Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

interim teammanager (kwartiermaker)

Verdilaan 7, 2671 VW Naaldwijk, Nederland

Sluit over 8 dagen
127 32 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

16 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Profiel

In deze tijdelijke rol geef je leiding aan het team Concernstaf en heb je een resultaatsopdracht om te komen tot een doelomschrijving van het team (bestaansrecht) met bijbehorende (rollen), taken en verantwoordelijkheden. Je bent verantwoordelijk voor het vormgeven van professionele ondersteuning aan de directeuren, afdelingshoofden en teammanagers. Dit varieert van managementondersteuning tot advisering over en monitoring van domeinoverstijgende processen, ontwikkelingen en dossiers. Ook ben je een belangrijke samenwerkingspartner voor de bestuursadviseurs en -ondersteuning. Dit vraagt om durf en lef; een stevige persoonlijkheid en dito gesprekspartner die het gesprek niet uit de weg gaat maar zorgt voor een open sfeer van spiegelen en sparren. Je bent daarbij verbindend en enthousiasmerend; een gevoel uitdragen en sfeer neerzetten van het samen doen. Daarnaast ligt er een belangrijke opgave ten aanzien van de samenwerking binnen het team. Je hebt ervaring met het bewerkstelligen van een constructieve en professionele werkomgeving bij teams of afdelingen. Als interim teammanager zorg je voor continuiteit in de dagelijkse aansturing, ontwikkeling en ondersteuning van de medewerkers. Je kent de weg in een politiek-bestuurlijke omgeving, en hebt hart en oog voor medewerkers. Je bent een coachende leider die richting geeft en ruimte biedt. Met vertrouwen, duidelijkheid en persoonlijke aandacht weet je mensen te motiveren. Je schakelt soepel tussen strategie, de praktijk en tactisch-operationele sturing, met oog voor zowel mens als resultaat. Je creeert een veilige, professionele werkomgeving waarin mensen kunnen groeien.

Opdrachtbeschrijving

De opdracht bestaat uit de volgende onderdelen:

Wat?

  • Doel en richting van het team vaststellen (welke rol speelt het team in de organisatie, wat is het bestaansrecht?);
  • Taken en verantwoordelijkheden formuleren en daar de benodigde rollen aan koppelen;
  • Kwetsbaarheden, zoals eenpitters, voorzien van een oplossing.

Hoe?

  • Bovenstaand resultaat behalen aan de hand van een zelf op te stellen plan van aanpak;
  • Samen met het team en met de organisatie. Die omgeving bestaat in ieder geval uit: het directieteam, afdelingshoofden, team Bestuurszaken, team Concerncontrol, team Financieel Advies, team Juridische Zaken & Inkoop, team Proces & Advisering.

Welke taken moeten geborgd worden in het team (of elders):

  • Managementondersteuning;
  • Coordinatie (en soms uitvoering) belangrijke processen (o.a. coordinatie P&C- aanlevering, voortgang CWP, jaarplan, PO ondersteuning);
  • Eigenaarschap Visie op procesmanagement: wat betekent het om eigenaar te zijn?
  • Projectleiderschap Basis op orde omvormen naar vorm passend bij herijkte opdracht basis op orde;
  • Ambtelijk bestuurlijke samenwerking;
  • Professionele adviesfunctie vormgeven: strategisch en tactisch. Zowel op inhoud, als op kwaliteitscycli/PDCA.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Uurtarief maximaal 127,15 (schaal13) inclusief Flextender fee en reiskosten, exclusief btw;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende binnen een overheidsorganisatie.

Wensen en competenties

Wensen

  • Afgeronde hbo-bachelor op het gebied van bestuurs- of organisatiekunde;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare leidinggevende werkervaring bij een overheidsorganisatie;
  • Aantoonbare werkervaring als leidinggevende met het coachend leidinggeven aan minimaal 15 medewerkers tegelijkertijd, licht dit duidelijk toe in het cv;
  • Aantoonbare werkervaring met resultaatgericht leiderschap: het formuleren van een doelomschrijving, bestaansrecht, rollen, taken en verantwoordelijkheden van een team of afdeling. Licht dit duidelijk toe in het cv middels een aparte alinea in het cv;
  • Aantoonbare werkervaring met het professionaliseren van ondersteuning en advies: het vormgeven van professionele managementondersteuning en advisering aan directie, afdelingshoofden en teammanagers en het verbeteren en monitoren van domeinoverstijgende processen en samenwerking tussen afdelingen. Licht dit duidelijk toe in het cv middels een aparte alinea in het cv;
  • Per 10 november 2025 beschikbaar voor 36 uur per week.

Competenties

  • Leiderschap: bewezen vaardigheid in het coachen, motiveren en ontwikkelen van teams, met aandacht voor zowel resultaten als mensgericht leiderschap.
  • Samenwerking: ervaring met het werken in een managementteam en het bijdragen aan organisatiebrede doelstellingen.
  • Resultaatgerichtheid: in staat om prioriteiten te stellen, kaders te bewaken en resultaten te realiseren binnen een tijdelijke opdracht.
  • Communicatieve vaardigheden: uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden, met gevoel voor bestuurlijke en politieke verhoudingen.

Organisatie en team

Organisatie

Westlanders zijn wat je noemt gewoon nuchter. Niet alleen praten, maar ook aanpakken en doen. Dit heeft inmiddels bijzondere ontwikkelingen in Westland opgeleverd. Daar zijn we trots op, terwijl we de blik stevig op de toekomst richten. Dat is ook kenmerkend voor onze organisatie. Hier vind je jouw plek in misschien wel een van de meest unieke gebieden van Nederland. Bij ons krijg je de ruimte en de verantwoordelijkheid die je nodig hebt. Dat vinden wij in Westland heel gewoon.

Gemeente Westland is volop in ontwikkeling. Om onze ambities waar te maken en de organisatie klaar te maken voor de toekomst, hebben we per 1 september ons leidinggevend kader versterkt met een nieuwe managementlaag: de afdelingshoofden. Zij geven sturing aan drie domeinen: Leefomgeving, Maatschappij en Mens & Middelen. Binnen deze domeinen zijn nieuwe teams gevormd en daar horen natuurlijk bevlogen teammanagers bij. Daarom zijn wij op zoek naar inspirerende leiders die samen met hun team het verschil willen maken voor onze inwoners.

Team

Het team Concernstaf is gevormd na de reorganisatie en is op 1 september 2025 formeel een feit geworden. Het team valt rechtstreeks onder de directeur Mens & Middelen.

Het team bestaat uit circa 27 medewerkers in schaal 6 tot en met schaal 12. De functionarissen hebben uiteenlopende functies en functienamen: managementassistent, procesmanager, ontwikkelaar, concernadviseur, projectleider basis op orde, projectondersteuner, procesondersteuner, adviseur ruimte, kwaliteit- en procesmanager. Het team heeft de volgende taken meegenomen na de reorganisatie:

  • Coordinatie (en soms uitvoering) belangrijke processen: o.a. coordinatie P&C- aanlevering, voortgang College Werkprogramma, jaarplancoordinatie, PO (portefeuillehouderoverleg) ondersteuning;
  • Procesmanagement: eigenaar van de Visie op procesmanagement en daarmee verantwoordelijk voor implementatie van de visie. Daarnaast advisering over inrichten processen;
  • Proces- en clusterondersteuning, waarvan de taak niet nauw omschreven is;
  • Advies- en ontwikkelfunctie: strategisch en tactisch. Uitgevraagde opdrachten zijn heel divers van aard. Van inrichtingsvraagstukken met IT component tot ontwikkeling van eenduidige werkwijzen, zoals beleidscycli;
  • Projectleiderschap Basis op orde: de opdracht van dit project is opnieuw geformuleerd;
  • Ambtelijk- bestuurlijke samenwerking;
  • Managementondersteuning van directeuren, afdelingshoofden en teammanagers.

De positionering van het team in de organisatie, ten opzichte van andere teams en het bestuur is een belangrijk vraagstuk. Daarin is richting nodig en aandacht voor het team in het begeleiden van de teamontwikkeling.

Wij zoeken een interim teammanager (kwartiermaker) om leiding te geven aan dit team en om samen en met de juiste stakeholders inhoudelijk richting te geven aan het team.

Gespreksinformatie

Beoordelingsprocedure

Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CVs die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door Flextender. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de tien kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie [of ander aantal] kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 31 oktober 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 30 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Uitvoeringsvoorwaarde

Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Westland mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Westland. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

In overleg

Overige informatie

De gemeente zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken. Het aantal te declareren uren mag het maximum van 1620 uur per jaar niet overschrijden. Er geldt een terugbetalingsverplichting voor het teveel gedeclareerde. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). De voertaal binnen de gemeente is Nederlands (in taal en geschrift), er word geacht dat de kandidaat hieraan kan participeren.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 21 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op woensdag 22 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 27 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur