Beleidsmedewerker integriteitsonderzoeken Bibob - Directie Veiligheid

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 7 dagen
85 Zuid-Holland

Begindatum:

15 okt 2025

Einddatum:

1 nov 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

1 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Jouw functie

Als onderzoeker ben je verantwoordelijk voor de integriteitsonderzoeken in het kader van de uitvoering van het Bibob beleid. De Wet Bibob is een (preventief) bestuursrechtelijk instrument. Als er een ernstig gevaar dreigt dat bijvoorbeeld een vergunning wordt misbruikt, kan de bevoegde overheidsinstantie de aanvraag weigeren of de afgegeven vergunning intrekken. Zo wordt voorkomen dat de overheid criminele activiteiten faciliteert en wordt bovendien de concurrentiepositie van bonafide ondernemers beschermd.

Je gaat onderzoek doen door gegevens op te vragen bij de politie, het OM en de Belastingdienst en je analyseert deze. Indien nodig win je advies in bij het Landelijk Bureau Bibob en vertaal je dit advies naar een concreet advies en/of besluit. Je werkt nauw samen met een senior onderzoeker. Je onderhoudt eveneens contacten met het team Ondermijning, het RIEC en verschillende gemeentelijke clusters. Verder breng je de werking van de Wet Bibob samen met de senior onderzoeker- intern en extern actief onder de aandacht door het geven van presentaties en voorlichting. Je bent medeverantwoordelijk voor een specifieke portefeuille op een van de Bibob terreinen.

Je draagt bij aan de gemeentebrede organisatieontwikkeling op het terrein van Bibob. Hierdoor wordt het Bibob proces gemeentebreed verder geoptimaliseerd en geprofessionaliseerd.

Kandidaat omschrijving

Jij draagt bij aan een veilig Rotterdam door integriteitsonderzoeken uit te voeren en criminele invloeden buiten de deur te houden.

Eisen

  • Je beschikt over HBO werk- en denkniveau, dit heb je opgedaan uit eerdere werkervaringen;
  • Je beschikt over een juridische achtergrond of ervaring met het bestuursrecht of strafrecht;
  • Je beschikt over één jaar ervaring binnen het vakgebied in een beleidsmatige functie.

Wensen en competenties

Weging
Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:

  • 30% prijs

  • 70% kwaliteit

De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.

Wensen

  • Je hebt minimaal 2 jaar ervaring opgedaan bij een gemeente;

  • Je hebt kennis van het evenredigheidsbeginsel binnen de wet Bibob;

  • Je hebt ervaring met de wet Bibob. Dit is aantoonbaar door middel van cursussen vermeld in het CV;

  • Je hebt ervaring met de aanpak van ondermijning. Dit is aantoonbaar door middel van cursussen vermeld in het CV.

Competenties

Je houdt ervan om zelfstandig aan de slag te gaan maar voelt ook wanneer het goed is om collega’s erbij te betrekken. Je bent resultaatgericht en besluitvaardig. Tijdens het uitvoeren van een onderzoek heb je het doel continu in het vizier. Hierdoor verzand je niet in details en werk je gestaag naar het eindproduct. Dit doe je door een nauwe samenwerking met de opdrachtgever. Je staat stevig in je schoenen en weet dat ‘nee’ ook een beleefd antwoord kan zijn omdat je de juiste toon weet te vinden. Samen met collega’s heb je aandacht voor de kwaliteit van de producten. Hierbij maak je gebruik van goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden. Ook heb je sterk ontwikkelde presentatievaardigheden. Tot slot weet je goed hoe je om gaat met deadlines in een politiek bestuurlijke omgeving. Je werkt volgens een duidelijke planning en houdt het hoofd koel.

Organisatie en team

Onze organisatie
De directie Veiligheid is regisseur van veiligheid in Rotterdam. De directie Veiligheid is flexibel, constant in beweging en kenmerkt zich door snel te kunnen schakelen naar aanleiding van maatschappelijke gebeurtenissen. De directie Veiligheid schakelt tussen concreet en abstract; de lijnen met de burgemeester en overige bestuurders zijn kort, de verbinding met de Rotterdammer is groot. Zij zet gemeentelijke instrumenten en veiligheidsbevoegdheden in voor een aantrekkelijker en veiliger Rotterdam en heeft de centrale positie om samen met andere partijen te werken aan een veilige stad. Een directie die slagvaardig en Rotterdammer gericht werkt, stuurt op naleving en verbindt met economische, innoverende en ontwikkel ambities.

De afdeling
Je gaat werken bij de afdeling OOV Dienstverlening binnen het team Bestuurlijke Handhaving in het subteam Bibob. Het subteam houdt zich bezig met de integriteitsonderzoeken. Het subteam bestaat uit 9 personen, waaronder een coördinator, een jurist, senior en junior onderzoekers en een administratief medewerker.

Gespreksinformatie

Data voor verificatiegesprek: Week 41/42

Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 3 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten.
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Aanvullende informatie

  • Thuiswerkbeleid:  
    In het kader van Anders Werken kan er zowel vanuit huis als op kantoor worden gewerkt. Wij vragen hierbij dat je minimaal 2 dagen aanwezig bent op kantoor. Voor het digitaal ontmoeten wordt gebruik gemaakt van MS Teams.

  • Verlengingsopties:
    2 x 6 maanden

  • Tariefrange:  

    €78 - €85

  • Verhouding prijs/kwaliteit:  
    30% - 70%

Let op!: 
Geen ZPP, ook doorleenconstructies zijn niet toegestaan.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur