Jurist Sociaal Domein

Zwolsestraat 16, 8101 AC Raalte, Nederland

Sluit over 9 dagen
Geen maximum 24 - 36 Overijssel

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

24 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
We zijn de gemeente Raalte en mensen werken graag bij ons om wie we zijn. We zijn positief, we doen het samen en het liefst stropen we onze mouwen op. De drang om vooruit te willen en het lef om buiten de lijntjes te kleuren, kenmerkt ons. We zijn op zoek naar jou als jij een bijdrage wilt leveren aan onze samenleving. Want die staat niet stil. Onze inwoners dagen ons iedere dag uit om samen met hen het leven in de gemeente Raalte nog mooier te maken.

Je krijgt bij ons niet alleen werk dat ertoe doet, je krijgt bij ons ook de ruimte en het vertrouwen om het verschil te maken. De gemeente Raalte groeit. En dat geeft kansen. Groei jij mee?

Jurist sociaal domein
Binnen de gemeente Raalte zoeken we een ervaren jurist die direct van toegevoegde waarde is. De nadruk binnen deze opdracht ligt op juridische ondersteuning binnen het sociaal domein. Door toenemende complexiteit van casuïstiek, beleidsvragen en bezwaarzaken zoeken we tijdelijke versterking van een senior-professional met aantoonbare ervaring. De juridisch medewerker levert een directe bijdrage aan de rechtmatigheid en juridische onderbouwing van beleid, uitvoering en besluitvorming binnen het Sociaal Domein. Het zwaartepunt van de werkzaamheden ligt bij de Jeugdwet, in combinatie met advies en ondersteuning bij de Wmo en Participatiewet.

Omschrijving van de opdracht

  • Adviseren van consulenten, beleidsmedewerkers en management over juridische vraagstukken.

  • Beoordelen van complexe dossiers, besluiten en beleid op rechtmatigheid en uitvoerbaarheid.

  • Signaleren van ontwikkelingen in wet- en regelgeving en vertaalt deze naar lokaal beleid en uitvoering, waaronder het opstellen en of aanpassingen van lokale verordeningen.

  • Bijdragen aan de professionalisering van het team door coaching, kennisdeling en verbeteren inhoudelijke kennis van de consulenten in het domein.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  2. Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;

  3. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch medewerker binnen een gemeentelijke organisatie en specifiek binnen het sociaal domein;

  5. Aantoonbare werkervaring als jurist met de Jeugdwet;

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Aantoonbare werkervaring als juridisch medewerker met het bestuurlijke besluitvormingsprocessen en aanpassingen van gemeentelijke verordeningen binnen een gemeentelijke organisatie binnen het Sociaal Domein (40 punten);

  2. Aantoonbare werkervaring met de Wmo én de Participatiewet (benoem dit expliciet in het cv) (20 punten);

  3. Aantoonbare werkervaring met het coachen/begeleiden van en delen van kennis met medewerkers (20 punten);

  4. Beschikbaar uiterlijk per 1 augustus 2025 (20 punten).

Competenties

  • Oplossingsgericht;

  • Teamspeler;

  • Communicatief;

  • Analytisch.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-vr

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 9 juli 2025 vanaf 14.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 8 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Raalte mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Raalte. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur