BBZ consulent

Slotjesveld 1, 4902 ZP Oosterhout, Nederland

Sluit over 5 dagen
82,50 20 Noord-Brabant

Begindatum:

1 jul 2025

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

20

Publicatiedatum:

6 jun 2025

BBZ Consulent 
20 uur per week 

Organisatie
Wat je misschien niet verwacht
We krijgen het heus wel eens te horen: werken bij een gemeente zal wel voorspelbaar zijn. Maar niets is minder waar. Dat roepen we niet, maar laten we zien. Door de lat wat hoger te leggen dan mensen van ons verwachten. Ook onderling, als collega’s, doen we meer voor elkaar. We werken niet alleen samen, we voelen ons ook met elkaar verbonden. Dat doen we goed, want we kwamen op de shortlist van de Verkiezing tot Beste Overheidsorganisatie van het Jaar 2022. Met 57.925 inwoners en 550 collega’s biedt de gemeente Oosterhout de uitdagingen en kansen van een grote gemeente en de slagvaardigheid en geborgenheid van een kleinere gemeente.

Bij Oosterhout realiseer je onze ambities voor 2030. Het is fijn wonen in Oosterhout. Dat willen we zo houden en ons duurzaam voorbereiden op de toekomst. Tegelijk trekken we bedrijven door onze gunstige ligging en zorgen we daarmee voor werkgelegenheid. En bezoekers kunnen in onze gemeente hun hart ophalen in de prachtige parken en bossen, de historische Heilige Driehoek en bij de vele evenementen. Samen met inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners en buurgemeenten kleuren we onze toekomst in. Als jij bij ons komt werken, krijgen we nóg meer voor elkaar!

De opdracht 
Als Bbz-consulent fungeer je als expert voor zowel ondernemers als medewerkers binnen de gemeente.

Onderdelen van jouw takenpakket zijn:

  • Het voeren van vraagverhelderingsgesprekken en informatieve gesprekken met ondernemers die zich melden bij de gemeente voor financiële ondersteuning;

  • Het adviseren van zowel startende, gevestigde als beëindigde ondernemers op grond van het Bbz;

  • Het beoordelen dan wel zélf verrichten van levensvatbaarheidsonderzoeken;

  • Het nemen van besluiten en het verstrekken van leningen in het kader van de Bbz (bedrijfskrediet, tijdelijke inkomensondersteuning);

  • Beoordelen van bedrijfsresultaten op basis van de  jaarcijfers en advisering ten aanzien van  terugvordering van geldleningen of omzettingen verstrekkingen om-niet;

  • Het beheren van debiteuren;

  • Het opzetten van een relevant netwerk in het kader van ondernemerschap is een vast onderdeel van je werk waarbij je je pro-actief opstelt. Mede met als doel om ondernemers vroegtijdig te informeren over de mogelijkheden in het kader van de Bbz;

  • Daarnaast ben je een ervaren adviseur om ondernemers te ondersteunen bij financiële problemen;

  • Ervaring met inburgeraars die een beroep willen doen op de Bbz is een pré.

  • Je begeleid minimaal 10 ondernemers naar financiële stabiliteit via inkomensondersteuning;

  • Je handelt binnen gekomen aanvragen Bbz 100% af binnen de wettelijke termijn;

  • Je bemiddelt 5 inwoners vanuit de Participatiewet en 3 inburgeraars naar zelfstandig ondernemerschap met behulp van de Bbz;

  • Je begeleid minimaal 20 ondernemers met schulden succesvol naar schuldhulpverlening;


Kandidaat omschrijving

  • Je hebt een afgeronde HBO opleiding, gericht op sociaal domein;  

  • Je hebt een afgeronde opleiding Schuldhulpverlening; 

  • Je hebt een afgeronde opleiding/cursus Participatiewet; 

  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring bij een gemeente; 

  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring in vergelijkbare functie als Consulent BBZ; 

  • Je hebt boekhoudkundige kennis;  

  • Je hebt aantoonbare kennis van de lokale arbeidsmarkt; 

  • Je hebt kennis van SDD, dit is een pré. 


Eisen

  1. De kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring bij een gemeente. Dit moet blijken uit het CV.

  2. De kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring in de functie Consulent BBZ. Dit moet blijken uit het CV.

  3. De kandidaat past binnen het team (wordt tijdens evt. intakegesprek beoordeeld)
    5p

  4. De kandidaat heeft recent diploma schuldhulpverlening behaald. Dit moet blijken uit het CV.

  5. Het maximum uurtarief bedraagt € 82,50.

  6. De kandidaat heeft een afgeronde opleiding/cursus Participatiewet. Dit moet blijken uit het CV.

  7. De kandidaat heeft aantoonbare kennis van de lokale arbeidsmarkt. Dit moet blijken uit het CV

Wensen

  1. De kandidaat heeft een afgeronde HBO opleiding, bij voorkeur richting Social Work. Dit moet blijken uit de CV.

    • Ja, gevraagde opleiding (4 Punten)

    • Ja, gevraagde opleiding, andere richting (2 Punten)

    • Nee, geen opleiding zoals gevraagd (0 Punten)

  2. Mate waarin kandidaat aan de volgende competenties voldoet (wordt tijdens evt. intakegesprek beoordeeld):

    • Pro-actief

    • Klantgericht

    • Resultaatgericht

    • Communicatief vaardig

    • Zelfstandig

    • Analytisch

    • Netwerker

    • Politieke en bestuurlijke sensitiviteit

  3. De kandidaat heeft ervaring met de applicatie SSD. Dit is een pré en moet blijken uit het CV.

  4. De kandidaat heeft boekhoudkundige kennis. Dit is een pré en moet blijken uit het CV.
    4p

  5. Prijsscore ( laagste tarief / aangeboden tarief ) * maximale prijsscore
    9p

Overige informatie 

  • Wij vragen u om de ‘Verklaring detachering in loondienst’ toe te voegen aan de dossierdocumenten in de aanbieding van uw kandidaat. U verklaart hierbij dat u dit document naar waarheid invult en voorziet van een handtekening door een rechtsgeldig bevoegde ondertekenaar. Dit document is onderdeel van de aanbesteding.

  • De kandidaat is verplicht om een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan te leveren. De leverancier vraagt een nieuwe VOG aan bij Justis op screeningsprofiel 11, 12, 13 en 41 en kan deze eenmalig declareren via inhoudingen/vergoedingen in de opdracht. De VOG dient op naam van de leverancier te staan en de functietitel genoemd in deze aanvraag moet opgenomen zijn in de VOG. Bij aanlevering mag de VOG niet ouder zijn dan 2 maanden. Als de VOG niet aan deze criteria voldoet wordt deze afgewezen en dient er op eigen kosten een nieuwe VOG aangevraagd te worden door de leverancier.

  • Thuiswerken in overleg; 

  • De functie is ingeschaald in salarisschaal 9 van de CAO Gemeenten;

  • De opdracht ligt momenteel bij onze contractmanagementpartij voor ZZP-ers Haert ter beoordeling. 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur