Senior Beleidsadviseur Ruimtelijke Ordening

Raadhuisplein 1, 8096 CP Oldebroek, Nederland

Sluit over 16 dagen
Geen maximum 32-36 Gelderland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

23 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Is de omgevingswet niet nieuw voor je en ga je graag een mooie uitdaging aan? Dan ben jij de verbindende schakel die wij zoeken!

Wij zoeken iemand die aanpreekpunt wordt namens de gemeente voor initiatiefnemers voor vragen binnen het ruimtelijke domein. Vanaf het beginstadium van ideeen tot aan het vaststellen van het plan begeleid jij de ruimtelijke procedures en stappen. Je gaat in overleg met inwoners, bedrijven en agrariers over ruimtelijke ideeen en initiatieven. Dit doe je in samenwerking met interne specialisten en externe organisaties. Daarnaast heb je het nodige overleg met initiatiefnemers, je collegas en derden. Je kan denken aan onderstaande projecten:

  • Omgevingsplan en omgevingsvisie
  • Stikstof
  • Defensie Kop van de Veluwe
  • Verhoogde stroom concept aanvragen
  • Verschuiving taken Erfgoed naar cluster RO

Je kan zelfstandig ruimtelijke plannen beoordelen van initiatiefnemers en je bent in staat om zelfstandig ruimtelijke procedures te begeleiden. Je functioneert als de verbindende schakel tussen de verschillende afdelingen in de gemeente. Je hebt kennis van de Omgevingswet en bent betrokken bij de invoering daarvan in de gemeente. Daarnaast adviseer je collegas bij het maken van ruimtelijke en juridische afwegingen op het terrein van bouwen en het gebruik van gronden. Ook draag je je steentje bij aan het ontwikkelen van nieuw ruimtelijk beleid.

Globale werkzaamheden beleidsmedewerker ruimtelijke ordening

  • Het behandelen van algemene informatieverzoeken op het gebied van ruimtelijke ordening.
  • Het adviseren bij nieuwe initiatieven tijdens het intakeoverleg.
  • Het (mede)vertegenwoordigen van het team bij de omgevingstafels.
  • Het opstellen van ruimtelijke onderbouwingen, visies en adviezen aan en voor B&W en raad.
  • Het begeleiden van uitgebreide ruimtelijke procedures van begin tot vaststelling.
  • Het organiseren van en het (mede) vertegenwoordigen van het team, of de gemeente in diverse overleggen, inspraakbijeenkomsten en overleggen met andere disciplines, overheden of rechterlijke instanties (input in rechterlijk gedingen of eigen behandeling).
  • Het behandelen van juridische vraagstukken op het terrein van de ruimtelijke ordening, bezwaar- en beroepsschriften en vertegenwoordiging van de gemeente bij de rechtbank of Raad van State.

Het accent ligt op planologie, maar affiniteit met juridische vraagstukken en enig gevoel voor stedenbouwkundige aspecten is ook erg gewenst.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding;
  • Beschikbaar voor 32 tot 36 uur vanaf de start van de opdracht;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsadviseur ruimtelijke ordening binnen een gemeentelijke instelling;

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding in een ruimtelijke of juridische richting (5 punten);
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsadviseur ruimtelijke ordening binnen een gemeentelijke instelling (10 punten);
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met het begeleiden van ruimtelijke procedures, benoem dit duidelijk in het cv (15 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met de Omgevingswet en het omgevingsrecht, benoem dit duidelijk in het cv) (20 punten);
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring met de advisering over de bestemmingsplannen, planologische procedures en het begeleiden van initiatieven van start tot vergunningverlening, benoem dit duidelijk in het cv (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van ruimtelijke onderbouwingen, visies en adviezen aan en voor B&W en raad (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld) (20 punten).

Competenties

  • Communicatief vaardig;
  • Gevoel voor politiek bestuurlijke verhoudingen.

Organisatie en team

Over de opdrachtgever, gemeente Oldebroek:

De gemeente Oldebroek is volop in beweging! Met elkaar werken we aan een organisatie die aansluit bij de samenleving en de mogelijkheden van deze tijd. Samen werken aan een sterke en leefbare samenleving. Die samenleving geven we met elkaar vorm; inwoners en gemeente vanuit onze kernwaarden Dienstverlenend, Eigenaarschap, Verbindend, Flexibiliteit en Vakbekwaam. Het onlangs gerenoveerde gemeentehuis is modern ingericht en biedt alle voorzieningen die jij nodig hebt!

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 21 augustus 2025 van 13.00 uur tot 16.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk woensdag 20 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi)

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur