Kwaliteitsmedewerker Sociaal Domein - Participatiewet

Gemeente Meppel, Grote Oever 26, 7941 CZ Meppel, Nederland

Sluit over 4 dagen
Geen maximum 32 Drenthe

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

1 dec 2025

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

17 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als kwaliteitsmedewerker Sociaal Domein ondersteun je het team als spil tussen de uitvoering en verantwoording binnen het Sociaal Domein. Je bent mede verantwoordelijk voor het optimaliseren van de kwaliteit van de dienstverlening aan de klant en het rechtmatig, doelmatig en efficient werken.

Concreet zijn je taken:

  • Het ontwikkelen en actualiseren van werkprocessen, rapportages, brieven en beschikkingen;
  • Deelname aan relevante werkgroepen, waaronder de Participatiewet in Balans
  • Verzorgen van data-analyse vanuit dashboards en doorontwikkeling van dashboards
  • Het bestuderen en interpreteren van toekomstige regelgeving en jurisprudentie; verbinding maken tussen beleid en uitvoering
  • De implementatie en borging van nieuwe wetgeving en nieuw vastgesteld beleid;
  • Het juridisch toetsen en beoordelen van rapportages en beschikkingen met betrekking tot de Participatiewet (inkomen en reintegratie) en aanverwant beleid;
  • Het mede zorg dragen voor correcte communicatie richting de klant; kwaliteit van onze dienstverlening
  • Draagt bij aan deskundigheidsbevordering consulenten`
  • Je bent vraagbaak / sparringpartner voor beleid en uitvoering
  • Je signaleert knelpunten en draagt verbetervoorstellen aan
  • Het bewaken van de kwaliteit van werkzaamheden en processen door het maken van bestandsanalyses;

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Aantoonbaar minimaal 10 jaar werkervaring binnen het Sociaal Domein in de functie van inkomensconsulent danwel consulent reïntegratie (consulent werk);

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met collegiale toetsing (benoem dit specifiek in het cv);

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkvaring met begeleiding van junior consulenten in het Sociaal Domein;

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal mbo 4 niveau richting sociaal domein en of juridisch (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met Suite sociaal domein (GWS), Suwinet en werken met zaaksysteem (10 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met de Awb en de Participatiewet vanuit de functie van senior consulent inkomen bij een gemeente (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met "Participatiewet in Balans" (benoem dit expliciet in het cv) (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met de sociale kaart van Meppel en/of omgeving (20 punten);

  • Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift (toetsing vindt plaats in een eventueel gesprek) (10 punten).

Competenties

  • Verantwoordelijkhen dienstverlenend ingesteld;

  • Communicatief vaardig en het het vermogen om zowel zelfstandig als in teamverband te kunnen werken;

  • Flexibel kunnen schakelen en snel kunnen handelen;

  • Besluitvaardig, empatisch en probleemanalyse.

Organisatie en team

Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand.Bij zon prachtige stad wil de gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus.Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.Samen met ruim 400 collegas werk je dagelijks voor de inwoners van de gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de fairtrade gemeente Meppel.Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 24 juli 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 23 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: werkdagen in afstemming met de leidinggevende. 50% fysieke aanwezigheid op kantoor

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 24 juli 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 23 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring / geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Verstrekking: alleen mobiel. Deze levert de organisatie bij de 1e werkdag. Voorkeur door kandidaat aan te geven telefoonbesturing: Android (Samsung) of iOS (Appel). Geen andere zaken zoals laptop, scherm (daarvoor geldt BYOD) en geen verstrekking parkeergunning. Kandidaat moet een eigen laptop hebben voor eventueel thuiswerken.

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur