Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Functionaris gegevensbescherming Gemeente Elburg en NOVA

Zuiderzeestraatweg Oost 19, 8081 LA Elburg, Nederland

Sluit over 6 dagen
130 6-8 Gelderland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

6 - 8

Publicatiedatum:

18 jul 2025

Omschrijving

Als FG zie je toe op de toepassing en naleving van de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG) en de Wet politiegegevens (Wpg) binnen de gemeente en NOVA. Dit doe je vanuit een kader stellende, adviserende en controlerende rol en onafhankelijke positie.

Resultaat van de opdracht:

Het bereiken van een hoger volwassenheidsniveau van gegevensbescherming in de organisatie, om uitvoering te geven aan het privacy beleid. Dit door periodiek advies te geven over de stand van de gegevensbescherming in de organisatie en door ondersteuning van de organisatie bij het (verder) formaliseren en realiseren van een passend niveau van gegevensbescherming en het gebruik van passende technologie en methoden (audits, data privacy impact assessment (DPIA), verwerkersovereenkomsten etc.).

Kerntaken zijn o.m.:

  • Informatie verzamelen over gegevensverwerkingen binnen de gemeente en NOVA;

  • Deze verwerkingen analyseren en beoordelen of ze aan de wet voldoen;

  • Informatie, adviezen en aanbevelingen geven;

  • Zorgen voor een actueel register van gegevensverwerkingen;

  • Het geven van voorlichting en het coördineren en uitvoeren van trainingen binnen de gemeente en NOVA over gerelateerde onderwerpen.

Kernvaardigheden:

  • Verrichten interventies gericht op de bescherming van persoonsgegevens bij proces- en projectmatig werken.

  • Afspraken maken en medewerkers aanspreken, confronteren en geven van feedback.

  • Adviseren over verandertrajecten gericht op de bescherming van persoonsgegevens en het voldoen aan de AVG en Wpg.

  • Proactief adviseren van management en bestuur vanuit een toezicht rol binnen een politiek- bestuurlijke organisatie.

  • Denken en helpen vanuit toezichthoudende rol, bewegen in krachtenveld van advies en niet zelf uitvoeren.

  • Deze werkzaamheden worden met een grote mate van zelfstandigheid uitgevoerd en een grote mate van vrijheid als het gaat om de werkwijze, werktijden en locatie van werken.

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement en laptop c.q. ipad moet meenemen voor alle zakelijke contacten;
  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van juridische dienstverlening;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring binnen het vakgebied van privacy en kennis van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming);
  • Maximaal uurtarief van 130,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten ex. btw.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar binnen het vakgebied van privacy binnen een gemeente (40 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met de privacywetgeving en de bijbehorende verwerking van persoonsgegevens (benoem dit separaat met een voorbeeld in het cv) (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met - en kennis van IT-beveiliging, risicomanagement en eventueel relevante sectorale regelgeving (benoem dit separaat met een voorbeeld in het cv) (20 punten);
  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op wo master niveau in de richting van recht en ICT (15 punten)
  • Aantoonbaar in het bezit van privacy certificaten CIPT, CIPM en CIPP/E (benoem dit duidelijk in het cv) (5 punten).

Competenties

  • Diplomatiek;
  • Betrouwbaar;
  • Samenwerkingsgericht.

Organisatie en team

Elburg is een gemeente van bijna 24.000 inwoners met de Veluwe en randmeren binnen handbereik. De haven- en Hanzestad Elburg, Doornspijk, t ’Harde, Oostendorp en de Hoge Enk zijn aantrekkelijke kernen waar het prettig wonen, werken en verblijven is.   

Als gemeente koesteren wij ons rijke verleden, maar kijken we óók naar de toekomst. Elburg bouwt aan een gemeente waar iedereen de kans heeft om vorm te geven aan zijn of haar toekomstdroom. We willen aan de slag in en met Elburg. We hebben ruim 230 medewerkers in dienst en hanteren een platte organisatiestructuur. De gemeentesecretaris/algemeen directeur en vier domeinen: Dienstverlening, Samenleving, Leefomgeving en Bedrijfsvoering. Binnen de domeinen werken we met zelforganiserende teams.

Benieuwd hoe het is om bij de gemeente Elburg te werken? Je leest er alles over op werkenbijelburg.nl

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 31 juli 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 30 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,50 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • De opdrachtgever hanteert het Bring Your Own Device-principe. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur