Juridisch consulent

Kasteelplein 5, 3417 JG Montfoort, Nederland

Sluit over 8 dagen
100 18 tot 24 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

18 - 24

Publicatiedatum:

7 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Je komt te werken naast collega juridische medewerkers die aanspreekpunt zijn voor diverse juridische kwesties in de breedste zin van het woord. Je adviseert bestuur en collegas in de organisatie over besluiten die zij voorbereiden of bij juridische vraagstukken die zij hebben. Je verzorgt de juridische toets van gemeentelijk beleid, signaleert belangrijke wijzigingen in Wet- en regelgeving en zorgt voor kennisoverdracht/implementatie hiervan binnen de organisatie. Verder kunnen de volgende werkzaamheden aan jou worden toebedeeld:

  • Mede-secretarisschap van de commissie bezwaarschriften.
  • Adviseren, opstellen en laten uitvoeren van besluiten in het kader van Openbare orde, de APV en de wet Bibob.
  • Behandelen en afhandelen van aansprakelijkstellingen.
  • Opstellen van diverse soorten overeenkomsten en modelcontracten;
  • Afhandelen van verzoeken in het kader van de Wet Open Overheid (Woo);
  • Controleren van officiele overheidspublicaties;
  • Juridische advisering van en ondersteuning aan collegas van de diverse teams
  • In voorkomende gevallen het in rechte vertegenwoordigen van de gemeente.

Deze werkzaamheden worden in goed overleg onder de juridische collegas verdeeld.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding rechten op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als juridisch consulent binnen een overheidsinstelling;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als bezwaarschriften secretaris in de afgelopen 5 jaar;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het behandelen van Woo verzoeken in de afgelopen 5 jaar;
  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als juridisch consulent binnen een overheidsinstelling (20 punten);
  • Kandidaat is bereid om minimaal 2 dagen per week fysiek op kantoor van gemeente Montfoort te werken (licht dit duidelijk toe in het cv) (25 punten);
  • Kandidaat is bereid om bij wederzijds goedvinden kosteloos bij opdrachtgever in dienst te treden (minimaal 1040 uur) (25 punten);
  • Maximum uurtarief van 100,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer (30 punten).

Competenties

  • Analytisch;
  • Besluitvaardig;
  • Probleemoplossend vermogen (praktisch);
  • Goede schriftelijke en communicatieve vaardigheden;
  • Politiek gevoelig.

Organisatie en team

“Gemeente Montfoort is een meer dan mooie gemeente in het Groene Hart van ons land. In totaal telt de gemeente zo’n 14.000 inwoners, die in en rondom de stad Montfoort en het dorp Linschoten wonen.

Gemeente Montfoort is ‘gewoon bijzonder en bijzonder gewoon’. We redeneren vanuit dienstverlening aan inwoners. We zetten in op samenwerking en zorgen dat uitvoering van werkzaamheden door derden goed gebeurt. De tijd dat werken bij een gemeente synoniem stond voor suf en saai is voorgoed voorbij. Jouw toekomstige collega’s zijn mensen met een visie. In onze organisatie ligt de verantwoordelijkheid bij de medewerkers en werken we op basis van drie kernwaarden: deskundig, betrokken en loyaal.

De algehele leiding van de organisatie is in handen van de directie. De directie bestaat uit de gemeentesecretaris/ algemeen directeur en een adjunct directeur. De dagelijkse leiding van de medewerkers in de diverse teams is in handen van teamcoördinatoren.“

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 21 augustus 2025 tussen 09:00 uur en 12:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 20 augustus 2025 bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.

Voor de zzp'er

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.

  • Gemeente Montfoort faciliteert geen ‘mobile devices’ zoals laptop en telefoon.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur