Dienstverlening of Toegepaste Psychologie of vergelijkbaar;
  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring met klantcontact binnen het sociaal domein;
  • Je hebt werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het in kaart brengen van de situatie van de burger op meerdere leefgebieden.

Wensen en competenties

Wensen

  • Je hebt werkervaring met het registratiesysteem GIDSO of vergelijkbaar;

  • Behaalde certificaten of cursussen voor alle onderstaande thema's:

    • Participatie wet

    • Huiselijk geweld in Kindermishandeling

    • WMO

    • Schuldhulpverlening

  • Je beheerst minimaal op B2 niveau de talen Engels en Nederlands;

  • Je hebt kennis van de relevante wet- en regelgeving, daar vallen onder de Participatie wet, Huiselijk geweld in Kindermishandeling, WMO en Schuldhulpverlening. Dit wordt ook tijdens de gesprekken getoetst.

Competenties

Je bent betrokken, maar kunt ook goed relativeren. Je bent een kei in het inzetten van gesprekstechnieken in zowel Nederlands als de Engelse taal. Je hebt een flexibele instelling, je kunt worden ingezet op een van de 14 locaties waar de burgers kunnen binnenlopen. Verder ben je resultaatgericht en zoek je actief de samenwerking met de wijkteam en de partners in de wijk. Je bent betrokken, maar kunt ook goed relativeren. Je kunt stress-sensitief werken, waarbij je je richt op het verminderen van stress bij hulpvragers en versterken van eigen regie/kracht. Je bent in staat om je ergens in vast te bijten, maar het ook los te laten als het zover is.

Organisatie en team

Onze organisatie

Werken voor de gemeente Rotterdam is werken voor een stad die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Die bekend staat als innovatief en internationaal. Een stad ook met complexe vraagstukken en grote maatschappelijke opgaven. In deze voorhoede werk jij, voor en samen met meer dan 620.000 Rotterdammers. Bij zo'n stad hoort een eigentijdse overheid. Wij bieden je ruimte en kansen om Rotterdam en daarmee jezelf vooruit te blijven helpen. Met arbeidsvoorwaarden die dat mogelijk maken.

Het cluster Maatschappelijke Ontwikkeling stimuleert maximale ontplooiing van talent in een gezond lichaam. Daarbij gaan we uit van de kracht van de Rotterdammers, ook als zij niet op eigen benen kunnen staan. Het streven is dat iedereen zijn talent ontwikkelt, leert en/of werkt, maatschappelijk actief is als leren of werken niet kan en zorgt voor de eigen gezondheid. Sport, cultuur, onderwijs en basale zorg dragen daaraan bij. We bieden lichte ondersteuning als de omgeving die niet kan bieden. Of intensievere zorg waar echt noodzakelijk. Dat doen we in opdracht van het college en gebiedscommissies en samen met maatschappelijke partners.

De afdeling

De directie Maatschappelijke Ondersteuning in de Wijk (MOW) bestaat uit 43 wijkteams en 14 vraagwijzers. Zij vormen het hart van de organisatie en zijn verdeeld over 4 rayons; 2 aan de Noordoever en 2 aan de Zuidoever van de Maas. De inrichting en ontwikkeling van MOW is het gevolg van de 3 decentralisaties; Jeugdzorg, AWBZ/WMO en de Participatiewet.

De vraagwijzer is een laagdrempelige voorziening/ loket waar Rotterdammers van 18 jaar en ouder terecht kunnen. Op 14 locaties in de stad kunnen burgers binnenlopen voor:

  • Informatie en advies, vraagverheldering en kortdurende ondersteuning;

  • Eerstelijns dienstverlening op het gebied van schulden, sociaaljuridische kwesties;

  • Toeleiding van bewoners die meer ondersteuning nodig hebben naar wijkteam, het expertise team financiën (ETF) of andere 2e lijns zorg.

Binnen de Vraagwijzers werken VraagWijzerconsulenten en Sociaal Raadslieden. Er wordt nauw samen gewerkt met de wijkteams, de afdelingen WMO en ETF. Zowel de doelgroep als de werkwijze zijn aanvullend op elkaar. Vraagwijzer en Wijkteam hanteren dezelfde methodiek en registratie. In geval van complexe problematiek zet de Vraagwijzer de klant door naar het Wijkteam. Daarnaast neemt de Vraagwijzer deel aan overleggen en projecten in de verschillende gebieden en is er regelmatig contact met de welzijnspartij in het gebied.

Gespreksinformatie

Data voor verificatiegesprek: Week 45 en 46, via MS Teams of op locatie.

De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 6 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten

Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 2
Hybride werken: Nee

Aanvullende informatie

  • Thuiswerkbeleid:  
    In deze functie behoort thuiswerken niet tot de mogelijkheden.

  • Verlengingsopties:
    3 x 6 maanden

  • Tariefrange:  
    € 64,00 - € 73,00

  • Verhouding prijs/kwaliteit:  
    30% - 70%

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr