Kwaliteitsmedewerker Inkomen – Participatiewet

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 14 dagen
85 Zuid-Holland

Begindatum:

28 okt 2024

Einddatum:

27 okt 2025

Uren per week:

16 - 36

Publicatiedatum:

16 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht omschrijving

In jouw nieuwe functie kom je te werken op de afdeling Kwaliteit & Ondersteuning (K&O). Als kwaliteitsmedewerker kijk je door een 3D-bril en hebt daarom in elke situatie oog voor mens, inhoud én proces. Wat complex is of lijkt, vertaal jij gemakkelijk naar herkenbare kaders en praktische handvatten. Je krijgt door jouw kennis, ontwikkelingsgerichte en open houding het vertrouwen en respect van anderen. Maar je gaat bovenal voor de beste dienstverlening aan de Rotterdammer. Met de menselijke maat als uitgangspunt en rechtmatigheid als basis. Je kunt daarbij goed omgaan met het spanningsveld dat kan ontstaan tussen de rol van coach en controleur. Als jij jezelf herkent in het bovenstaande ben jij misschien wel dé kwaliteitsmedewerker die wij zoeken. Kwaliteit, rechtmatigheid en de menselijke maat vormen belangrijke pijlers voor een goede uitvoering van de Participatiewet. Dat is waar jij van bent in jouw rol als kwaliteitsmedewerker. In een notendop: je adviseert, coacht en toetst. Je ontwikkelt, implementeert en borgt. Je rapporteert, signaleert en optimaliseert.

In de praktijk ziet dat er zo uit:

  • Toetsen en beslissen
    Controleren en beslissen van voorstellen o.b.v. actuele beleids- en uitvoeringsvoorschriften.

  • Coachen en begeleiden
    Coaching en ontwikkeling van inkomensconsulenten en kwaliteitsmedewerkers. Adviseren over het toepassen van wet- en regelgeving, het individualiseringsprincipe en de menselijke maat.

  • Controleren en rapporteren
    Kwaliteitscontroles uitvoeren in KiC. Analyseren van bevindingen en signaleren van trends. Adviseren over mandatering.

  • Expertise en advies
    Bijhouden van vakkennis en geven van vakinhoudelijke instructies. Deelnemen in project- en werkgroepen. Adviseren bij inhoudelijke vraagstukken en werkprocessen ter verbetering van de uitvoering van wet- en regelgeving. Beoordelen van heroverwegingen en/of bezwaarzaken en klachten.

  • Ontwikkeling en optimalisatie
    Continue ontwikkeling en borging van kwaliteitsverbetering op het gebied van wet- en regelgeving, werkprocessen en samenwerking met in- en externe partijen.

Het spannende aan de functie is ook dat jouw takenpakket adaptief is. Dit betekent dat je op termijn op verschillende processen en in verschillende teams (intake, beheer, bijzondere bijstand, heronderzoeken, terugvordering & verhaal etc.) ingezet kan worden. Wel zo leuk als je op zoek bent naar een dynamische werkomgeving. Kortom, een mooie functie waarbij toetsen, controleren en expertise bij elkaar komen.

Kandidaat omschrijving

Jij bent van kwaliteit, rechtmatigheid en van de menselijke maat. Want deze vormen belangrijke pijlers voor een goede uitvoering van de Participatiewet. Dat is waar jij van bent in jouw rol als kwaliteitsmedewerker.

Eisen

  • Je hebt een afgeronde opleiding JKSD (Juridisch Kwaliteitsmedewerker Sociale Dienstverlening);
  • Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring als kwaliteitsmedewerker participatiewet in de afgelopen 7 jaar binnen een gemeentelijke instelling;
  • Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring met coachen en begeleiden, opgedaan in de afgelopen 5 jaar, dit zal worden getoetst tijdens het verificatiegesprek.

Wensen en competenties

Wensen

  • Je beschikt minimaal over een afgeronde hbo-opleiding.
  • Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring met Socrates opgedaan in de afgelopen 5 jaar;
  • Je hebt minimaal 6 maanden werkervaring met Terugvordering en Verhaal en/of Heronderzoeken en/of bijzondere bijstand;
  • Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring met levensonderhoud;
  • Je hebt een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal, zowel in mondelinge als schriftelijke communicatie.

Competenties

  • Je kunt op verschillende niveaus samenwerken.
  • Je neemt verantwoordelijkheid.
  • Je bent in staat om contact te maken en goede relaties op te bouwen en te onderhouden.
  • Je bent integer en houdt je aan de gemaakte afspraken.
  • Je richt je op collega's waarbij je met elkaar een bijdrage levert aan het gemeenschappelijk resultaat.
  • Je hebt overtuigingskracht en weet in te spelen op de behoeften, beweegredenen en gevoelens van anderen.
  • Je bent inlevend, sociaalvaardig en communicatief sterk.
  • Je kunt conceptueel denken en beschikt over organisatiesensitiviteit.
  • Je bent oplossingsgericht en signaleert knelpunten bijtijds.
  • Je bent creatief.
  • Je werkt zelfstandig en resultaatgericht met oog voor het individu en het collectief.

Organisatie en team

De afdeling

De afdeling Kwaliteit & Ondersteuning (K&O) is onderdeel van het cluster Werk en Inkomen en specifiek het domein Inkomen. Als domein spelen we een belangrijke rol in het bieden van Inkomenszekerheid voor de grote groep Rotterdammers die aangewezen is op een bijstandsuitkering. De afdeling K&O heeft daarin een ondersteunende en onafhankelijke rol. De afdeling bestaat uit 3 teams Kwaliteit, 4 teams administratieve ondersteuning en 1 stafteam. Jij zal in het begin deel uitmaken van 1 van de 3 kwaliteitsteams en op termijn kun je ook bij de andere kwaliteitsteams worden ingezet. Je hebt gemiddeld zo'n 20 tot 25 collega's per kwaliteitsteam en je werkt nauw samen met de inkomensconsulenten, sociaal rechercheurs, medewerkers debiteuren en teammanagers van de afdelingen Beheer, Intake en/of Toezicht.

Onze organisatie

Wij van Werk en inkomen werken aan de rauwe randen van de stad. Daar waar stadsgenoten niet het vermogen bezitten om een zeker bestaan op te bouwen. Wij bieden de schouder die nodig is als je in een uitkeringssituatie terecht komt. Wij zijn ook de mensen die zich onbaatzuchtig inspannen om iemand vooruit te helpen richting een baan en vast inkomen.

We zetten ons in voor mensen voor wie voorspoed niet vanzelfsprekend is. Rotterdammers die een steuntje in de rug nodig hebben om werk en een inkomen te vinden. Stadsgenoten die keihard knokken om hun eigenwaarde te behouden, en daar vallen ook mensen onder die bijvoorbeeld de taal nog niet machtig zijn omdat ze hun thuisland moesten ontvluchten door een oorlog. Iemand die door een bedrijfsongeval niet meer volledig inzetbaar is. Ondernemers die in de problemen dreigen te komen of jongeren die moeilijk aan de bak komen omdat ze een geestelijke, verstandelijke of lichamelijke beperking hebben. Wij zijn van het echte mensenwerk.

Gespreksinformatie

Data voor verificatiegesprek
6, 10 en 11 november 2025, 9:00 -13:00
Let op: De aangeboden kandidaten dienen beschikbaar zijn op deze data.

Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 3 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten.
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 2-4
Hybride werken: Ja

Aanvullende informatie

  • Thuiswerkbeleid:  
    In het kader van Anders Werken is het mogelijk om voor 50% van de contracturen vanuit huis te werken, na de inwerkperiode van de eerste drie maanden. Voor vergaderingen en digitale ontmoetingen maken we gebruik van MS Teams. Wanneer fysieke aanwezigheid vereist is, zal dit voornamelijk plaatsvinden op Het Timmerhuis.

  • Verlengingsopties:
    2 x 6 maanden

  • Tariefrange:  
    €78,- tot €85,-

  • Verhouding prijs/kwaliteit:  
    30% - 70%

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur