Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Communicatieadviseur

Purmersteenweg 42, 1441 DM Purmerend, Nederland

Sluit over 9 dagen
Geen maximum 24-32 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

30 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Voor het team Communicatie zijn wij op zoek naar een tijdelijke hands on communicatieadviseur. Je werkt samen met een senior communicatieadviseur voor onder andere de portefeuilles openbare orde en veiligheid, vergunningen, toezicht en handhaving (vth). Je adviseert proactief over de communicatieaanpak, ontwikkelt communicatiecampagnes en bent samen met collegas aanspreekpunt voor pers. Ook ondersteun je bestuurlijk gevoelige dossiers Je werkt nauw samen met beleidsadviseurs, juristen, communicatiecollegas en bestuurders. Je bent gewend snel te schakelen tussen advies en uitvoering, staat ook de media te woord en onderhoudt perscontacten.

Taken en verantwoordelijkheden

  • Opstellen en (laten) uitvoeren van communicatieplannen voor veiligheid en vergunningen, toezicht en handhaving. Zoals ondermijning, zorg en veiligheid, jeugdoverlast, handhaving, vergunningstrajecten, apv en veiligheidscampagnes vanuit de gemeente en veiligheidsregio (zoals campagnes rondom cybercrimes, acties rondom veiligheid in en om scholen (VIOS-aanpak) etc)
  • Beantwoorden persvragen en opstellen woordvoeringslijnen.
  • Adviseren van bestuurders, directie en beleidsadviseurs bij calamiteiten en bij gevoelige dossiers.
  • Inrichten en coordineren van de interne en externe communicatie rondom incidenten of handhavingsacties.
  • Samenwerken met regionale communicatiepartners (bijv. politie, veiligheidsregio, OM).
  • Signaleren van risicos en kansen in het publieke en politieke speelveld.
  • Zorgen voor een consistente, transparante en toegankelijke informatievoorziening aan inwoners en stakeholders.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als communicatieadviseur in de publieke sector;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als communicatieadviseur bij een gemeente (benoem dit duidelijk in het cv.)
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als communicatieadviseur voor de themas veiligheid en/of vth bij een overheidsinstantie (benoem dit duidelijk in het cv.)
  • Aantoonbare ervaring met het opstellen en/of uitvoeren van communicatiecampagnes (benoem dit duidelijk in het cv.)
  • Je bent flexibel en vindt het geen probleem om s avonds te werken als er een bewonersbijeenkomst is en bent ook incidenteel buiten kantooruren inzetbaar bij calamiteiten op afroep (benoem dit duidelijk in het cv.)
  • Je geeft in een korte motivatie aan waarom deze opdracht je aanspreekt en jij de geschikte kandidaat bent. De motivatie dient te zijn geschreven door de kandidaat zelf (benoem dit duidelijk in het cv)

Competenties

  • Je beschikt over politieke sensitiviteit en uitstekende adviesvaardigheden;
  • Je bent proactief, flexibel en ziet welke kansen er liggen;
  • Sterk in schakelen tussen advies en uitvoering
  • Zelfstandig, proactief en verbindend

Organisatie en team

Gemeente Purmerend is volop in beweging. De laatste jaren zijn we succesvol veranderd naar een energieke organisatie met volop mogelijkheden. Wij werken volgens de Purmerendse manier, onze inwoners staan centraal. Dat betekent dat we bij alles wat we doen onszelf de vraag stellen; wat is hiervan de bijdrage aan de inwoners of bedrijven van Purmerend? Het betekent ook dat we denken in kansen en mogelijkheden. Creativiteit, een informele aanpak en in verbinding staan met de omgeving vinden we belangrijk.

Gespreksinformatie

Planning

De fysieke gesprekken bij de gemeente zullen in overleg worden ingepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen spoedig na sluitingsdatum bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Beoordeling en selectiegesprekken

Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen
De externe administratieve broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: alle CVs die aan de organisatie worden voorgelegd
De externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de externe administratieve broker. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door de externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten; Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling).

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Uitvoeringsvoorwaarde

Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Purmerend mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Purmerend. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee externe administratieve broker

De externe administratieve broker brengt voor deze opdracht 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen

  • Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

Je bent in ieder geval op de woensdag beschikbaar. We werken bij voorkeur vanuit het stadhuis en verwachten een flexibele houding wat betreft de werkdagen. Deze flexibiliteit is inherent aan de aard van de werkzaamheden en de context waarin ze plaatsvinden. De flexibiliteit is wederzijds.

Overige informatie

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe administratieve broker. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad. We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Purmerend komt werken. In de marktuitvraag van de externe administratieve broker wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten is.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 6 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 7 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen bij de externe administratieve broker via uw account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij de externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u stellen. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 9 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kun je reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur