Senior adviseur Ruimtelijk ontwikkelling

Nieuwe Veenendaalseweg 75, 3911 MG Rhenen, Nederland

Sluit over 5 dagen
125 36 Utrecht

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

27 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht
Voor onze gemeente zoeken wij een ervaren Senior Adviseur Ruimtelijke Ontwikkeling met een duidelijke focus op het landelijk gebied. Je hebt een belangrijke rol in de planvorming en beleidsadvisering op strategisch niveau, in nauwe samenwerking met zowel interne als externe stakeholders. Je draagt bij aan de ruimtelijke kwaliteit, het toekomstbestendig maken van het buitengebied en aan actuele transities zoals landbouw, natuur, wonen en energietransitie.

Verantwoordelijkheden

  • Adviseren over ruimtelijke ontwikkeling in het landelijk gebied, met name in het kader van (agrarische) bedrijfsbeeindiging, hergebruik van gebouwen en functieverandering van agrarisch vastgoed.

  • Behandelen van principeverzoeken en begeleiden van ruimtelijke procedures, waaronder trajecten binnen de regeling Landelijke Beeindigingsregeling Veehouderijlocaties (LBV+).

  • Opstellen van adviezen aan het college van B&W en de gemeenteraad over complexe casussen binnen het buitengebied.

  • Implementatie van het gemeentelijk functieveranderingsbeleid, in lijn met relevante beleidskaders, regionale afspraken en de Omgevingswet.

  • Inhoudelijke bijdrage aan het Programma Landelijk Gebied (PLG) en de vertaling ervan naar lokale opgaven en beleidsinitiatieven.

  • Analyse van beleid van andere of hogere overheden (zoals provincie, Rijksoverheid, waterschappen), en hierover in overleg treden met collegeleden ten behoeve van gemeentelijke standpuntbepaling en eventueel het afgeven van een officiele reactie.

  • Signaleren van kansen en risicos in ruimtelijke initiatieven en beleid, en bijdragen aan integrale visievorming op het landelijk gebied.

Eisen

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Afgeronde hbo bachelor opleiding richting Ruimtelijke Ordening of Planologie;

  2. Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur ruimtelijke ordening/ ontwikkeling binnen een gemeente;

  3. Per 1 september 2025 beschikbaar voor 36 uur per week;

  4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als Projectleider ruimtelijke ontwikkeling;

  5. Een maximum uurtarief van 125,- per uur inclusief reiskosten en Fee en exclusief BTW.

Wensen en competenties

Wensen

  1. Aantoonbare werkervaring met het functieveranderingsgebied (30 punten);

  2. Aantoonbare werkervaring met het opstellen van ruimtelijke kwaliteitskader (30 punten);

  3. Aantoonbare werkervaring met het begeleiden van ruimtelijke initiatieven en wooninitiatieven (20 punten);

  4. Aantoonbare werkervaring met behandeling van ruimtelijke procedures en principeverzoeken met als prioriteit LBV+ (20 punten).

Competenties

  • Verbinder;

  • Bestuurlijke sensitiviteit;

  • Communicatieve vaardigheid (schriftelijk en mondeling);

  • Resultaatgericht;

  • Oplossingsgericht;

  • Procesmatig sterk.

Organisatie en team

Organisatie
Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in de gemeente Rhenen!
Rhenen is een prachtige historische vestingstad, gelegen op het uiterste zuidoosten van de provincie Utrecht. Met de Nederrijn aan je voeten en de groene bossen van de Utrechtse Heuvelrug om je heen, is het hier heerlijk wonen en werken. Gemeente Rhenen staat bekend om Ouwehands Dierenpark, de Grebbeberg en natuurlijk de gezellige Rijnweek. 

De gemeente heeft veel te bieden: prachtige monumentale natuur, uitgebreide wandel- en fietsroutes en mooie ruiterpaden. Of je nu door de stad Rhenen zelf wandelt of de kernen Elst en Achterberg ontdekt, in Rhenen beleef je zowel rust als avontuur! Rhenen is goed bereikbaar met trein, bus en auto en vervult een belangrijke toeristische rol. Meer informatie over de gemeente Rhenen vind je via www.rhenen.nl.

We werken waarderend en vanuit de bedoeling 
In Rhenen werken we voortdurend aan het verbeteren van onze dienstverlening en het versterken van onze rol in de regio. We streven er naar om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven, met een stevig fundament van flexibiliteit, vertrouwen, samenwerking en verantwoordelijkheid. We werken vanuit de bedoeling en op een waarderende manier, wat dagelijks zichtbaar is in ons werk. We denken in mogelijkheden, leveren maatwerk en doen dit voor zowel onze inwoners als medewerkers. We geven ruimte voor talent, stimuleren samenwerking en werken resultaatgericht. We ontwikkelen ons richting zelforganisatie. Zo maken we het verschil voor Rhenen en voegen we echte waarde toe!

Team
Je wordt tijdelijk onderdeel van het team Ruimtelijke Ontwikkeling, een enthousiast, gemotiveerd en collegiaal team. In het team werken 5 adviseurs Ruimtelijke Ordening. Het team werkt nauw samen met andere teams binnen de gemeente. Bijvoorbeeld het team Projecten, team Vergunningen en team Aantrekkelijk Rhenen, team Openbare Werken.

Gespreksinformatie

Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 7 juli 2025 vanaf 14.00 uur. LET OP: Het verzoek rekening te houden met deze gespreksdatum en tijd. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk vrijdag 4 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht een fee van €2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • De uitbetaling van de factuur zal plaatsvinden op de G-rekening (25%) en rekeningnummer leverancier (75%). Niet van toepassing voor ZZP’ers.

  • Alleen maandelijkse facturatie vereist (geen 4 weken)

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl of met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur