Procesregisseurs Jeugd en Gezin

Mariënburg 30, 6511 PS Nijmegen, Nederland

Sluit over 7 dagen
110 8 - 32 Gelderland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 jul 2026

Uren per week:

8 - 32

Publicatiedatum:

13 jun 2025

Omschrijving van de opdracht
Initieel zoekt de gemeente Nijmegen 2 kandidaten voor deze opdracht waarvan er één op de huidige opdracht zit en ook een offerte zal uitbrengen. Mocht er uit deze DAS procedure nog een extra geschikte kandidaat naar voren komen dan behoudt de gemeente Nijmegen zich het recht voor om deze opdracht aan een 3e kandidaat te gunnen.

Het Bovenregionale expertisecentrum Jeugdhulp Gelderland (BOEG) is één van de acht bovenregionale expertisecentra in Nederland. Het centrum bestaat sinds eind 2020 en richt zich op het oplossen van knelpunten die zich voordoen bij kinderen en ouders in jeugdhulp. Van deze knelpunten willen we leren en we agenderen deze lessen op de daartoe passende plekken. Het gaat om een kleine groep kinderen met complexe, meervoudige en weinig voorkomende problematiek waarbij het niet lukt om tijdig passende jeugdhulp en begeleiding te bieden. Qua leeftijd betreft het jeugdigen t/m 23 jaar. De knelpunten die zich hierin voordoen variëren van aard en kunnen zorginhoudelijke, organisatorische, financiële en inkoop technische aspecten bevatten.

Het bovenregionale expertisenetwerk beschikt over een aantal procesregisseurs. Zij kunnen op verzoek van Regionale Expert Teams ingezet worden bij het oplossen van complexe en stagnerende casussen van jeugdigen en gezinnen

Taken:

  • Een procesregisseur voert onafhankelijke procesregie om te komen tot passende hulp voor ouders en kinderen.

  • De procesregisseur werkt in goed contact met de jeugdige en het gezin of andere steunfiguren.

  • De procesregisseur brengt kinderen, ouders, verwijzers, zorgaanbieders, gemeenten en financiers bij elkaar en faciliteert de samenwerking om tot een gedeelde analyse en doelen te komen en een gezamenlijk plan van aanpak op te stellen.

  • De procesregisseur stuurt op de planvorming en daarna op het organiseren van de oplossingen door de betrokken partijen, de procesregisseur bewaakt de voortgang, spreekt bij stagnatie partners aan op hun verantwoordelijkheden en blijft betrokken tot het doel bereikt is. Achteraf wordt het proces geëvalueerd.

  • De procesregisseur treedt niet in de professionele operationele verantwoordelijkheid van de verwijzer/casusregisseur (gemeente of gecertificeerde instelling) maar draagt zorg voor het proces om tot een integrale aanpak te komen.

  • De procesregisseur schaalt indien nodig op bij stagnatie naar het management of bestuur van de betrokken professionals en organisaties.

Verantwoordelijkheden:
De procesregisseur draagt bij aan de wettelijke gemeentelijke verplichting van passende zorg voor complexe gezinnen en jeugdigen. Passende zorg is zo dicht mogelijk bij huis, zo thuis mogelijk, met een grote rol voor het sociale netwerk en biedt herstel van kwaliteit van leven en perspectief op ontwikkeling. Het werkgebied is Gelderland dat bestaat uit 7 jeugdhulpregio’s van bij elkaar 56 gemeenten, deze moeten allemaal in de juiste mate betrokken worden omdat de jeugdhulp gedecentraliseerd is.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als procesregisseur van complexe casussen (Benoem dit duidelijk in het cv);

  2. Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar in de jeugdhulpketen (Benoem dit duidelijk in het cv);

  3. Aantoonbare kennis van en werkervaring met complexe doelgroepen: gedragsstoornis en comorbiditeit met psychiatrische problematiek zoals voor jeugdigen met een hoog forensisch profiel en verslaving, ernstige problematiek in relatie tot loverboys, suïcidaliteit, seksueel grensoverschrijdend gedrag, eetstoornissen, externaliserende gedragsproblematiek, autisme spectrum stoornissen gecombineerd met ernstige gedragsproblematiek (Benoem dit duidelijk in het cv);

  4. Aantoonbare kennis van en werkervaring met financiering van de jeugdhulp door gemeenten (Benoem dit duidelijk in het cv);

  5. Aantoonbare werkervaring met ambtelijke besluitvorming.

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Aantoonbaar netwerk in de Gelderse jeugdhulpketen: zorgaanbieders verblijf (gesloten en open),  ambulant, gecertificeerde instellingen, Veilig Thuis, Raad voor de Kinderbescherming, lokale teams, jeugdregios's, gemeenten, G7. Benoem hier duidelijk voorbeelden van in het cv (30 punten);
       a. Geen overtuigende concrete voorbeelden (0 punten);
       b. 1 overtuigend concreet voorbeeld (15 punten);
       c. 2 overtuigende concrete voorbeelden (30 punten);

  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als procesregisseur van complexe casussen (Benoem dit duidelijk in het cv) (40 punten);
       a. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring (0 punten);
       b. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring (10 punten);
       c. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring (20 punten);
       d. Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring (30 punten);
       e. Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring (40 punten);

  3. Aantoonbare kennis van en werkervaring met complexe doelgroepen: gedragsstoornis en comorbiditeit met psychiatrische problematiek zoals voor jeugdigen met een hoog forensisch profiel en verslaving, ernstige problematiek in relatie tot loverboys, suïcidaliteit, seksueel grensoverschrijdend gedrag, eetstoornissen, externaliserende gedragsproblematiek, autisme spectrum stoornissen gecombineerd met ernstige gedragsproblematiek Benoem hier duidelijk voorbeelden van in het cv (30 punten);
        a. Geen overtuigende concrete voorbeelden (0 punten);
        b. 1 overtuigend concreet voorbeeld (15 punten);
        c. 2 overtuigende concrete voorbeelden (30 punten).

Kandidaat omschrijving

  • Verschillende belangen en visies kunnen afwegen en overbruggen.

  • Denken in mogelijkheden en oplossingen en ook kunnen omgaan met beperkingen, belemmeringen en tegenstellingen.

  • Regie voeren in een complex speelveld van rollen en belangen.

  • Kennis van en inzicht in de hulpvragen van jeugdigen, het zorgaanbod, de justitiële en hulpverleningsketens en escalatiemodellen in de zorg- en veiligheidsketen in Gelderland.

  • Kennis en inzicht in het gemeentelijk domein.

  • Ondersteunen bij het realiseren van de administratieve afspraken rondom maatwerk.

  • In staat om terugkerende signalen te vertalen naar beleidsmatige adviezen.

Competenties:

  • Diplomatiek draagvlak creëren, anderen kunnen betrekken.

  • Zelfsturend, onafhankelijk

  • Volhardend, doortastend, besluitvaardig.

  • Inventief, creatief

Benodigd aantal professionals
2 of 3.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal Max € 110,- . Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. (Indien het cv (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4's, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4's beoordeeld, waarna de overige A4's buiten de beoordeling worden gehouden. Het cv is in het Nederlands gesteld in lettertype Arial 10 (of vergelijkbaar) en bij voorkeur in PDF-formaat. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. NB. Het cv dient ter verificatie van de bij de eisen en gunningscriteria gegeven antwoorden. Daarnaast dient u bij alle eisen en de gunningscriteria kwaliteit de antwoorden/beschrijvingen in het bijbehorende veld "toelichting" van de applicatie in te vullen. Verwijzingen naar ALLEEN het cv en/of andere documenten bij de toelichting op de eisen en de gunningscriteria kwaliteit kan leiden tot uitsluiting).

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 26 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 23 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur