Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Functioneel Beheerder - cluster Werk en Inkomen

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 8 dagen
100 Zuid-Holland

Begindatum:

21 jul 2025

Einddatum:

1 aug 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

4 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als functioneel beheerder richt jij je voornamelijk op de structureel te verrichten taken, die zowel voor als na de in gebruik- en in beheer name van applicaties nodig zijn. Hier treed je proactief op, zodat het gebruik van de functionaliteit en de beheersituatie van de applicatie zo voorspelbaar mogelijk is. Dit doe je in samenwerking met de business maar ook met de interne- en/of externe IT-partner(s). Eén van de belangrijkste applicatie die je gaat beheren zal HalloWerk zijn.

In deze functie bestaan je taken/verantwoordelijkheden o.a. uit:

  • Vertalen van de gebruikerswensen naar concrete wijzigingsverzoeken;

  • Invullen van de randvoorwaarden voor een probleemloze ingebruikname van nieuwe functionaliteit;

  • Testen van nieuwe functionaliteit en begeleiden van releases;

  • Proactief adviseren van huidige en toekomstige beheersituatie in relatie tot continuïteit, risico en impact voor business functionaliteit;

  • Adviseren van proceseigenaren over het gebruik en de inrichting van informatiesystemen, inclusief concrete verbetervoorstellen;

  • Opstellen en onderhouden van documentatie ten behoeve van eindgebruikers en beheerders;

  • Beheren van de functionele werking van onze Mendix-applicaties;

  • Samenwerken met Mendix-ontwikkelaars en productowners in een agile omgeving.

  • Beheren van gebruikersrechten en autorisaties (in samenwerking met IAM);

  • Het uitvoeren en bewaken van regulier beheer taken, o.a. door uitvoeren van servicemanagementprocessen zoals o.a. incident-, change-, test proces;

  • Begeleiden van eindgebruikers naar het juiste niveau van zelfredzaamheid;

  • Proactieve benadering van eindgebruikers om onduidelijkheden en onvolkomenheden in de functionaliteit in beeld te brengen;

  • Ondersteunen bij interne en externe audits door aanlevering en toelichting van beheer- en gebruiksdocumentatie;

  • Signaleren van privacy- en securityrisico’s binnen de applicatieketen.

Kandidaat omschrijving
Jij bent ervaren op het gebied van digitale dienstverlening en gaat ons hierin verder helpen. Deze dienstverlening kan de Rotterdammers bijvoorbeeld helpen bij het vinden van een baan, maar ook bij het juist en tijdig aanvragen en verstrekken van een uitkering. Je neemt kennis en ervaring mee op het gebied van in beheer name van nieuwe systemen en vindt het leuk om, samen met de business, de systemen en processen verder te ontwikkelen. Door jou gebeurt dat veilig, verantwoord, integer en transparant.

Eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal Hbo-niveau bij voorkeur in de richting van servicemanagement;

  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar als functioneel beheerder in een complexe organisatie;

  • Je hebt minimaal 1 jaar in de afgelopen 3 jaar werkervaring met in beheer name van applicaties in een complexe keten (applicaties die onderdeel zijn van een grotere samenhang van systemen die onderling met elkaar communiceren) in het kernproces;

  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring met het beheren van Mendix-applicaties in de afgelopen 5 jaar;

  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring in de afgelopen 5 jaar in een Agile werkomgeving;

  • Je hebt ervaring met het opleiden en coachen van functioneel beheerders in een agile-omgeving met Mendix-applicaties;

  • Je hebt 3 jaar ervaring in de afgelopen 5 jaar met verandermanagement, organisatie inrichting en/of ervaring met de implementatie van nieuwe werkwijzen.

Wensen en competenties

Wensen

  • Je hebt kennis van de applicatie HalloWerk;

  • Je hebt kennis van en ervaring met beheerprocessen BiSL, VFB® en/of ITIL4®;

  • Je hebt minimaal 1 jaar ervaring met zowel business als IT;

  • Je hebt ervaring met de gemeentelijke applicaties Socrates, Suwinet, Thomas ALO in het sociale domein;

  • Je hebt minimaal 1 jaar ervaring met het werken in een politiek-bestuurlijke omgeving;

  • Je hebt minimaal 1 jaar ervaring met security- en privacy by design bij de ontwikkeling of het beheer van Mendix-applicaties;

  • Je hebt minimaal 1 jaar ervaring met het voorbereiden of begeleiden van audits (zoals ENSIA, DigiD, SUWI);

  • Je hebt ervaring met het inrichten van ketenmonitoring en garanderen van voorspelbaarheid, conformiteit en controleerbaarheid;

  • Ervaring met het monitoren van het servicemanagement en de bijbehorende (SLA) afspraken richting leverancier(s) en eigen organisatie;

  • Ervaring met het operationeel aansturen van externe IT-leveranciers.

Competenties

Je bent een no-nonsense professional die weet van aanpakken; betrouwbaar, proactief, resultaat- en doelgericht met sterke probleemoplossende vaardigheden. Als functioneel beheerder ben jij je bewust van de organisatie, de omgeving en de doelgroep waar je voor werkt. Adviesvaardigheid, resultaatgerichtheid, klantgerichtheid en goed zijn in samenwerken zijn competenties waar jij over beschikt. Als verbinder weet jij je daarnaast te bewegen in de wereld van de eindgebruiker, maar ook in die van de (functioneel) beheer partner. Goede communicatieve vaardigheden (in woord, schrift en gedrag) zijn in deze erg belangrijk.

Organisatie en team

Organisatie
Rotterdam heeft de ambitie om de kwetsbare Rotterdammers bestaanszekerheid te bieden en hen te begeleiden via duurzame uitstroom naar werk of participatie in de stad. Dit realiseren we door passende en transparante dienstverlening te bieden in de stad én in de wijk waar de Rotterdammer op kan vertrouwen. Daarbij staat de menselijk maat centraal. De digitaliseringsopgave is onlosmakelijk verbonden aan deze ambitie.

De afdeling
Je gaat aan de slag in het team Functioneel Beheer (FB) binnen de afdeling Sociaal Digitaal en valt onder de teammanager Functioneel Beheer. Binnen dit team zijn ook testers en gebruiksondersteuners actief. Sinds 1 januari 2022 geeft Sociaal Digitaal invulling aan de digitaliseringsopgave waar het Cluster Werk & Inkomen voor staat. Naast Functioneel Beheer werken twee andere teams aan de digitaliseringsopgave van Sociaal Digitaal. Dit zijn de teams Product- en Portfolio-ontwikkeling en Data & Analyse. Binnen Sociaal Digitaal werken we momenteel hard aan de doorontwikkeling van de teams, verdere professionalisering van werkprocessen en de samenwerking binnen de teams met andere afdelingen en partners.

Gespreksinformatie

De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 3 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten

Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Aanvullende informatie

  • Thuiswerkbeleid:  
    Er wordt minimaal twee dagen, waarvan 1 in elk geval op donderdag, op kantoor gewerkt en op de rest van de dagen kan er vanuit huis of op kantoor worden gewerkt. Voor het vergaderen en digitaal ontmoeten wordt er gebruik gemaakt van MS Teams. Wanneer fysieke aanwezigheid benodigd is vindt dit voornamelijk plaats op Timmerhuis, Halvemaanpassage, Rotterdam.

  • Data voor verificatiegesprek:  
    Week 29. De verificatiegesprekken zullen plaatsvinden via MS-teams

  • Tariefrange:  
    € 92,00 - € 100,00

  • Verhouding prijs/kwaliteit:
     20% - 80%

Let op!: Geen ZPP, ook doorleenconstructies zijn niet toegestaan.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur