Begindatum:
1 aug 2025Einddatum:
1 jan 2026Uren per week:
16Publicatiedatum:
17 jul 2025Uitvoerend projectleider implementatie armoedebeleid
Projecttitel: Projectleider
Aanleiding
In de gemeente Bodegraven-Reeuwijk is een integraal armoedebeleid vastgesteld. Hierbij is ook een uitvoeringsplan opgesteld. De beleidsadviseur die het beleid heeft opgesteld is verantwoordelijk voor de implementatie van beleid in de organisatie. Hierbij blijkt dat er aanvullende capaciteit nodig is om het beleid goed te implementeren. Wij zijn op zoek naar een uitvoerend projectleider om het implementatietraject te begeleiden in samenwerking met de verantwoordelijk beleidsadviseur.
Opdrachtomschrijving
Het integraal armoedebeleid is erop gericht om meer planmatig te werken, samenhang aan te brengen tussen de verschillende onderdelen en samenwerkingsrelaties te versterken. We gaan dat wat we al doen vooral beter doen. Hiertoe zijn 49 acties opgesteld aan de hand van 6 pijlers. Dit gaat om:
Pijler 1: Informatievoorziening en doelgroepgerichte benadering. Dit gaat over het verbeteren van de informatievoorziening aan onze inwoners.
Pijler 2: Vroegsignalering van schulden. Dit gaat over het verder ontwikkelen van de vroegsignalering van schulden zodat we meer inwoners met betalingsachterstanden vroeger in beeld hebben en op effectieve wijze een passend hulpaanbod kunnen doen.
Pijler 3: Integrale dienstverlening en lokale samenwerking. Dit gaat over een planmatige en gerichte samenwerking binnen het sociale team van de gemeenten en met relevante ander organisaties.
Pijler 4: Schulddienstverlening. Dit gaat over het versterken van de gemeentelijke schulddienstverlening aan verschillende doelgroepen van inwoners.
Pijler 5: Minimaregelingen. Dit gaat om het verbeteren van het geheel aan gemeentelijke minimaregelingen en tegemoetkomingen zodat deze laagdrempelig, duidelijk en toegankelijk zijn voor alle inwoners uit de minimadoelgroep en zij zo goed mogelijk kunnen meedoen in de samenleving.
Pijler 6: Monitoring en kwaliteitsontwikkeling. Dit gaat om het verkrijgen van inzicht in de resultaten van onze dienstverlening en hierop te sturen. Zo werken we aan continue verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening.
De projectleider is er samen met de beleidsadviseur verantwoordelijk voor dat deze acties projectmatig en doelgericht worden uitgevoerd. Hiertoe werkt de projectleider samen met bijvoorbeeld: consulenten en coordinator schulddienstverlening, communicatiemedewerkers, informatie en ICT-adviseurs en professionele en vrijwilliger partnerorganisaties van de gemeente. Hierbij ligt het vooral bij de projectleider om de organisatie in te gaan en de gewenste veranderingen in te voeren.
Resultaat: project volledig opleveren per 1-1-26
Wij zoeken een projectleider die:
Proactief en projectmatig kan handelen in een ambtelijke organisatie;
Goed kan plannen en organiseren;
Makkelijk verbinding legt en goed kan communiceren;
Makkelijk problemen oplost;
Een goed omgevingsbewustzijn heeft en een goed beeld kan vormen van relevante stakeholders;
Bij voorkeur ervaring heeft met sociaal/armoedebeleid en bestuurlijke besluitvorming in een gemeente
Onbekend
In de gemeente Bodegraven-Reeuwijk is een integraal armoedebeleid vastgesteld. Hierbij is ook een uitvoeringsplan opgesteld. De beleidsadviseur die het beleid heeft opgesteld is verantwoordelijk voor de implementatie van beleid in de organisatie. Hierbij blijkt dat er aanvullende capaciteit nodig is om het beleid goed te implementeren. Wij zijn op zoek naar een uitvoerend projectleider om het implementatietraject te begeleiden in samenwerking met de verantwoordelijk beleidsadviseur.