Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Strategisch adviseur aandachtsgebied bedrijfsvoering HR

Oranjeplein 1, 2641 EZ Pijnacker, Nederland

Sluit over 10 dagen
120 16 tot 24 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

16 - 24

Publicatiedatum:

6 aug 2025

Omschrijving

Doel van de opdracht

Belangrijkste strategische HR-themas beleidsthemas op te pakken die aandacht vragen in relatie tot organisatieontwikkeling; Verbinding te leggen tussen HR, concernstaf en directie zodat strategie en uitvoering worden versterkt; Ontwikkelen strategisch HR-kader 2030 waarmee concreet gewerkt kan worden aan een toekomstbestendige organisatie die de bestuurlijke ambities kan uitvoeren.

Strategische HR-themas (prioritering)

De adviseur werkt aan een gefaseerde aanpak van in ieder geval onderstaande themas. Prioritering en/of aanvulling vindt plaats in overleg met HR en directie:

  • Strategische Personeelsplanning: Inzicht in toekomstige personeelsbehoefte.
  • Managementinformatie & Organisatiekracht: verder helpen inrichten periodieke rapportage over instroom, uitstroom, verzuim, vacatures en impact op capaciteit en draagkracht van de teams. De rapportages zijn de basis voor periodieke gesprekken tussen HR, Financien en leidinggevenden en voor de gesprekken tussen directie en de gemeentesecretaris. De inzichten zijn nodig per team, domein of concernstaf en organisatiebreed nodig.
  • Leren & Ontwikkelen: Richtinggevend ontwikkelbeleid voor medewerkers en leidinggevenden.
  • Werkgeversmerk & Positionering: Onderscheidend verhaal op een krappe arbeidsmarkt. We hebben al een plan hiervoor ontwikkeld, er is een vertaling nodig voor de uitvoering hiervan en wat daarvoor nodig is.
  • HR als strategisch partner: Versterking van de rol van HR in organisatieontwikkeling.
  • Inzicht in benodigde investeringen voor de uitvoering van het strategisch HR kader 2030.

Eisen

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
  • In het bezit van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering of een aansprakelijkheidsverzekering bedrijven en biedt qua verzekerde hoedanigheid, inhoudelijk dekking aan minimaal de opdrachtwaarde van de opdracht;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als strategisch adviseur op gebied van organisatie en HR bij een (semi) overheidsorganisatie;
  • Een afgeronde opleiding op WO bachelor niveau in de richting van Human Resource Management;
  • Een maximaal uurtarief van 135,- excl btw en incl Fee Flextender en reiskosten woon-/ werkverkeer;

Wensen en competenties

Wensen

  • Een aantoonbare afgeronde op wo master opleiding in Human Resource Management, Organisatiewetenschappen, Bestuurskunde, Bedrijfskunde (15 punten);
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als HR Beleidsadviseur (35 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met strategische advisering op gebied van personeelsmanagement, licht duidelijk toe waar dit is opgedaan (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het vertalen van HR-strategie naar talentenontwikkelingsprogrammas en/of strategische personeelsplanning model. Toon dit aan in het cv middels een concreet voorbeeld) Benoem alle punten duidelijk in het cv en geef aan waar de werkervaring is opgedaan (15 punten);
  • Een maximaal uurtarief van 120,- excl btw en incl Fee Flextender en reiskosten woon-/ werkverkeer (15 punten);

Competenties

  • Sterke communicatieve vaardigheden (woord en geschrift);
  • Strategisch denker met verbindend vermogen;
  • Sterk in co-creatie en beleidsontwikkeling;
  • Overtuigingskracht;
  • Resultaatgericht;
  • Politieke en bestuurlijk sensitief.

Organisatie en team

Organisatie

De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, de komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 58.000 naar 65.000. We werken de komende jaren aan grote projecten op het gebied van woningbouw, bedrijventerreinen, infrastructuur, voorzieningen, natuur en recreatie. Het ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door innovatieve ondernemers die vooruitlopen op het gebied van warmtetransitie en duurzaamheid. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de prettige ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam. De ambtelijke organisatie bestaat uit circa 450 medewerkers. De organisatiecultuur kenmerkt zich door een informeel karakter, vertrouwen en veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Onze medewerkers voelen zich gewaardeerd en zijn trots op de organisatie waarvoor zij werken.

Het team strategie maakt deel uit van de Concernstaf. De Concernstaf (CST) is een overstijgende stafafdeling die in opdracht van de gemeentesecretaris ondersteuning biedt aan zowel de ambtelijke als de bestuurlijke organisatie. De CST voert op diverse onderwerpen regie en kenmerkt zich door een adviserend en dienend karakter richting bestuur en directieteam. Ook voert de afdeling controles en onderzoeken uit. Onze inzet is gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de organisatie zodat wij er staan voor de inwoners van onze gemeente. Er werken ongeveer 38 professionals bij de Concernstaf verdeeld over vijf sub-team. We zijn momenteel bezig met een organisatieontwikkeltraject. Het doel hiervan is om de organisatie voor te bereiden op de toekomst. Dit traject omvat een herinrichting van de organisatie met duidelijke aansturing en het verbeteren van processen en werkzaamheden. Samen bouwen we aan een sterke, flexibele organisatie die klaar is voor de toekomst.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op 21 augustus 2025 tussen 11:00 en 13:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 20 augustus bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Maandag en donderdag, ureninzet per dag in overleg.

Overige informatie

  • De gemeente zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 12 augustus 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 14 augustus 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 18 augustus 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur