Jurist Omgevingsrecht

Johan de Wittstraat 45, 2242 LV Wassenaar, Nederland

Sluit over 5 dagen
100 24 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

1 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Binnen de eenheid Juridische Zaken zijn alle juridische (advies)taken van de gemeente geconcentreerd, zowel op het gebied van privaat- als bestuursrecht. De eenheid telt momenteel zon 13,5 fte aan juristen en ondersteuners die zich bezighouden met juridische advisering van bestuur en management, beroep- en bezwaar, omgevingsrecht, handhaving, Woo-verzoeken, huurovereenkomsten, grondzaken, aansprakelijkheid, verzekeringen en het secretariaat bezwaarschriften. In verband met vervanging wegens ziekte en vacatures zijn wij op zoek naar een jurist ruimtelijke ordening die per direct zelfstandig aan de slag gaat en orde kan aanbrengen in de werkvoorraad. Deze rol vereist diepgaande juridische kennis van ruimtelijke ontwikkeling, omgevingswet, strategisch inzicht, bestuurlijke sensitiviteit en uitstekende adviesvaardigheden. Als senior jurist ruimtelijke ordening draag je bij aan de juridische verantwoorde ontwikkeling van de gemeente en heb je een belangrijke rol in het waarborgen van de juridische kwaliteit en haalbaarheid van ruimtelijke plannen/projecten en vergunningverlening. Daarbij lever je juridische input bij de integrale beoordeling van vergunningsaanvragen in het kader van de omgevingswet. Een integrale aanpak en samenwerking met andere eenheden (Vergunningen, Toezicht & Veiligheid en Juridische Zaken) is hierbij van belang. Met jouw expertise weet je evenwichtige oplossingen aan te dragen om juridische geschillen te voorkomen. Je werkt in nauw overleg met je collega jurist bezwaar en beroep.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag
  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van rechten
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als jurist omgevingsrecht binnen een gemeentelijke organisatie
  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van het afhandelen van bezwaar- en beroepszaken, waaronder het opstellen van verweerschriften, opstellen van beslissingen op bezwaar en vertegenwoordiging in hoorzittingen van de bezwarencommissie, rechtbank en Raad van State(benoem dit duidelijk in het cv)
  • Uurtarief maximaal 100,- per uur inclusief reiskosten woon- werkverkeer en fee Externe administratieve broker/ exclusief btw
  • Per oktober beschikbaar voor 24 uur per week

Wensen en competenties

Wensen

  • Afgeronde opleiding WO-master in de richting van rechtsgeleerdheid
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met omgevingsrecht en ruimtelijk ordeningsrecht binnen een gemeentelijke organisatie
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van complexe ruimtelijke ontwikkelingen
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het behandelen van aanvragen omgevingsvergunning volgens de Omgevingswet
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het afhandelen van bezwaar- en beroepszaken Omgevingsrecht
  • Per 15 oktober 2025 beschikbaar voor 24 uur per week

Competenties

  • Zelfstandig werken en verantwoordelijkheid nemen voor dossiers
  • In staat om onder tijdsdruk en in teamverband goed te presteren
  • Zijn analytisch, hebben overtuigingskracht, zijn probleemoplossend en collegiaal
  • Hebben uitstekende communicatieve vaardigheden, in woord en geschrift
  • Zijn flexibel en beschikken over een gezonde dosis humor en zelfkennis

Organisatie en team

Organisatie

Je komt te werken voor een kleine bijzondere gemeente. Een uniek stukje Nederland, waar zon 27.000 mensen wonen. Wassenaar ligt midden in het groen aan de Zuid-Hollandse kust, direct naast de bestuurlijke hoofdstad Den Haag met een diverse bevolking; een op de 5 inwoners heeft bijvoorbeeld een internationale achtergrond. Wassenaar is een heel gevarieerde gemeente; met prachtige landgoederen, strand, natuur- en waterwingebied, residenties en de ambassade van de Verenigde Staten. Spreekt onze werkcultuur met de kernwaarden respectvol, verantwoordelijk, omgevingsgericht en samen jou aan? Als het antwoord ja is dan kijken we uit naar jouw reactie. Laat ons weten waarom jij een aanwinst bent voor Wassenaar.

Gespreksinformatie

Planning en Selectieproces

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen
Externe administratieve broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie tien (10) CVs die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door Externe administratieve broker. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort kan stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de gemeente Wassenaar zijn gepland op donderdag 9 oktober 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen op woensdag 8 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Uitvoeringsvoorwaarde

Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Wassenaar mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Wassenaar.

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

  • Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands
  • Minimaal 2 referenties

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: flexibel in te vullen van maandag tot en met vrijdag, waarbij 80% aanwezigheid op kantoor het uitgangspunt is.

Overige informatie

  • Wassenaar zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.
  • Een harde vereiste is dat de opdrachtnemer niet meer dan twee opdrachten, waar deze huidige opdracht tevens onder valt, gedurende de inhuurperiode heeft lopen. Geacht wordt om de uren genoemd in de arbeidstijdenwet te handhaven.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 2 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 3 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot dinsdag 7 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur